Sitter å venter på tlf fra bhg .Oppdatert #34 og #47

[:(] off , nå fikk jeg vondt i mammahjerte mitt..

[:(]håper barnehagen tar dette alvorligt å får ordna opp i det fortest muligt !

Huff, så trist lesning... [:(] Nå fikk jeg skikkelig vondt i mammahjertet... [:(][:(]
Sånn skal det jo ikke være! Stakkars lille Nathalie [:(]

Jenter kan være skikkelig fæle med hverandre iblant altså! [:'(] Så trist lille jenta di har måttet oppleve dette allerede [:(]

Håper at det ordner seg, og at møtet i morgen vil bli konstruktivt [:)] Stå på for jenta di, Zita!!! Dette kan ikke bli feid under en stol, men må tas på alvor!

ORIGINAL: Lopez Kat. Von D

ORIGINAL: Sweetbabyblue

Huff stakkar, fikk vondt i hjertet jeg nå[:(] Håper dere får et møte så fort som mulig så dere får funnet ut av det!!

Ja,sånn kan det ikkje fortsette![:@]

Signerer og rister på hode over at så unge barn kan være så ondskapsfulle[:(] Bra dere tar tak i det, så håper jeg de får ordnet opp i det fortere enn fy...

Gode klemmer sendes dere alle

da har ped.leder ringt igjen. Hun skal prøve å få alle foreldrene til denne jentegruppa på felles møtemmandag i neste uke. Når hun ringte meg hadde hun fått bekreftelse fra fem av seks foreldre. Hun sa at det da kom tilå bli gitt generell informasjon...
Men først er det møte bare oss og henne i morgen.

Best de tar skikkelig tak i det, ja. Stakkars vesla di...![:(]
men hun har jaffal en trygghet i foreldre som tar skikkelig tak i det allerede nå, det tror jeg nok hun ser og at det alene kan gi litt ekstra styrke. Gi henne masse klemmer herfra og! Oooff, det SKAL ikke være sånn allerede i bhg![:(][:@]

ORIGINAL: Zita

da har ped.leder ringt igjen. Hun skal prøve å få alle foreldrene til denne jentegruppa på felles møtemmandag i neste uke. Når hun ringte meg hadde hun fått bekreftelse fra fem av seks foreldre. Hun sa at det da kom tilå bli gitt generell informasjon...
Men først er det møte bare oss og henne i morgen.

Dette syntes jeg hørtes ut som en god plan. Etter all sannsynlighet vet ikke disse foreldrene om at jentene deres oppfører seg som små tyranner- der er sikkert mange versjoner ute og går. Håper det er normale mennesker som tar dette seriøst sånn at alle jentene kan trives i barnehagen. Er fortsatt helt sjokkert over at barn i barnehagealder kan oppføre seg sånn jeg..........MASSE lykke til på møtet i morgen!

ORIGINAL: fruKtose

Huff, så trist lesning... [:(] Nå fikk jeg skikkelig vondt i mammahjertet... [:(][:(]
Sånn skal det jo ikke være! Stakkars lille Nathalie [:(]

Jenter kan være skikkelig fæle med hverandre iblant altså! [:'(] Så trist lille jenta di har måttet oppleve dette allerede [:(]

Håper at det ordner seg, og at møtet i morgen vil bli konstruktivt [:)] Stå på for jenta di, Zita!!! Dette kan ikke bli feid under en stol, men må tas på alvor!

sign

Kjempe bra at det blir et felles møte også

Masse lykke til på møtet

huff, fikk helt vondt nå jeg. blir så sint, at man man kan være så ondskapsfull og utspekulert. [:@] Håper det ordner seg og masse lykke til på møtet!

Huff unger kan være så slemme. Stakkars jenten din[:(][:(]!! FLott at dere skal ha møte med de andre foreldrene. 

ORIGINAL: vimselusa

huff, fikk helt vondt nå jeg. blir så sint, at man man kan være så ondskapsfull og utspekulert. [:@] Håper det ordner seg og masse lykke til på møtet!

sign!

ORIGINAL: Sweetbabyblue

Huff stakkar, fikk vondt i hjertet jeg nå[:(] Håper dere får et møte så fort som mulig så dere får funnet ut av det!!

