Sjokkert over HS!

FrøkenH

Juni12s motiverende
VIP
Var på 9 måneders kontroll i dag.

Og da begynte vi og snakke om amming, og jeg fortalte at jeg fortsatt ammet en del på natten og at jeg syns det er litt slitsomt.

Da sa hun at siden Angelica har fått fortennene oppe burde jeg avvenne henne med det siden det var lett og få hull da. Det er jo greit nok. Hun sa også at jeg skulle avvenne henne selv om hun ikke spiser så mye fast føde på dagen, for hun trodde hun kom til og spise mer da.

Og hun mente jeg bør ligge et annet sted og at pappa'n tar det over en helg. Så sier mamma (ho var med): "Hege klarer ikke og la henne ligge og skrike hun se".

Og da kommer det sjokkerende HS sa: "Men dere trenger ikke la henne ligge og skrike alene så lenge, gå inn etter 20-30 minutter dersom hun ikke har roet seg i løpet av den tiden".

Dette ble langt, skulle bare ha fram at jeg syns det var et rart forslag av HS:P

[&o]

Det er mye rare råd å få av hs der ute altså.. [X(]

Åj! ALDRI om jeg hadde greid å la Oliver ligge å skrike i 20-30 minutt :O Er så klart forskjell på sutring og skriking, men huff!

Oi. Hadde HS her foreslått det, hadde jeg nok blit ganske sinna. Og forklart henne hva jeg synes om det.
Barns eneste måte å kommunisere på er gråt, og hun mener at man skal ignorere dem i en halvtime? Ensomme, alene, redde, og i dette tilfellet, sultent, i et mørkt rom hvor de fortvilet prøver å få kontakt med foreldrene sine, som de er 100% avhengige av, så skal man ignorere dem?

Jeg syns det er helt utrolig at noen kan anbefale sånt.
Og forresten, min HS nevnte at nattamming er helt ok når de er under ett år, selv om de har tenner. Hvis de har behov for mat om natta, er det viktigst en stund til[:)] Bare å pusse godt morgen og kveld, og heller ta nattavvenningen litt etter litt, når hun er klar selv.

ORIGINAL: lillebebis

Åj! ALDRI om jeg hadde greid å la Oliver ligge å skrike i 20-30 minutt :O Er så klart forskjell på sutring og skriking, men huff!

Ja, sutring er noe helt annet, lar Angelica sutre flere ganger når jeg legger ho, men HS snakket om skriking. Syns det var veldig lenge, og hun sa det som at det ikke var lenge i det hele tatt.

20-30 min????????

Når vi avvente storebror gikk sambo med han til han sovnet, vi lot han ikke ligge i senga å hyle.. *sjokker* -den avvenninga tok 3 dager så sov han hele natta.. Tror terrormoetoden til hs synes jeg er på grensen til misshandling.

Jeg har fortvilt prøvd å få råd fra hs om hvordan jeg skal få jentungen til å sove lenger av gangen om natta, eller hele natta... Da tar hun opp ferber-metoden og jeg sier at jeg ikke vil gjøre det. Om hun ikke har andre råd for jeg trenger mer søvn nå. Nei om jeg ikke ville bruke ferber kunne jeg bare ha det slik! Neste kontroll prøvde jeg igjen, enda mer fortvilt, nettene var da grusomme. Ferber igjen... Så jeg gidder ikke spør henne mer [:'(] Skal ringe hs her jeg bor nå, vi går egentlig til hun i nabobygda der jeg er fra, og hun er egentlig en veldig snill og grei dame, så liker å gå der utenom akkurat dette. Så skal høre om de her nede har noen råd til meg [8|]

Ehm! 20-30 minutter? Hun er jo gal!

Ble helt satt ut selv! Har gått igjennom samtalen mi hodet mitt flere ganger i dag for og se om jeg kan ha misforstått noe (hun snakker litt gebrokkent norsk), men det har jeg ikke altså.
Hun sa heller ikke at jeg skulle ta henne opp etter 20-30 min, men gå inn og forklare at nå er det nattan.

Mamma var jo også med og hørte det samme. 20-30 minutter skriking uten respons fra oss er jo verre enn Ferber til og med!

Nei, tror vi venter litt til med natteavvenning, hun begynner endelig og spise mer fast føde på dagtid så kanskje det går over av seg selv. Eneste er at hun vil bruke puppen som smokk om natten og ikke bare til mat - det er slitsomt.

Og dersom vi skal begynne med nattavvenning blir det til at jeg sover i et annet rom og sambo er hos henne hele tiden. Her skal ingen ligge alene og skrike, ikke i 10 minutter engang;)

ORIGINAL: MetteJ

Jeg har fortvilt prøvd å få råd fra hs om hvordan jeg skal få jentungen til å sove lenger av gangen om natta, eller hele natta... Da tar hun opp ferber-metoden og jeg sier at jeg ikke vil gjøre det. Om hun ikke har andre råd for jeg trenger mer søvn nå. Nei om jeg ikke ville bruke ferber kunne jeg bare ha det slik! Neste kontroll prøvde jeg igjen, enda mer fortvilt, nettene var da grusomme. Ferber igjen... Så jeg gidder ikke spør henne mer [:'(] Skal ringe hs her jeg bor nå, vi går egentlig til hun i nabobygda der jeg er fra, og hun er egentlig en veldig snill og grei dame, så liker å gå der utenom akkurat dette. Så skal høre om de her nede har noen råd til meg [8|]

