Nå har jeg blitt headhuntet til denne tråden så da får jeg vel skrive noe her [;)]
Så lenge barnet ikke har noen helsemssig årsak som tilsier at de må ligge bør man styre unna bagnett. Det er ikke sikkert.
Trygg Trafikk er klare i sine anbefalinger, bakovervendt babysete er det absolutt sikreste alternativet.
Grunnen til dette er at ved en kollisjon vil barnets hode, nakke og rygg bli bremset opp mot stolens rygg. Dette fører til at kraften ved en kollisjon vil fordeles over en større flate enn den gjør ved bruk av boxette eller sikkerhetsnett.
En vanlig myte om bakovervendt babysete er at det er skadelig for ryggen til barnet å sitte der for lenge.
Dette medfører ikke riktighet, det er ikke påvist noen ryggskader fordi et barn har liggesittet i en bakovervendt bilstol. På spørsmålet "Får ikke små barn ryggskader av å sitte i en babystol?" på nettsiden til Trygg Trafikk bekrefter overlege Tor Einar Calisch ved barneintensiv avd. på Ullevål sykehus at spedbarn ikke tar skade av å sitte i setet over lengre tid.Det kan være en fordel å ta pauser ca. annenhver time slik at barnet får strukket litt på seg. Sover barnet trenger man ikke å vekke det for å ta en pause. Lytt til signalene barnet sender, barnet sier som regel i fra når det føler seg utilpass.
Jeg håper alle dere som vurderer denne sikringsmåten vil lese hva Trygg Trafikk har av informasjon om den sikringstypen:
http://www.tryggtrafikk.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=2828
Og før for mange blir overbevist om at forovervendte seter er så bra(bare fordi noen er fornøyd med bruken, vet ikke om man hadde vært like fornøyd om man hadde fått testet setet i det virkelig liv) så anbefaler jeg ALLE til å se denne testen som viser hvor stor forskjellen på bakovervendt vs. forovervendt er. Denne burde vært vist på alle helsestasjoner:
http://blip.tv/file/815221
Sørg for å prøve setene i bilen før dere handler så slipper man seter som blir alt for bratte og barn som henger med hodet.
Edit: Ser noen var kjappere enn meg med linker her men det skader vel ikke å få det to ganger. Jeg sitter å multitasker så jeg har skrevet på dette innlegget en stund he he.