Siste forbruksdag og best før

Sylvanas

Forumet er livet
Himmelbarn
Sommerfuglene 2017
Er dere flinke på å spise mat merket med best før? Hva med de som er merket med siste forbruksdag? Jeg har en pakke svinefilet i kjøleskapet, den gikk ut for to dager siden. Hadde det stått best før så hadde jeg spist den, men nå kjenner jeg at jeg er skeptisk. Den ser jo fin ut. Jeg kan ikke lukte på den, for jeg synes at rått kjøtt lukter ekkelt og jeg tror alltid at det er råttent :oops:

Siste forbruksdag respekterer jeg stort sett. I alle fall på kjøtt og fisk.

Best før, men ikke dårlig etter ;-)
Det spiser/drikker vi så lenge det lukter og smaker greit.

Er dere flinke på å spise mat merket med best før? Hva med de som er merket med siste forbruksdag? Jeg har en pakke svinefilet i kjøleskapet, den gikk ut for to dager siden. Hadde det stått best før så hadde jeg spist den, men nå kjenner jeg at jeg er skeptisk. Den ser jo fin ut. Jeg kan ikke lukte på den, for jeg synes at rått kjøtt lukter ekkelt og jeg tror alltid at det er råttent :oops:
Vi prøver å alltid lukte og se på maten hvis den nærmer seg eller har passert utløpsdato. Kjøtt blir jo ofte mye mørere og bedre når den er litt eldre, vi leter alltid etter biff med dårligst holdbarhetsdato. Men usikker hva jeg hadde gjort hvis jeg ikke kunne lukte:wideyed: den er i orginal pakning?

Vi prøver å alltid lukte og se på maten hvis den nærmer seg eller har passert utløpsdato. Kjøtt blir jo ofte mye mørere og bedre når den er litt eldre, vi leter alltid etter biff med dårligst holdbarhetsdato. Men usikker hva jeg hadde gjort hvis jeg ikke kunne lukte:wideyed: den er i orginal pakning?

Ja, vakumpakket og ser fin ut. Usikker altså. Hadde det vært kylling hadde jeg ikke gjort det.

Her er det nese og øyne som bestemmer om maten spises eller ikke. Mye som er like bra etter siste forbruksdag så lenge det har stått kjørlig og uåpnet.

Jeg respekterer både best før og siste forbruksdag. Veldig streng på det. Man kam tross alt bli syk [emoji51]

Her er det nese og øyne som bestemmer om maten spises eller ikke. Mye som er like bra etter siste forbruksdag så lenge det har stått kjørlig og uåpnet.
Her også. Hadde gått mye mat i søpla om vi skulle være strenge på sånt - og med sju, snart åtte personer i kosten, tar vi oss ikke råd til å kaste mat som er helt i orden.

Og vi har aldri blitt syke på grunn av noe vi har spist hjemme.

Ja det ser jo bra ut, men nesen kan jeg ikke stole på, og mannen har veldig dårlig luktesans så ingen hjelp der heller :(

Respektere alltid siste forbruksdag[emoji28] Spessielt på kjøtt.

Siste forbruksdag respekterer jeg stort sett. I alle fall på kjøtt og fisk.

Best før, men ikke dårlig etter ;-)
Det spiser/drikker vi så lenge det lukter og smaker greit.

Samme her [emoji1312]

Som flere sier, er nøye på kjøtt av alt slags slag.
Men mannen er hysterisk, og da mener jeg hysterisk, på mat som er gått ut på dato. Han mener for eksempel at vi ikke kan bruke melka dersom den går ut dagen etterpå... Helt håpløs[emoji6]
Men vi er flinke til å spise opp det vi har i kjøleskapet før vi kjøper nytt.
Middag spiser vi som regel opp alt[emoji108]

Som flere sier, er nøye på kjøtt av alt slags slag.
Men mannen er hysterisk, og da mener jeg hysterisk, på mat som er gått ut på dato. Han mener for eksempel at vi ikke kan bruke melka dersom den går ut dagen etterpå... Helt håpløs[emoji6]
Men vi er flinke til å spise opp det vi har i kjøleskapet før vi kjøper nytt.
Middag spiser vi som regel opp alt[emoji108]

Melk som er gått ut på dato er jo perfekt til vaffler :D

Jeg hadde sikkert spist den :P Er mer nøye på fisk og kylling. Og best før har liten betydning for meg. Jeg spiser ganske mye som er utgått på dato.

Råttent kjøtt lukter så innmari vondt at det er sjelden man lurer der. Har to ganger opplevd det, én med biff og en med kylling. Det var overhodet ingen tvil om at kjøttet var dårlig. Begge disse var for øvrig godt innenfor holdbarhetsdatoen. Jeg ville åpnet pakken og latt den stå noen minutter, for alt vakumpakket lukter vondt med en gang det er åpnet. Virker det greit etter fem min hadde jeg ikke nølt med å spise det :-) Svinekjøtt skal man jo uansett gjennomsteke, så det skal en del til for å bli dårlig[emoji6]

Kan legge til at jeg har ganske dårlig luktesans, men var som sagt aldri noen tvil når kjøttet faktisk var dårlig [emoji23]

Back
Topp