Sjalusi vs. misunnelse

Minismurf

Gift med forumet
Pirkete som jeg er (men i frykt for å skape en sur diskusjon), ser jeg at sjalusi blir brukt i en sammenheng som jeg ikke er enig i... Om venninnene mine f.eks. drar en tur til syden er jeg ikke sjalu, men misunnelig!

Hva legger du i ordet sjalusi?? Og misunnelse??

Sjalusi forbinder jeg med vonde, sterke følelser (kjærlighet, hat). Og i en sånn situasjon kan man gjøre "ukloke" ting for å kompensere følelsene (som man gjerne angrer på når man kommer til "seg selv"). 

"Misunnelse er en følelse, et ønske om å ha en annens egenskaper, status, evner, anseelse eller eiendeler. Misunnelse har ikke nødvendigvis med ting å gjøre; det sentrale er fornemmelsen av at den andre er i en bedre situasjon enn man selv er."
(def. av misunnelse på Wikipedia)

Slik som denne def. ser jeg også misunnelse.
Begrepene blir sikkert ofte brukt om hverandre, men synes det høres så feil ut å være sjalu på vennene mine [8|] Sjalu blir jeg heller om en knakende fin dame henger over typen min en hel kveld på by'n [8D]

jeg ser på dt som to forskjellige ting akkurat som deg...
føler det er mange som tror ordet har samme betydning,kan fort bli missforståelser da.

ORIGINAL: 4 blå hjerter

føler det er mange som tror ordet har samme betydning,kan fort bli missforståelser da.

enig [:)].

jeg tror nok jeg har brukt ordene motsatt av det dere mener... det er fordi jeg har delt opp ordet misunne.
Hvis jeg er misunnelig på venninnen min så "unner" jeg ikke henne f.eks den sydenturen.

ORIGINAL: *Høna*

Jeg er enig med deg [;)]

Samme her...

Jeg er enig med deg [;)]

Og skjönner hvor du så det inntrufne. Null surings herfra hvertfall[:)]

Jeg er enig med deg [;)]

Jeg også [;)]
Men hva skal man si om barna da?? Viss man har eldre søsken som ikke liker at den nye babyen får oppmerksomhet, blir barnet da sjalu fordi noen andre har tatt mammaen, eller blir det misunnelig på at noen andre er hos mammaen?? [8|] [;)]
Jeg sier sjalu selv, men bare lurer hva dere ville sagt?? Heter vell søskensjalusi etter boka [8|]

ORIGINAL: gullemitt09

Jeg er enig med deg [;)]

Jeg også [;)]
Men hva skal man si om barna da?? Viss man har eldre søsken som ikke liker at den nye babyen får oppmerksomhet, blir barnet da sjalu fordi noen andre har tatt mammaen, eller blir det misunnelig på at noen andre er hos mammaen?? [8|] [;)]
Jeg sier sjalu selv, men bare lurer hva dere ville sagt?? Heter vell søskensjalusi etter boka [8|]

det er jo forklart i HI... sjalusi er en negativ følelse.... et søsken blir gjerne sjalu. De sitter ikke og ønsker at det var dem som var hos mamman... de blir sjalu, negative, kan slå en leke i hodet på lillebroren og ønsker at de fortsatt var alenebarn. Sånn tyder jeg det ihvertfall.

Back
Topp