Sitrusfrukter og giftstoffer

Vi kjøper økologiske frukter nå vi, da er vi sikret både meg og toåringen :)

Syns dette er skummelt. Har en appelsin jeg har lyst å spise, men vet ikke om den er norsk???

Fra Mattilsynet:
Varer som inneholder plantevernmiddelrester over tillatt grenseverdi blir trukket fra markedet, og får ikke selges.

Er det farlig å spise importerte klementiner når det er sesong for disse?
De mengder som Mattilsynet har påvist av klorpyrifos i frukt og grønt de siste årene er veldig lave. Dette gjelder også rester av klorpyrifos i klementiner. Om frukten inneholder rester av klorpyrifos, så sitter det meste i skallet. Basert på de studier som finnes om effekter av klorpyrifos hos mennesker, finnes det ikke noe som tyder på at mengdene klorpyrifos som forbrukerne i Norge får i seg skulle påvirke helsen.

Mattilsynet ser derfor ingen helserisiko ved at forbrukere spiser klementiner til jul.
Dersom man ønsker å bruke skallet (for eksempel i matlaging), anbefaler Mattilsynet å bruke økologiske klementiner (sitrusfrukter) og å skylle produktet før bruk.

Stakkars mannen min er fortsatt bekymret for dette:angelic: Var han som informerte meg om dette først og syntes vi burde la være å kjøpe sitrusfrukter til jul.
Er egentlig enig med han, for sikkerhets skyld, men godt å vite det er regnet som trygt hvis fristelsen skulle bli for stor:)

Les det jeg skrev lenger opp. Mattilsynet skriver at det ikke er farlig. Så får du selv bestemme om du ikke skal spise.

Syns det er så dumt av dem å skrive om farene og så etterpå si det skal gå fint hahaha

Syns det er så dumt av dem å skrive om farene og så etterpå si det skal gå fint hahaha
Jeg synes det er fint at vi får vite om farene, men mediene blåser opp ting. Derfor synes jeg det er best når det gjelder graviditet å lese hos Mattilsynet eller helsenorge. Dropper VG. :D

Hva skjer med frukt og grønnsaker som inneholder rester av plantevernmidler?
Varer som inneholder plantevernmiddelrester over tillatt grenseverdi blir trukket fra markedet, og får ikke selges.

Er det farlig å spise importerte klementiner når det er sesong for disse?
De mengder som Mattilsynet har påvist av klorpyrifos i frukt og grønt de siste årene er veldig lave. Dette gjelder også rester av klorpyrifos i klementiner. Om frukten inneholder rester av klorpyrifos, så sitter det meste i skallet. Basert på de studier som finnes om effekter av klorpyrifos hos mennesker, finnes det ikke noe som tyder på at mengdene klorpyrifos som forbrukerne i Norge får i seg skulle påvirke helsen.

"Klorpyrifos er forbudt i Norge, og stoffet finnes altså ikke på norskprodusert frukt eller grønnsaker."

Men vil ikke det si at de er i f.eks klementiner som er importert fra Spania?

Jeg vil ikke ta sjansen, better safe then sorry :)

Back
Topp