Sitte i bilen uten tilsyn

Linnselusa

Elsker forumet
Det var en liten diskusjon på et annet forum jeg er på om å la ungen sitte igjen i bilen uten tilsyn. Hvis man f.eks. skal inn i barnehagen å hente et annet barn eller inn i butikken. Både med motoren i gang og uten.
Merket at jeg ble litt provosert av diskusjonen for jeg hadde ALDRI latt min unge sitte igjen i en bil alene, egentlig av veldig mange grunner.

Hva mener dere?
 
Ikke for å gå inn i bhg eller butikk nej.
Men jeg lar henne sitte bila når jeg fyller bensin og stikker inn for å betale..
Men ikke ellers.
Er imot å la ungen sitte igjen i bila helt alene uten tilsyn.
 
jeg mener det kommer ann på hvor en bor, hvor en er ,hvor lenge det er snakk om, å hvor langt en går fra bilen.....
 
Jeg lar fint Eira/ ELLER Aylinn sitte i bilen imens jeg f.eks går inn i bh med Eira.
Butikk hvis det er en liten butikk og jeg bare skal ha en ting eller 2, der jeg kan parkere rett utenfor butikken.
Jeg låser bilen. (Går ikke ifra barna med låst bil i sommer varmen). Men er vekke max 5 min.

Nå er vi så heldige å bo i et rolig land men en er jo aldri trygg. men for min del tror jeg det er større sjangs å bli påkjørt en at noen kidnapper barnet mitt i låst bil[8|]

Om folk er redd for at barna kan bli tatt så kan de jo like så godt bli tatt i fra vogna i f.eks barnehagen.
Vi må huske på at mange av oss setter f.eks vognen utenfor huset og ikke alle kan se vognen hele tiden, like lett at noen kan ta med deg barnet og vognen der.

PS: faktisk så har jeg aldri opplevd å kommet tilbake til grinende barn de sitter enten å ser/sover eller leker med leken sin [:)]
 
Jeg tror faktisk at de eneste historiene jeg har hørt om der barn har blitt "kidnappet" er når mor/far har vært inne å betalt for bensin[8|].
Der tyven bare var ute etter bilen men fikk et barn på "kjøpet". [8|] Tror ikke alltid vi tenker på hvor "frekke" tyver kan være



ORIGINAL: Ju9ta

Ikke for å gå inn i bhg eller butikk nej.
Men jeg lar henne sitte bila når jeg fyller bensin og stikker inn for å betale..
Men ikke ellers.
Er imot å la ungen sitte igjen i bila helt alene uten tilsyn.
 
Jeg lar fint simen sitte igjen i bilen (om han sover) når jeg skal levere maja i barnehagen. Og hvis jeg bare skal løpe rett inn i butikken for å handle noen småting.

Maja sitter også noen ganger igjen i ilen om jeg bare skal løpe rett inn i en butikk eller noe.

Jeg ser egentlig ikke helt prolemet jeg... Vi bor på en småplass, der "alle kjenner alle".. Kankje verre om man bor i en større by da..?
 
Edit: må legge til at jeg har simen i forsetet da, så kanksje det stopper en tyv som ikke vil ha på seg kidnapping i tillegg?[8D][:D]
 
Kunne aldri falt meg inn. Det hadde nok vært ganske praktisk når en bare skal noe kjapt. Men jeg hadde ikke hatt samvittighet til det. Stakkar lille jenta mi hadde blitt livredd hvis mamma hadde gått ut av bilen og forsvunnet inn i en butikk, og hun bare hadde blitt sittende. Tror hun hadde følt seg forlatt.. [&o]
 
ORIGINAL: Linni puse gal

Jeg lar fint Eira/ ELLER Aylinn sitte i bilen imens jeg f.eks går inn i bh med Eira.
Butikk hvis det er en liten butikk og jeg bare skal ha en ting eller 2, der jeg kan parkere rett utenfor butikken.
Jeg låser bilen. (Går ikke ifra barna med låst bil i sommer varmen). Men er vekke max 5 min.

Nå er vi så heldige å bo i et rolig land men en er jo aldri trygg. men for min del tror jeg det er større sjangs å bli påkjørt en at noen kidnapper barnet mitt i låst bil[8|]

Om folk er redd for at barna kan bli tatt så kan de jo like så godt bli tatt i fra vogna i f.eks barnehagen.
Vi må huske på at mange av oss setter f.eks vognen utenfor huset og ikke alle kan se vognen hele tiden, like lett at noen kan ta med deg barnet og vognen der.


PS: faktisk så har jeg aldri opplevd å kommet tilbake til grinende barn de sitter enten å ser/sover eller leker med leken sin [:)]


He he, nå hadde ikke jeg funnet på å gjøre dette heller jeg da. Er nok mer hysterisk på dette punktet enn de fleste andre.

Forresten, når vi snakker om kidnapping så er jo det gjerne utpå landet det har skjedd hvis man tenker tilbake på de store medieoppslagene som har vært.

Og når det gjelder å bli påkjørt.... moren min satt igjen meg i bilen når jeg var baby fordi jeg sov og skulle inn i butikken for å kjøpe et par småting. Mens hun var inne i butikken kjørte en lastebil inn i bilen jeg satt i. Gikk heldigvis bra, men dog...

