Sjansen for SA minker hver uke som går..

hmm..håpe2018

Elsker forumet
Novemberlykke 2018
Så nå sikter jeg på uke 6 :)
ae223b0a7364616e8489158e6c2ac4e6.jpg

Kunne ønske den stemte. Men det er jo ikke bare 2 av 100 som mister etter uke 9 desverre. Når jeg var på ul i uke 8 sa Gu at det var 80 prosent sannsynlig det gikk bra!

Godt å tenke på at risikoen synker. Jeg har også hørt at om man har sett et bankende hjerte på ultralyd, så er sjansen for sa liten..

Venter spent på ul 21.november

Vil gjerne tro det altså :) Men jeg har ikke 100 venner, og likevell har jeg 4 venninner som har mistet senere enn uke 8. Hører om så mange som mister rundt uke 8. Ikke for å skremme, men det er falsk trygghet!

SA kanskje.. har hatt 3 MA da så er egentlig mere redd for det.. etter uke 12 er en mere safe. Men noen er jo mere utsatt enn andre [emoji5]

Vil gjerne tro det altså :) Men jeg har ikke 100 venner, og likevell har jeg 4 venninner som har mistet senere enn uke 8. Hører om så mange som mister rundt uke 8. Ikke for å skremme, men det er falsk trygghet!
Statistikk er jo ikke absolutt. 1 av 100 blir gravid på p-piller f.eks, mens jeg kjenner minst fire.

Noen kjenner MANGE som har mistet, mens andre ikke kjenner noen som har mistet. Jeg selv har mistet fem ganger på rad, sannsynligheten for det er kjempeliten, og skjer ytterst få kvinner, alikevel skjedde det meg.

Jeg kjenner TRE stykker som har vunnet førstepremie i Lotto, det burde rent statistisk sett ha vært nærmest umulig.

Kan ikke sammenligne å vinne i Lotto med abort da! Er ikke for å vær kjip, men jeg tror bare ikke på de tallene som står oppgitt! At det er så lav prosent.Jeg har ei venninne som har mister syv ganger, da er det gjerne noe kroppslig ikke tilfeldig da. Jeg tror bare mer på Gynokologen min som er feriltitetsekspert en tabeller på ett babyforum, og spesielt når så mange rundt meg har opplevd det.

Kan ikke sammenligne å vinne i Lotto med abort da! Er ikke for å vær kjip, men jeg tror bare ikke på de tallene som står oppgitt! At det er så lav prosent.Jeg har ei venninne som har mister syv ganger, da er det gjerne noe kroppslig ikke tilfeldig da. Jeg tror bare mer på Gynokologen min som er feriltitetsekspert en tabeller på ett babyforum, og spesielt når så mange rundt meg har opplevd det.

Tro hva du vil, men statistikk lyver ikke. Sammenligningen gikk deg tydeligvis over hodet, det beklager jeg.

Last edited:
Jeg har forståelse for at du blir skeptisk, spesielt når du kjenner så mange som har mistet.

For min del tenker jeg at slik statistikk er betryggende for mange, inkludert meg selv. Jeg føler ikke st det blir en falsk trygghet, for sjansene for sa verken minker eller øker om man tenker mye på det. Og vi er vel alle bevisst at det er en mulighet for sa/mA..
Så om dette roer mange, er det jo bra

Ser den! Og mest sannsynlig går det jo bra! Er større sannsynlighet for det skal gå bra enn dårlig vertfall :) men bare kjipt om det skjer så tror man at man har vært max uheldig, en av de 2 prosentene når det ikke er reelt. Håper naturligvis det ikke skjer med noen.

Jeg tror på statistikk, jeg tror bare ikke det er troverdig kilde

NHI opererer med de samme tallene.

Hvis et levende foster er til stede ved uke 8, er risikoen for fostertap de neste 20 ukene på 3%. For mødre under 30 år er tallet under 2%. For mødre over 40 år er tallet mellom 5-10%. Mors alder er svært avgjørende for forekomsten av spontanabort.

Kan finne mange kilder som sier akkurat det samme. Du må gjerne krangle på det, men det eneste du oppnår er å skremme andre bort fra å stole på tall som har rot i forskning og statistikk. Hvorfor skape bekymring der det ikke trenger å være noen?

Jeg prøver verken å krangle eller skremme. Jeg er jo gravid selv og håper på det beste. Jeg synst bare de tallene ikke hørtes troverdig ut. Men hjelpes, håper det stemmer og Gynokologen min tar feil!

Oi.. her gikk det for seg. Var bare ment som en slags støtte eller jeg syns nå at det gir meg litt støtte :) ( i min undring om dette går bra eller ikke.. )
Mulig at det var litt dårlig sjekk av plass å hente den.. sorry.. http://10min.no/samfunn/hvor-stor-er-sjansen-for-spontanabort

200 ganger mer sannsynlig for abort om man trenere 7 timer i uken? Og 20 prosent mindre om man spiser daglig sjokolade? 66 prosent større sannsynlighet om det ikke er lik far som førstefødte? Høres ikke troverdig ut!

Skjønner folk finner trygghet i det, og prøver ikke ta fra noen det. Jeg har bare vanskelighet med å tro dette stemmer.

200 ganger mer sannsynlig for abort om man trenere 7 timer i uken? Og 20 prosent mindre om man spiser daglig sjokolade? 66 prosent større sannsynlighet om det ikke er lik far som førstefødte? Høres ikke troverdig ut!

Skjønner folk finner trygghet i det, og prøver ikke ta fra noen det. Jeg har bare vanskelighet med å tro dette stemmer.
Ja det var noen rare tall når æ begynte å se nedover.. haha.. Men mener æ har sett en lignende tabell altså med minkende risiko uke for uke.. Men det var nok ikke denne.. huff..jaja.. :)

Hehe! Det var litt fjasete[emoji23] men hver dag ett steg nærmere. Rart med det, men tenkte mye på det første svangerskap, men ikke så mye nå. Kanskje for det gikk problemfritt sist? Jeg finner mye trøst i om skulle det skje er det naturen.

Det er mange ting som gjør at risikoen for spontanabort er MYE mindre.

Det å ha hatt én suksessfull graviditet bak seg (som førte til levende barn) gjør at risikoen blir lavere.

Å være KVALM gjør at det er 50% mindre sjanse for spontanabort. Dvs når man er før uke 4 og sjansen egentlig er 20% går den ned til 10%. Senere når sjansen er 10 % er den da bare 5% for de som er kvalme.

Å være kvalm og samtidig KASTE OPP gjør at sjansen for spontanabort går ned med 75%! Dvs at på tidspunktet der den generelle sjansen er 15% er den 5% for de som både er kvalme og kaster opp.

Fint å tenke på for meg som har mild grad av hyperemesis nå, og er sykemeldt og har gått ned 3 kg siden jeg ble gravid, og har «vært nødt til» å fortelle tidlig om graviditeten.

6 uker nå, og den statistiske risikoen for meg å få en spontanabort nå (som annengangsmor, kvalm og kaster opp) er under 4 %.

Men uavhengig av prosenten kan det jo skje. Man har aldri noen garanti...

Vi får bare håpe på det beste <3

Back
Topp