Sint 1 åring

millemarie

Forelsket i forumet
1 åringen min er ofte veldig sint når vi skal skifte bleie, kle på om morgen osv.
Det har eskalert litt og hun sparker og skriker og er helt vill.

Jeg pleier å holde henne fast å bytte bleie og kle på likevel men hva er riktig??

Jeg ønsker jo ikke å trigge dette sinne, ønsker jo ikke et sinna barn.

Hva skal jeg gjøre?

Last edited:
Kan dere ikke leke det inn da? :) Ingen liker å bli holdt fast. Vi voksne blir gjerne stresset og utsondrer irritasjon når vi merker det ikke går helt veien, mens de små som har vanskelig for å fortelle oss hva de føler blir lagt på rygg (sårbar følelse) og blir kledd av (kaldt og ubehag).

Når det er dårlig stemning med bleieskift prøver jeg først å distrahere med en kremtube eller en boks eller noe å pille på. Hvis det ikke går, prøver jeg stående for tissebleier. Om det er en grei bæsjebleie går stående også helt ok. Om det er klebrig bæsj med skikkelig vask til må ungen ligge, og om det er helt katastrofe setter jeg på youtube eller minibarna på telefonen så ungen er distrahert. Fungerer ganske bra for oss, kommer oss alltid igjennom.

Min var helt ille rundt den alderen. Bleieskift ble gjort med tvang. Måtte holde han fast. Sikkert ikke alle som er enige i det, men å skifte bleie må man.
Npr det gjelder klær osv, så prøvde vi å legge frem noen forskjellige klær så han kunne velge. Også ville han gjøre mye selv, så vi tok oss heller god tid til at han kunne prøve å ta på klær selv, og heller vente til han eventuelt spurte om hjelp

Min var helt ille rundt den alderen. Bleieskift ble gjort med tvang. Måtte holde han fast. Sikkert ikke alle som er enige i det, men å skifte bleie må man.
Npr det gjelder klær osv, så prøvde vi å legge frem noen forskjellige klær så han kunne velge. Også ville han gjøre mye selv, så vi tok oss heller god tid til at han kunne prøve å ta på klær selv, og heller vente til han eventuelt spurte om hjelp
Man prøver å gjøre det morsomt, men iblant må tvang til dessverre.

Vi har bare skiftes på dem uansett hva demente. Det går som regel over. Utenom minste her, han er 2 og hater fortsatt bleie skift. Heldigvis ikke så gal på stellebordet lengre men må jakte på han for å få skiftes bleie.

Min var helt lik. Hata bleieskift, og bleie generelt, samme med klær, der er han lik den dag i dag.
Bleie måtte skiftes, så der ble det tvang. Måtte klær på, det samme. Men helt ærlig så jeg aldri poenget med å kle på en som ikke vil ha på klærne, når vi ikke skulle ut. Han jobba hardt og iherdig for å få dem av seg igjen. Og sokker og bukse forsvant fort.
Hat for bleie gjorde også at vi innførte potte tidlig og han var uten bleie hjemme fra rundt 1,5 år. Helt ferdig når han var 2,5 år.

Man prøver å gjøre det morsomt, men iblant må tvang til dessverre.
Jepp! Min kunne ikke brydd seg mindre om han løp rundt med bæsj i bleia. Men skifte må man, ellers får man sår stomp :hilarious: han var sånn veldig lenge. Glad vi ikke har brukt bleier på et par år! Haha.
Han har fortsatt et voldsomt temperament, men litt enklere å forklare ting til en fireåring enn en ettåring :p

Vi har et par spennende ting å fikle/leke med som bare brukes i stellesituasjon som redder noen ganger. Eller hjelper sang, feks Olle Bolle der mini kan si bø selv. Eller Vaske vesle brumlemann og herme etter sangen med «vask» av nese og ører.

Jeg hadde det på samme vis da min minste var på den alderen. Han er fremdeles trassig med tøyet, men bleia er borte :) jeg har nok dratt det i det lengste laget med tøy og tatt ham med ut i bilen i kun truse (på dager med ok temp) da har han som regel roet seg og skjønt at tøyet må på før bhg. Trøst, kos og hjelp da har gjort at situasjonene skjer mer og mer sjelden (heldigvis) nå kler han seg stort sett selv hver morgen (4år) men fremdeles perioder (særlig når han har vært hos pappaen sin) med mye trass og sinne.

Kanskje hun har behov for å bli forberedt? Jeg ville snakket om det vennlig på forhånd. Hei, nå skal vi gå på badet å stelle deg.
Gi beskjed før du vasker i ansiktet at du skal vaske. Snakke med henne om det som skal gjøres .

Back
Topp