Sjekke stigning

Reana

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
Himmelbarn
❤️ Februarskattene 2019 ❤️
Juligull2021
Nå kommer det et dumt spørsmål her :P Tar alle dere flere tester for å sjekke stigning, og hvor lenge gjør dere det?

Da jeg ble gravid tok jeg først en tidligtest og så den «gravid-ikke gravid» fra CB og det var det :P

7+4 i dag og aldri målt hcg hos lege:) Tenker dette kun bør gjerast om ein er usikker på om ting går bra. Enig i at det virka som om "alle" gjer det, men håpar det er for ein grunn;)

Med nr.1 tok jeg bare én test og én digital etterpå.

Men så når vi prøvde på nr.2 mistet jeg noen ganger i sa, så da tok jeg 3 digitale for å se at jeg fikk 3+.

Samme når vi prøvde på nr.3, så hadde jeg noen kjemiske først. Så da tok jeg også 3 digitale før jeg slo meg tilro.

Men hadde jeg ikke opplevd å miste i sa + kjemiske så hadde jeg nok ikke testet etter stigning på de to siste.

I mine to første svangerskap tok jeg én test, og følte det holdt i massevis. Men så endte nummer 2 i MA. Da kjøpte jeg inn endel strimmeltester på billige-tester for å bruke når vi prøvde å bli gravid igjen. Så når jeg da ble gravid testet jeg omtrent hver dag til det var slutt på testene.

Jeg har kun sjekket stigning en gang i forbindelse med kjemisk. Når det kommer til tester derimot, svir jeg av en del de første ukene, men det er bare fordi det er så innmari fint å se den streken :happy::Heartred

Tok 2 test på første (1 ekstra, fordi jeg trudde den 1. var ødelagt). 1 på nr 2 og 1 på nr 3 (nr 3 endte i MA). Blir at måle hcg ved næste graviditet i tillegg til pos graviditetstest.

Last edited:
Til tross for 4 sa og 1 exu har jeg aldri fått tilbud om å sjekke HCG i starten av svangerskapene - ikke ved ivf heller. Sjekket ikke HCG ved første og andre friske svangerskap (siste var ivf). Men har sjekket HCG ved blødninger - altså i 5 svangerskap (de 4 sa’ene samt dette svangerskapet da jeg hadde blødning i starten).

Jeg sjekket ikke noe mer etter at jeg hadde fått positiv test første gangen. Dvs, jeg tok først en strimmeltest, og da den var positiv tok jeg en clear blue med ukesindikator bare for å være helt sikker.

Hadde jeg opplevd sa før, hadde jeg nok fortsatt å teste.

Nå kommer det et dumt spørsmål her :p Tar alle dere flere tester for å sjekke stigning, og hvor lenge gjør dere det?

Da jeg ble gravid tok jeg først en tidligtest og så den «gravid-ikke gravid» fra CB og det var det :p

Jeg har ikke gjort det.
Det er kanskje aller viktigst om man har en forhistorie med å miste tidlig, og for å påvise et svangerskap når det bare kan påvises kjemisk.

Selv har jeg aldir hatt noe utfordring i starten, så når jeg har mistet har allerede hcg vært på skyhøyt nivå. Det har med andre ord ikke vært noe poeng for meg å sjekke, for jeg vet jo at det like gjerne kan gå dårlige senere selv om hcg stiger som normalt i uke 5 og 6 :confused005

Jeg har derimot pgaforhistore fått oppfølging med tul og ekstra ul utover svangerskapet.
Det er ikke noen vits i å sjekke stigning ved mindre det er noe som skulle tilsi at det er nødvendig :)

Til tross for 4 sa og 1 exu har jeg aldri fått tilbud om å sjekke HCG i starten av svangerskapene - ikke ved ivf heller. Sjekket ikke HCG ved første og andre friske svangerskap (siste var ivf). Men har sjekket HCG ved blødninger - altså i 5 svangerskap (de 4 sa’ene samt dette svangerskapet da jeg hadde blødning i starten).

Det er nok noe du må be om hvis du ønsker det :)

Det er nok noe du må be om hvis du ønsker det :)

Her har jeg måttet KRANGLE meg til å få det sjekket ved alle blødningene også... så jeg hadde ikke fått ja på legekontoret vårt dersom jeg ikke hadde blødd. Det var så vidt jeg fikk komme å ta hcg sist, enda fertilitetsseksjonen sa jeg måtte ta hcg og jeg har ca 2 timers kjøring til sykehuset..

I mine to første svangerskap tok jeg en test hver gang. Med tredje en test og hCG hos legen. Var først da jeg kom meg inn hit at jeg begynte med flere tester. Husker ikke hvor mange jeg tok med fjerdemann. Nå da jeg mista i uke 9/10 tok jeg fire tester, en strimmel man, ons og fredag for stigning + en digital

Back
Topp