Den natteoppvåkningen er slitsom altså, og er ikke så lett når man ikke får noen ordentlige råd av HS:/

Her sa hs at før de var et år trengte man ikke å tenke på tennene når det gjaldt nattamming..da var det verre med de som gav mme om natten. Hs ville at jeg skulle bruke ferber også..men når jeg sa at jeg ikke ville det,tok hun frem papirer på hysj og oppned metoden istedenfor ;) tenk på de stakkars mødrene som hører på denne helsesøstra da..huff :(

20-30 minutter er jo til og med lenger enn Ferber sier! Mye lenger! [&:] Når det gjelder amming og tannhelse, er det som Faerytale sier ikke noe å bekymre seg for så lenge man har et vanlig ammemønster og barnet ikke ligger med puppen i munnen hele natta!

Min helsesøstre sa ikkje meir enn 10 min.

ORIGINAL: Faerytale

ORIGINAL: Neah

Her sa hs at før de var et år trengte man ikke å tenke på tennene når det gjaldt nattamming..da var det verre med de som gav mme om natten. Hs ville at jeg skulle bruke ferber også..men når jeg sa at jeg ikke ville det,tok hun frem papirer på hysj og oppned metoden istedenfor ;) tenk på de stakkars mødrene som hører på denne helsesøstra da..huff :(

Og på ammehjelpen står det at etter de er blitt et år bør de ikke spise mer enn to ganger om natta.

Er så glad jeg har dere, for det HS her sier stemmer jo ikke i det hele tatt..:)

ORIGINAL: FrøkenH

ORIGINAL: MetteJ

Den natteoppvåkningen er slitsom altså, og er ikke så lett når man ikke får noen ordentlige råd av HS:/

Nei... Og skal love deg jeg er lei av å høre "Men slik er det å ha småbarn" eller "Det går seg nok til etterhvert....." Er ikke alle som har unge på 9 mnd som våkner så ofte som mi, hører ene etter den andre som sover hele natta eller våkner 1-2 ganger. Og når skal det liksom gå over? Fikk høre at det skulle gå over når hun var ca 6 mnd, nå er hun 9mnd og får fortsatt høre det. Så jeg får bare vente i spenning på at det skal gå seg til [X(]

Oj, det var lenge ja[:-]

Men herregud da, det står jo i alle babybøker osv at man fint kan amme om natten hvis det funker for seg. HVis det var slik at tennene ble ødelagt så ville det vel blitt nevnt[8|] Dessuten så er det jo ikke tenner de skal ha for alltid (ikke at man ikke skal ta vare på dem, men jeg mener at man bør ta enda mer vare på voksen-tennene siden man ikke får flere sjanser etter dem)[8D]

Det var synd du ikke fikk noe råd av hs som du faktisk kan bruke da[8|]

ORIGINAL: Neah

Det tenker eg og.. Mange usikre førstegangsmødre som trur at helsesøster veit best.. Forferdelig å tenke på.....

Syns det er så trist at det er så mange helsesøstre rundt omkring som kommer med slike anbefalinger. Da snuppa vår var 4 mnd, sendte hun oss hjem med et ark hvor det var forklart at vi skulle la henne ligge å skrike i 10 minutter før vi gikk inn, så gå inn og si at nå var det natta, og så gå ut igjen slik at barnet skulle forstå at nå var det ikke mer kos ...[:o] På 6-mndskontrollen gav hun "forbud" mot nattamming og flaske om natta ...[&o]

Vi har aldri fulgt disse rådene, ikke en gang i nærheten! Vi praktiserer(?) tilknytningsomsorg, så man kan si det sånn at vi og vår helsesøster står på ganske forskjellige steder vedr. hva som er best for lillesnuppa vår ...[8D]

Jøss.
Kan da umulig la en helsesøster jobbe på en helsestasjon med de rådene...

ORIGINAL: lille bringebær

Syns det er så trist at det er så mange helsesøstre rundt omkring som kommer med slike anbefalinger. Da snuppa vår var 4 mnd, sendte hun oss hjem med et ark hvor det var forklart at vi skulle la henne ligge å skrike i 10 minutter før vi gikk inn, så gå inn og si at nå var det natta, og så gå ut igjen slik at barnet skulle forstå at nå var det ikke mer kos ...[:o] På 6-mndskontrollen gav hun "forbud" mot nattamming og flaske om natta ...[&o]

Vi har aldri fulgt disse rådene, ikke en gang i nærheten! Vi praktiserer(?) tilknytningsomsorg, så man kan si det sånn at vi og vår helsesøster står på ganske forskjellige steder vedr. hva som er best for lillesnuppa vår ...[8D]

Jeg fikk også egentlig "forbud" mot natteamming når hun var 6 måneder, så hun virket ganske sjokkert når hun hørte i dag at jeg fortsatt ammet om natten. "Det SKAL du ikke, IKKE amme på natten".

Bra vi vet bedre enn og høre på alt det rare de kommer med;)

Men som noen andre nevnte her er det skummelt og tenke på førstegangsforeldre som velger og stole blindt på det HS sier:/

Back
Topp