Sign!

Da har vi vært i møte med ped.leder. Hun kan fortelle at det virker som at det er stor konkurranse mellom jentene i gruppa. De er hele tiden redde for ikke å få med seg alt, og er dermed veldig opptatt av hva de andre gjør. Så nå har de begynt å skille jentene, f.eks får de bare være to fra dems gruppe på dukkerommet av gangen. (det kan være andre barn der og..)

Hun ble veldig overrasket og syns det var alvorlig at Adrian blir brukt som press middel. Også episoden med nedgravde ski syns hun var ille.

Når det gjelder den lekehesten som ble kastet på N, hadde hun kommet ut fra dukkerommet og fortalt en voksen hva som hadde skjedd. Men hun gråt ikke, så dermed trodde den voksne at det ikke var noe alvorlig.
Vi har nå fått fortalt at N ikke alltid gråter men gjemmer inni seg og så brister det plutselig

Æ dra på/være på besøk hos andre er det altfor stort fokus på mener ped.leder. Så om det skal være beøsk på ettermiddagen, mener hun at ungene ikke skal vite om det før vi henter dem. Rett og slett fordi at de ungene som skal være sammen på ettermiddagen ofte rotter seg sammen.

Hun kan også fortelle at Nathalie ikke slår, dytter eller gjør fysiske ting. Men at hun innimellom kan snu ryggen til noen av de andre. Hun kunne fortelle om en episode da Nathalie var i utgangspunktet litt irritert på ei av de andre jentene og valgte å snu ryggen til og overhre denne jenta når hun pratet til henne. Jeg spurte hvorfor Nayhalie var irritert på denne jenta i utgangspunktet. Ped.leder svarte at hun ikke visste, men at det ikke var alvorlig nok til at det var"ok" for Nathalie å snu ryggen til henne.... (hvordan kan hun vite det om hun ikke visste hva det var?)

Vi kommer til, enda en gang , snakke med Nathalie om at en ikke skal stenge andre ute fra lek. Og at en skal svare når noen snakker til en.

Vi fortalte at N har problemer med å sovne om kveldene, at hun klager på hodepine og vond mage. Og ped.leder syns og det hørtes ut som det kom av det som foregår i bhg.
Likevel mener hun at jentene har det bra i bhg, at det bare er litt for mye press i jentegruppa.

Så da er det bare å vente på mandagen. Ped.leder sa at vi IKKE skal prate om enkeltepisoder eller enkelte personer. Men kun generelt om hva en kan gjøre for at presset på jentene skal bli mindre.  (kan det virke som hun er redd for å fortelle foreldrene va som egentlig skjer? Altså om MINE unger er ekkle mot andre VIL jeg vite om det, sånn at jeg har mulighet for å ta det opp med barnet mitt og snakke om det, ville ikke dere? Eller er det sånn at våre unger aldri gjør noe galt, at vi ikke vil høre det og går rett i forsvar?)

(glemte å spørre om foreldrene til disse jentene som har gjort de fysiske tingene er informert. Men skal spørre om det i ettermiddag når vi henter.) 

Så sånn er ståa pr i dag....

Det hørtes nå ut som en litt unvikende ped.leder synes jeg da.. Jeg synes det er viktig at alle foreldrene får snakke om og vite konkret hva som har skjedd. Ellers kan de jo ikke ta tak i det på hjemmebane..[8|]
Og så synes jeg det høres ut som en veldig bra strategi N har valgt når hun velger å ignorere/snu ryggen til en situasjon hun tydeligvis er ukomfortabel med. Det er faktisk det vi lærer opp de barna jeg jobber med på barnepsykiatrisk til å gjøre når de er sur/lei/irritert, eller hvis noen mobber dem på noe vis.
Selvfølgelig skal jo ikke hun heller stenge noen ute, men det hørtes jo ut som om det var i situasjoner der det hadde skjedd noe dumt på forhånd. Og så er det stor forskjell på det å snu ryggen til for sin egen del, og det å få med seg hele jentegjengen på å snu ryggen til en av de andre for å stenge ute! Jeg synes det høres ut som N bare beskytter seg selv fra en vanskelig situasjon, og at det er noe dere heller bør oppmuntre enn å fraråde..

