Sivilforsvaret

Merri24

Gift med forumet
Da kom brevet.. Med streng beskjed om å komme på møte i slutten av mai..

Sist jeg fikk det lurte jeg meg unna med å bli gravid. Men det trikset fungerer dårlig hvis de gang på gang sender meg nye brev, da blir det fryktelig mange unger her etterhvert..

Noe flere som er blitt kalt inn?

nei og håper jeg aldri blir det heller. er det sånn at alle må en eller annen gang eller er det tilfeldig?

Jeg har også blitt kalt inn[:@] Men fikk utsatt til 2010 tror jeg...
HATER det!!! Og de kan bare GLEMME at jeg skal komme!!

Det er det som er så urettferdig, alle blir ikke kalt inn.. Så jeg har vært en av de "heldige"...

oida [&:] håper jeg aldri blir innkalt til noe sånt!

må du på sesjon da eller ??

haha du d slæpp a før æ har avtjent værneplikta mi[8D]¨

kjenne dåli t reglan i sivilforsvaret desverre så har ingen råd å komme m

Det er jo ikke militæret, men sivilforsvaret. Man blir kalt ut til å hjelpe i søk etter personer og krisesituasjoner. For min del kunne det vært å hjelpe til under den store skogbrannen i Froland i fjor sommer.

Slik jeg har skjønt det skal man først på et fordelingsmøte, som varer en hel kveld. Der skal man gjennom en legesjekk, og man får litt informasjon. Det er dette møte jeg skal på i slutten av mai. Videre blir man sendt til ett av sivilforsvarets senter (tror det er på Starum og Sola), og må være der tre uker til opplæring. Så reiser man hjem, lever et vanlig liv, og blir kalt ut i krisetilfeller. Tror man med jevne mellomrom må inn til oppfriskingskurs..

Så hurra, jeg er så heldig!!

ORIGINAL: snikende ullteppe

Tror ikke det gir deg fritak..

åååå?? hjelp! jeg vil ikke inn!!![X(][:-]

Haha.. Leste nettopp at man får dagpenger når man er på kurs.. For tiden 130 kroner..

Hva med lønna mi da?? Hallo??? Tre uker uten lønn, har jo faste utgifter og sånn, da.. Merkelige greier..

ORIGINAL: Merri24

ORIGINAL: snikende ullteppe

Tror ikke det gir deg fritak..

jo før d e en slags verneplikt å den har æ avtjent (å så bynne æ jo å bi gammel)

ORIGINAL: map79

ORIGINAL: [Fairy]

hva går det utpå da?? militæropplegg???? har jeg aldri hørt om at kvinner blir kalt inn!!

whaT??? kan vi bli kalt inn, seriøst? har aldri hørt det før jeg heller, annet enn diskusjoner om at det burde være sånn. Ante ikke at det var trådt i kraft, herregud så sjokka jeg hadde blitt om jeg fikk innkallelse!!!

WHAT!!! Kan de gjøre sånn? Hvis jeg får innkallelse, må de dra meg inn[:'(]

Synes det høres helt suverent ut jeg!

Bortsett fra delen med 3 uker uten lønn og sånn .

Men det er jo helt supert å ha mulighet til å hjelpe skikkelig til, når det først skjer noe !

Men er selvfølgelig lett og si når det er ingen som putter innkallelser i kassa mi :)

ORIGINAL: browny85

ehh..nei  ??

er sikkert for gammel, jeg er 24

Før var det vel sånn at hvis du var over 30 år og ugift så kunne du bli kalt inn. (Måtte liksom gjøre nytte for deg på en annen måte, da, må jo ha vært tanken.)

Hvordan reglene er i dag, og om den gamle regelen er endret, vet jeg ikke noe om. Men jeg er dansk, så jeg slipper vel uansett. [:)]

Har aldri hørt om det jeg
Men jeg er ikke norsk, har bodd i Norge i 7år, så har krav på norsk pass, men ikke søkt ennå, så jeg regner ikke med at det blir meg med det første...

Fia

huff høres ikke noe ålreit ut, Jeg hadde også fått sjokk om jeg hadde fått innkalling. Kan jo ikke være borte fra barna i 3 uker, og nesten uten lønn???
får håpe du får utsatt det eller slipper på en eller annen måte.
Jeg er enig i at det er fint å hjelpe til når det trengs, men er jo ikke mange som kan være borte fra familien så lenge og klare seg nesten uten lønn.
Trodde ikke man kunne bli innkalt når en har barn...

Jeg er 24 og blei kalt inn.
Jeg ringte inn med en gang og spurte hva i all verden det her var for no..
Det er 30,000 jenter i Norge som har blitt kalt inn.

Back
Topp