Jeg respekterer selvfølgelig at andre setter igjen ungen i bilen, men jeg kan rett og slett ikke la være å reagere på det. Det er så langt fra hva jeg ville gjort selv. Men nå er jeg mørkredd også da... [8D][:D]
 
ORIGINAL: Tullas mamma

Kunne aldri falt meg inn. Det hadde nok vært ganske praktisk når en bare skal noe kjapt. Men jeg hadde ikke hatt samvittighet til det. Stakkar lille jenta mi hadde blitt livredd hvis mamma hadde gått ut av bilen og forsvunnet inn i en butikk, og hun bare hadde blitt sittende. Tror hun hadde følt seg forlatt.. [&o]


Sign.
 
har gjort det noen ganger...hvis jeg betaler bensin eller skal inn med noe til mamma/søster/venninne ol... men har aldri gårr inn på butikken....kun 1 gang...da satt min niese i bilen med henne og "passet" på...hun er 7 år..
 
eller har hun sove i bilen utenfor hjemme, men jeg er gått inn...vindu på gløtt og døra oppe til huset..hun sover i vogna utenfor..mens jeg er inne....
skal sier at vi snaut har naboer som bruker samme vei som oss..vi er siste hus i veien så hører alltid hvis det hadde kommet en annen bil..
 
ORIGINAL: LilleMusMei

jeg mener det kommer ann på hvor en bor, hvor en er ,hvor lenge det er snakk om, å hvor langt en går fra bilen.....
helt enig....
hadde aldri falt meg inn i f.eks Oslo å gjøre noe sånn, men har hentet storebror i bhg mens Haakon har sitti i bilen alene ja. det har gått kjempe fint.
 
jeg har latt david sitte igjen i bilen mens jeg har vært på den lokale butikken for å handle noen få ting.. låser døra... som LMM sa så kommer det ann på hvor en er, hva en skal og hvor langt tid en bruker... jepp... hadde aldri i livet gjort det i storbyen....
 
Tør ikke, for jeg vet at hun ville blitt livredd om mamma bare gikk fra henne, eller at hun våknet helt alene i bilen[&o]
For om jeg er litt for treig å komme å lukke opp til henne,og hun ikke kan se meg, så blir hun lei seg.
 
Jeg lar snuppa sitte alene igjen i bilen mens jeg går inn med mat vi har handlet eller tingene vi har med fra barnehagen osv. Men vi bor på landet og har egen gårdsplass, så der ser jeg ikke problemet. Er enklere det enn å ha henne med i tillegg. Det er mindre problem nå enn da hun var mindre da, da syntes jeg det var tryggere å ha henne fastspent i bilen mens jeg løp inn og ut, enn å ha henne løpende inne/ute alene.
 
Ellers har jeg bare latt henne sitte i bilen mens jeg har fylt bensin (er alltid helt i nærheten da, bruker bare automatstasjoner) eller mens en tante/onkel har vært i bilen sammen med henne. Har hentet mine småsøsken (8 og 9 år) på skolen og vært innom butikken før jeg kjører de hjem. Da er det klart enklest hvis bare jeg stikker inn i butikken enn å ha med alle sammen inn, da blir vi jo aldri ferdige. Men jeg føler meg tryggere når de er med. Bruker så klart ikke lang tid, men har gjort det.
 
Om en lar ungene være alene i bilen synes jeg også er veldig avhengig av alder. Når er det greit at en unge er alene i bilen? Hvor går grensa på hva folk mener er greit? Ja, men de som er kjempesmå er det et problem, men når de begynner å bli 5-6 år og skal på skolen synes ikke jeg det er så farlig lenger da. Da er de liksom store nok til å forstå mer. Nå bor jeg på landet og er vant til det miljøet vi har her da, i storbyer hadde jeg nok ikke gått fra ungen min før den var ganske mye større.
 
Jeg leste også en tråd på generell om dette. Aldri hadde jeg gjort det da, og etter den tråden tenkte jeg "aldri om jeg kommer til å gjøre det heller".
 
Men nå skjedde det faktisk for første gang for 2 uker siden. Hadde glemt mobilen på jobb, og skulle bare løpe inn for å hente den. Jeg hadde helt panikk og løp så fort jeg kunne ut igjen. Men når jeg så hvor bra det egentlig gikk, skjønte jeg ikke hvorfor jeg har vært så hysterisk. Kommer nok ikke til å la det bli en vane, men kommer til å se situasjonen an.
 
gjør det uansett ikke.. men var en som fortalte meg på jobb her en dag at han hadde gjort dette.. spurta inn på butikken og skulle kjøpe noe, så satt døtra på fire tror eg igjen ute i bilen og venta.. når han kom ut igjen sa jenta at det var en annen mann som hadde gått inn i bilen såtte deg i førersetet og skulle til å kjøre, men når han såg i baksetet at jenta satt der sprang han fort ut igjen.. kunne jo gått galt der kan kunne kjørt avgårde med jenta! (vart litt langt!) men ville uansett aldri gått i fra markus!
 
Ikke snakk om !!!! Men jeg er kjent for å være overengstelig.
 
Kommer helt an på hvor og når og situasjon.. Har ikke som vane å sette igjen noen barn i bilen.. men da Leah var baby, satte jeg henne igjen da jeg sprang inn på Rema å kjøpte en liter melk.. var eneste jeg trengte på butikken, og Leah sov, syns det var stygt gjort å vekke ho for en liter melk.. MEN jeg bor på et lite sted også!! Hadde nok ikke gjort det samme i en by, nei!! Men som sagt så er det ikke noe jeg liker å gjøre.. men på et så lite sted som her, og når man kan parkere rett utafor døra på butikken, og vet at det ikke tar lange stunda.. Så syns jeg det er til det beste for barnet..
 
ORIGINAL: Ju9ta

Ikke for å gå inn i bhg eller butikk nej.
Men jeg lar henne sitte bila når jeg fyller bensin og stikker inn for å betale..
Men ikke ellers.
Er imot å la ungen sitte igjen i bila helt alene uten tilsyn.


sign...[:)]
 
Back
Topp