Sjefen står på bakbena

Its93

Forelsket i forumet
Oktobergull 2022
Er det noen av dere her som jobber i helsevesnet? På sykehjem eller andre plasser som har hatt problemer med å få tilrettelegging?

jobber på sykehjem, på dement avdeling på veldig fysisk tunge og utagerende pasienter. Sjefen har satt seg litt på bakbena når jeg har sagt det er visse pasienter jeg ikke går inn til nesten pga faren for vold eller for tunge pasienter.

og siden sjefen setter seg på bakbena er det noen av mine kollegaer som gjør det samme.

så mitt spørsmål er. Hvordan går dere frem med dette?
 
Om sjefen ikke kan tilrettelegge hadde jeg snakket med legen om sykemelding:nailbiting:
Handler ikke om at sjefen ikke kan. Men sjefen er ikke villig da hun mener det blir uretferdig ovenfor de andre om jeg ikke er med og tar de tyngste
 
Ja, skjønner! Hmm. Hva med å ta med tillitsvalgt på samtale med sjefen? Forklar hvordan du opplever det?
 
Ikke lett det heller da det ikke er plass tillitsvalgt på sykehjemmet og hovedtillitsvalgte har alt for mye å gjøre i kommunen grunnet større konflikter i kommuneledelsen
 
Sykmelding, også søker du om svangerskapspenger :) Snakk med fastlege eller jordmor om situasjonen, de må hjelpe deg med søknaden.
 
Handler ikke om at sjefen ikke kan. Men sjefen er ikke villig da hun mener det blir uretferdig ovenfor de andre om jeg ikke er med og tar de tyngste

Jeg jobber også på sykehjem, men på somatisk langtid. Vi har bare en pasient nå som kan utagere med vold under stell, men vi har flere pasienter som er tunge i stell. Jeg opplever personlig masse støtte og tilrettelegging hos sjefen. Så er vi som regel to i de stellene som er tunge, da oppleves det greit foreløpig for min del.

Det at sjefen din ikke vil tilrette fordi det blir urettferdig for de andre blir rett og slett for dumt. Her må du nok dessverre bare stikke albuene ut, ha en samtale med lege/jordmor og søke om sykepenger/sykmelding. Det er en liten periode hvor du trenger tilrettelegging i løpet av et langt arbeidsliv. Du skal ikke ha dårlig samvittighet om du velger å sykmelde deg for å få tilrettelegging.

Jeg håper det ordner seg for deg, leit at det skal bli sånn på arbeidsplassen.
 
Dette er ganske enkelt faktisk. Jobben er tilsynelatende en fare for babyen i magen og da går du til jordmor eller lege å forteller dette. Du søker da sammen med lege/jordmor om tilrettelegging. Ta med alle punktene med jobb som er en fare - utagerende pasienter, tunge løft, nattevaktsarbeid osv. Ta deretter skjemaet med til arbeidsgiver og enten tilrettelegger hun eller signerer på at hun ikke kan tilrettelegge og du går ut med svangerskapspenger.
 
Jeg er godt kjent med sykehjemsjobb. Som nattevakt så må jeg normalt sett ha demens avdeling med utagerende pasienter. Jeg har selv gitt tydelig beskjed at jeg fint kan ta roligere avdeling og heller hjelpe til på demens ved behov, men for babyens sikkerhet så tar jeg ikke ansvar for demens.
Jeg har fått forståelse for dette og vi har snakket om evt tilrettelegging og hva slags muligheter jeg har.
Når jeg har den avdelingen jeg har nå, så har jeg cytostatika rom, da får en kollega inn der for meg for å unngå fare.
Dersom jeg ikke hadde fått denne tilretteleggingen med annen avdeling, hadde jeg tatt full sykemelding.
Det er ikke verd å få slag/spark osv, ingen vil takke noen av oss for å utsette oss selv eller babyen for potensiell fare/skade.
Så dersom ikke sjefen kan f.eks la deg gå en annen avdeling eller unngå de som utagerer, så ville jeg latt vær å jobbe faktisk.
 
Var faktisk godt å lese at det ikke er jeg som er hysterisk. Er førstegangsfødene å føler jeg sitter igjen som den hysteriske. Skal til jordmor i neste uke så får ta opp problemstillingen me henne. Så får jeg ta en dag av gangen på jobb. Heldigvis har jeg noen kollegaer som faktisk er villige til å hjelpe meg både me de utagerende pasientene men og de aller tyngste
 
Handler ikke om at sjefen ikke kan. Men sjefen er ikke villig da hun mener det blir uretferdig ovenfor de andre om jeg ikke er med og tar de tyngste
Da tenker jeg det er en svangerskapspermisjonssak når arbeidsgiver ikke vil tilrettelegge.
 
Sniker. Jeg jobber på helt samme avdeling som deg, jeg har tydeligvis en annen leder enn deg (foreløpig). Men kan du gå til seksjonsleder? Hvis ikke det er mulig hadde jeg tatt det med jordmor med en gang. Man skal ikke utsette seg selv for fare.
 
Sniker. Jeg jobber på helt samme avdeling som deg, jeg har tydeligvis en annen leder enn deg (foreløpig). Men kan du gå til seksjonsleder? Hvis ikke det er mulig hadde jeg tatt det med jordmor med en gang. Man skal ikke utsette seg selv for fare.
Hei. Har time til jordmor neste torsdag og fastlegen 16 mai. Frem til da har jeg dobbeltsjekket med hvem jeg er på jobb sammen med å det skal gå greit. Vist ikke får jeg skrive avvik når det er noe jeg ikke kan gjøre. For presse meg er noe jeg absolutt ikke kommer til å gjøre. har hatt problemer før med tilrettelegging på avdelingen å da klikket fastlegen. Å den gang var det bare at jeg skulle få sette meg ned 5 min når kneet verket (har kutta bakre korsbånd) så regner med det går veldig greit når legen kommer på banen
 
Hei. Har time til jordmor neste torsdag og fastlegen 16 mai. Frem til da har jeg dobbeltsjekket med hvem jeg er på jobb sammen med å det skal gå greit. Vist ikke får jeg skrive avvik når det er noe jeg ikke kan gjøre. For presse meg er noe jeg absolutt ikke kommer til å gjøre. har hatt problemer før med tilrettelegging på avdelingen å da klikket fastlegen. Å den gang var det bare at jeg skulle få sette meg ned 5 min når kneet verket (har kutta bakre korsbånd) så regner med det går veldig greit når legen kommer på banen

Så bra du har en støttende fastlege! Man må passe på seg i denne prosessen. Masse lykke til videre ❤️
 
Endelig kommet gjennom helga.. noe ubehag men med veldig gode kollegaer så hikk det veldig fint. Nå er det legetime på mandag så krysser jeg fingrene etter dette
 
Back
Topp