Så skjønner om du er litt irritert på ped.leder nå!! Hvis det virker som om foreldremøtet bare blir svada og generelt snakk, synes jeg du bør si ifra der og da om at det kanskje er nødvendig å ta dette litt mere alvorlig.. Lykke til videre!

ORIGINAL: Zita

Da har vi vært i møte med ped.leder. Hun kan fortelle at det virker som at det er stor konkurranse mellom jentene i gruppa. De er hele tiden redde for ikke å få med seg alt, og er dermed veldig opptatt av hva de andre gjør. Så nå har de begynt å skille jentene, f.eks får de bare være to fra dems gruppe på dukkerommet av gangen. (det kan være andre barn der og..)

Hun ble veldig overrasket og syns det var alvorlig at Adrian blir brukt som press middel. Også episoden med nedgravde ski syns hun var ille.

Når det gjelder den lekehesten som ble kastet på N, hadde hun kommet ut fra dukkerommet og fortalt en voksen hva som hadde skjedd. Men hun gråt ikke, så dermed trodde den voksne at det ikke var noe alvorlig.
Vi har nå fått fortalt at N ikke alltid gråter men gjemmer inni seg og så brister det plutselig

Æ dra på/være på besøk hos andre er det altfor stort fokus på mener ped.leder. Så om det skal være beøsk på ettermiddagen, mener hun at ungene ikke skal vite om det før vi henter dem. Rett og slett fordi at de ungene som skal være sammen på ettermiddagen ofte rotter seg sammen.

Hun kan også fortelle at Nathalie ikke slår, dytter eller gjør fysiske ting. Men at hun innimellom kan snu ryggen til noen av de andre. Hun kunne fortelle om en episode da Nathalie var i utgangspunktet litt irritert på ei av de andre jentene og valgte å snu ryggen til og overhre denne jenta når hun pratet til henne. Jeg spurte hvorfor Nayhalie var irritert på denne jenta i utgangspunktet. Ped.leder svarte at hun ikke visste, men at det ikke var alvorlig nok til at det var"ok" for Nathalie å snu ryggen til henne.... (hvordan kan hun vite det om hun ikke visste hva det var?)

Vi kommer til, enda en gang , snakke med Nathalie om at en ikke skal stenge andre ute fra lek. Og at en skal svare når noen snakker til en.

Vi fortalte at N har problemer med å sovne om kveldene, at hun klager på hodepine og vond mage. Og ped.leder syns og det hørtes ut som det kom av det som foregår i bhg.
Likevel mener hun at jentene har det bra i bhg, at det bare er litt for mye press i jentegruppa.

Så da er det bare å vente på mandagen. Ped.leder sa at vi IKKE skal prate om enkeltepisoder eller enkelte personer. Men kun generelt om hva en kan gjøre for at presset på jentene skal bli mindre.  (kan det virke som hun er redd for å fortelle foreldrene va som egentlig skjer? Altså om MINE unger er ekkle mot andre VIL jeg vite om det, sånn at jeg har mulighet for å ta det opp med barnet mitt og snakke om det, ville ikke dere? Eller er det sånn at våre unger aldri gjør noe galt, at vi ikke vil høre det og går rett i forsvar?)

(glemte å spørre om foreldrene til disse jentene som har gjort de fysiske tingene er informert. Men skal spørre om det i ettermiddag når vi henter.) 

Så sånn er ståa pr i dag....

Syns det høres som litt bagatellisering og frykt for det ansvaret som faktisk ligger på bhg i denne saken.
Klart man er redd for å fortelle foreldre at "dette gjør ditt barn mot andre, sånn er det".  Sørger ikke hun for å fortelle i klartekst hva som skjer så får du gjøre det for henne. Fortrinnsvis uten å nevne navn. Har noen baller nok til å spørre direkte om det er deres barn som har gjort slik og sånn, så svarer du; beklageligvis, ja...
Føler trang til å riste denne ped.lederen litt, kjenner jeg. MASSE lykke til med dette, og gi jenta di en lang, god klem fra meg og fortell henne hvor fantastisk hun er, og hvor glad du er for å få være mammaen hennes.
(Jeg fikk bare høre at den som er med på leken får tåle steken og at jeg måtte ikek være så nærtagende...)

