Siste trimester - plager

EndeligMinTur?

Flørter med forumet
Er i uke 31+4 nå, har vært i full jobb hele veien og bortsett fra svært dårlig søvn og litt blødninger tror jeg at jeg har vært heldig med lite plager. Men føler at dette har nå forandret seg helt da jeg gikk inn i siste trimester.
Jeg får plutselig høy puls, eller lavt undertrykk, kvalm, vondt i ryggen uansett hvordan jeg går, sitter, ligger, føler baby sparker svakere (vært på UL og baby har det bra), enda dårligere nattesøvn, dårlig matlyst.
Noen andre som har det sånn? Noen med erfaring fra tidligere graviditeter med tips?
Skal jo vøre gravid endel uker til men synes dette begynner å bli tungt....

Har ingen tips, desverre :/
Med førstemann var det akkurat som noe skrudde på en bryter når jeg kom i siste trimester. Alt ble vondt, tungt og grusomt :p

Her "smalt" det i uke 27. Bekkenet ble plutselig mye verre, ryggen er konstant vond, jeg er full av vann fra tærne til hårfestet, jeg fossblør neseblod flere ganger om dagen, har halsbrann 24/7, anpusten av å gå fra stue til kjøkken (hvilepuls på rundt 100 nå..), tisser i ett sett, mye kynnere og stikninger nedentil, full av kviser.. er i uke 33+6 og veldig forsynt!

Veldig forskjellig hva man opplever av plager, men tror ikke det uvanlig med en litt for rask endring i tredje trimester. Babyen vokser i større tempo og kroppen preges kanskje av den totale belastningen?
Merket markant endring omkring 31 uker jeg og

Overgangen fra andre til tredje trimester var som dag og natt. Jeg gikk fra å være fullstendig «meg selv» i full i jobb og uten plager, til å bli totalt hjelpesløs. Det har en stor psykisk belastning å bli dårlig så brått, og ikke kunne være på jobb overhodet. Selv hadde jeg planer om å ihvertfall kunne være delvis i jobb frem til permisjon sånn at dagene ikke ble så lange.
Men jeg ble så plaget med hjertebank og høy puls, fravær av søvn hver natt og nå smerter fra lysk og bekken som gjør at jeg har mer smerter ved bevegelse. Prøver å gjøre det beste ut av dagene hjemme, men vil virkelig at denne graviditeten er over snart :dead:

"godt" å høre. Har hatt det egentlig fint til i dag. Gradvis verre i bekken og småplager ellers men har følt meg gangske normal de siste måndene. Men i dag gikk det fra småplager til plagsomme plager. Vi får holde ut. Lykke til.

Fælt å si det men godt å høre om andre som også «plutselig» sliter litt.
Har nå tredje dagen med kvalme og smerter i magen - spiser bare loff og er skikkelig uggen. Fikk ekstra time hos JM idag og viser seg jeg har litt protein i urinen også. Blodtrykket er fint men sliter fortsatt med hjertebank og høy puls, og hodepine de siste dagene så JM bad meg holde senga idag også.
Har heldigvis ekstra UL imorgen fra før av satt opp for å avgjøre om morkaka har flyttet seg eller om det blir planlagt KS så kanskje de også tar en vurdering om dette er begynnende svangerskapsforgiftning eller «bare» begynner å bli sliten

Har nå tredje dagen med kvalme og smerter i magen - spiser bare loff og er skikkelig uggen. Fikk ekstra time hos JM idag og viser seg jeg har litt protein i urinen også. Blodtrykket er fint men sliter fortsatt med hjertebank og høy puls, og hodepine de siste dagene så JM bad meg holde senga idag også.
Har heldigvis ekstra UL imorgen fra før av satt opp for å avgjøre om morkaka har flyttet seg eller om det blir planlagt KS så kanskje de også tar en vurdering om dette er begynnende svangerskapsforgiftning eller «bare» begynner å bli sliten
Lykke til!

Hørtes ikke bra ut! Hvordan gikk det på UL?

Var på UL idag og alt så bra ut med baby + at morkaken har flytter seg så jeg kan føde naturlig - megaglad.
Men alle plagene mine som kvalme, hodepine, vondt i magen og høy puls flere ganger om dagen sa legen jeg bare må tåle, dessverre helt vanlig og vil gå over når baby kommer.
Men så lenge alt er bra med baby er det greit. Får heller jobbe litt mindre og bite tenna sammen siste 2mnd. Bare vært så sta på at jeg skulle jobbe 100% frem til permisjon at det føles litt som et nederlag men med denne gøye pulsen har jeg ikke sjans

Var på UL idag og alt så bra ut med baby + at morkaken har flytter seg så jeg kan føde naturlig - megaglad.
Men alle plagene mine som kvalme, hodepine, vondt i magen og høy puls flere ganger om dagen sa legen jeg bare må tåle, dessverre helt vanlig og vil gå over når baby kommer.
Men så lenge alt er bra med baby er det greit. Får heller jobbe litt mindre og bite tenna sammen siste 2mnd. Bare vært så sta på at jeg skulle jobbe 100% frem til permisjon at det føles litt som et nederlag men med denne gøye pulsen har jeg ikke sjans
Godt babyen har det fint og at det ikke er hinder for vaginal fødsel. Håper formen kan komme seg med litt roligere tempo

Så fint at alt står bra til med lille:)Sykemeldte meg av samme grunn og har ikke angret, har fått det så mye bedre nå

Her går det forsåvidt greit enda, men har en rygg jeg plages endel med så jobber bare 50%. Kjenner at jeg egentlig allerede er klar for å være ferdig med å være gravid, men enda noen uker igjen:hilarious:

Har hatt en del plager gjennom svangerskapet, men nå (33+0 i dag) er en helt annen verden. Jeg er kvalm igjen, får sure oppstøt, har hatt vondt i høyre bekkenledd siden i august, men nå er det symfysen også, vondt i ryggen, sover dårlig og er konstant trøtt, vondt i magen, høy puls, andpusten, hodepine, og humørsyk.

Har prøvd å se etter artikler her på babyverden om plager i 3. trimester, men finner ikke noe særlig. Bare om plager i 1. trimester og hvor fint 2. trimester kan være.

Angrer veldig på at jeg ikke tar permisjon tidligere enne 3 uker før termin, men har fortsatt ikke fått svar fra nav, så jeg kan ikke søke om endring, og vi har ikke råd til at jeg tar mer enn kanskje en uke ubetalt. Kjenner likevel en irriterende motvillighet til å gå til legen og be om å få økt sykemeldingen (har 40% nå).

Lille har det helt fint, og jeg er frisk jeg også, bare vanlige plager.

Ja er helt enig. Synes det er fryktelig lite å lese på nett om hvor tungt siste trimester kan være, typiske og utypiske symptomer....
Føler meg som en hvalross og snart klikker jeg av folk på jobb som anser det som helt ok å ta på magen min akkurat når det passer dem... Lunta er allerede kort og tårene svært nære til enhver tid av ekstremt lite søvn og tungpust og hjertebank. Samtidig føles det utrolig vanskelig å finne en måte å be noen slutte å ta på magen...vet jo at folk ikke mener vondt med det men synes det er mega ubehagelig....

Har hatt en del plager gjennom svangerskapet, men nå (33+0 i dag) er en helt annen verden. Jeg er kvalm igjen, får sure oppstøt, har hatt vondt i høyre bekkenledd siden i august, men nå er det symfysen også, vondt i ryggen, sover dårlig og er konstant trøtt, vondt i magen, høy puls, andpusten, hodepine, og humørsyk.

Har prøvd å se etter artikler her på babyverden om plager i 3. trimester, men finner ikke noe særlig. Bare om plager i 1. trimester og hvor fint 2. trimester kan være.

Angrer veldig på at jeg ikke tar permisjon tidligere enne 3 uker før termin, men har fortsatt ikke fått svar fra nav, så jeg kan ikke søke om endring, og vi har ikke råd til at jeg tar mer enn kanskje en uke ubetalt. Kjenner likevel en irriterende motvillighet til å gå til legen og be om å få økt sykemeldingen (har 40% nå).

Lille har det helt fint, og jeg er frisk jeg også, bare vanlige plager.
Hvorfor vil du ikke øke SM?
Hvis du tar ut permisjon mer enn tre uker før termin går det av felleskvota og altså tiden hjemme med baby...

Hvorfor vil du ikke øke SM?
Hvis du tar ut permisjon mer enn tre uker før termin går det av felleskvota og altså tiden hjemme med baby...

Vet ikke hvorfor jeg vegrer meg for å søke SM, vet at å utvide permisjonen tar av felleskvota, men det føles likevel "rettere" enn sykemelding.

Snakket med ei venninne i går kveld etter at jeg skrev dette innlegget da, og hun klarte å få meg til å vurdere det i hvertfall. Står nå og vipper mellom å vente til neste planlagte legetime om to uker, eller å bestille time i neste uke for å snakke med legen. Føles bare veldig rart ut når jeg var der i forigårs og tok masse prøver og fikk høre at alt er bra, å så skulle gå inn nå og be om sykemelding.

Vet ikke hvorfor jeg vegrer meg for å søke SM, vet at å utvide permisjonen tar av felleskvota, men det føles likevel "rettere" enn sykemelding.

Snakket med ei venninne i går kveld etter at jeg skrev dette innlegget da, og hun klarte å få meg til å vurdere det i hvertfall. Står nå og vipper mellom å vente til neste planlagte legetime om to uker, eller å bestille time i neste uke for å snakke med legen. Føles bare veldig rart ut når jeg var der i forigårs og tok masse prøver og fikk høre at alt er bra, å så skulle gå inn nå og be om sykemelding.
Hvis du ikke får den nødvendige tilretteleggingen på jobb har du jo ikke noe valg.
Kan be om avventende SM for økningen og gi beskjed til jobb om hva som må til for at du ikke skal ta den ut...

Back
Topp