Det er godt det blir tatt tak i det!!

Men som du, så ville eg absolutt fått vite om mitt barn hadde mobbet/vært stygge med noen andre av barna i bhg.
Ellers er det jo vanskelig å ta tak i det og få barnet til å forstå at slik oppførsel ikkje er godtatt.

MEN, har opplevd mobbing sjøl i familien, gjerne av barn som har vært yngre enn den som blei mobba, der foreldrene har tatt det heilt usakelig å ikkje kunne forstått at deres barn har vært stygge. Så er ikkje alle foreldre som kan tro noe stygt om sine barn tydligvis..[&o]

Hørres mest ut som ped.leder vil ta det litt for "lett". Er klart at om man tar opp enkeltpersoner/episoder, så kan man kanskje bli veldig fokusert på det.
Og den det då gjelder kan jo kanskje gå i angrepsposisjon, og komme med hvordan kan du vite det, det er jo bare ditt barn som har sagt det. Eller lignende.
At det blir ord mot ord, og dermed skaper mer sprekker i vennskapet jenter/og foreldre imellom. Men uavhengig av det, så bør foreldrene bli opplyst om hva som har skjedd slik at de kan prate med sine barn og få en forståelse for hva som kanskje foregår og forklare barna at slik må man ikkje gjere.

Kanskje ped.leder må ta opp mobbing som tema og jobbe litt rundt det. Lage skuespel med assistentene og vise mobbing i "praksis", o.l.
Jenter er desverre veldig utspekulerte. Har opplevd det i bhg eg jobba i også. Det er ikkje bare bare..[&o] Men der hadde ped.leder et lite sånt skuespel, der det var 2 som lekte og en 3.mann som ville bli med i leken. Og da tok me først der 3.mann ikkje fikk være med og spurte barna hvordan de ville følt det om det var de osv. Men dette er jo sånn som ped.leder skal kunne tenke seg fram til sjøl da.. Men for alt eg veit kan det jo være at dette alt har vært gjort i bhg.

Blei litt langt dette og kanksje litt usakelig. Men. Håper det ordner seg for frøkna di!![:)]

Zita; i F&B nr 2 står det om mobbing i bhg. Har det nr og kan ta med deg? Evt kan sikekrt bladet sende deg en kopi av saken eller jeg kan stappe det jeg har i posten til deg. Der står det blant annet at man har sett mobbetendenser helt ned i 2-3 årsalderen...[8|]

Må bare signere de andre her. Mens jeg leser ser jeg noe som er typisk å se. At det plutselig blir litt snudd mot dere. Og at ped.led. er unnvikende og ikke gjør den jobben hun skal.
Å bare skille de som dette vil ikke løse saken. At jenta de snur ryggen til er jo helt flott spør du meg. At hun kan si det ikke er alvorlig nok til at hun har lov å snu seg. ?!?!? Nei helt feil..
Virker ikke som hun har turt å ta det skikkelig opp med de andre. Redd for å bli upopulær eller noe. Lettere å hanske med en fam. enn flere. Gudene vet. Nå vet jeg ikke hvordan lynne du har i IRL, om du er forsiktig eller tørr si fra med streng tone.. Men .. her virker det som om du MÅ si fra kraftig. Og stå på ditt. Virker som hun er flink å snu situasjonen og komme med svar om dere sier noe, derfor jeg mener dere bør vise litt "sinne" til henne..
Er jo ikke lenge til de begynner på skolen. Og vil bare bli værre der om det ikke løses skikkelig nå.
Huff masse lykke til hvertfall.. og masse stooore klemmer..

ORIGINAL: Mamma til Theo

Nei og nei så grufullt for ditt mammahjerte[:(]
DETTE må tas tak i!!
MOBBING i en barnehage er for gale. Tør ikke TENKE på hvordan disse jentene kommer til å bli på ungdomsskolen hvis ikke dette taes tak i NÅ!!
Stoor klem til deg Zita

Som jeg skulle ha sagt det selv....

Back
Topp