Sikring i bil

Til forsvar for nett i bil så når tante var lien bebi og det ikke var normalt å sikre barn i bil. Noe bestemor syntes lite om og brukte nett til og feste bagen til vogna med i bil. Og tilfeldigvis en gang de var ute på kjøretur havnet de i en kolisjon der utfallet bel at bilen havnet på taket. Og oppi bagen lå tante like hel uten en skramme på seg. Hva om en bilen havner på hode og en bebi sitter i en bil stol? Er det da sikkert at den lille er like hel da???
Og om dere ennå¨mener dette ikke er forsvarlig så nei vel!

Dette er grunnen til t jeg vil ha nett de første mnd.

Ps. den gang da var bilene ikke like sikre som nå!

ORIGINAL: TheusOgLilleFrø

ORIGINAL: et_lite_vesen

Denne er ment som et generelt svar til diskusjonen

1: Babyer liker meget godt å sitte sammenkrøket i bil. De har gjort det i 10 måneder, og har ikke vondt av det. Ja, de har til og med ligger på hodet inne i oss!
2: Babyer kan like greit slutte å puste i sengen og stuegulvet, som i en bilstol! Hva gjør du hvis babyen slutter å puste på gulvet? Graver et hull for å fjerne gulvet?
3: Bagnett sikrer ikke noe av et barn. Hvis bilen skulle kollidere kan den oppleve å få nakken, armer, bein, rygg osv brekt! Hvis bilen kolliderer og barnet er skikkelig sikret (les: sitter bakovervendt) er det mye større sjans for at barnet ditt overlever uten skader!
4: Hvordan kan du fremdeles forsvare bagnett når du vet (og sett, hvis du har sett linken som er lagt ut) hvor mye skader det gir?
5: Hvis du skal på lang biltur er det ikke noe problem å stopp og ta ut barnet. La det ligge i ti minutter, så skal det gå helt fint. Babyen tar aldeles ingen skade av å ligge i en bilstol!

Kjære HI: Jeg håper virkelig du revurderer valget med bagnett, og kjøper en skikkelig godkjent bilstol. Det var noen her inne som la ut linken til sikring av barn i bil, og jeg anbefaler deg VIRKELIG til å gå inn og kikke på den siden. Deretter hvis du fremdeles mener at bagnett er det riktige for deg, så får det være opp til deg!

Jeg vil også poengtere at den eneste tiden jeg syntes det er forsvarlig å bruke bagnett, er når det er ekstremt gode begrunnelser som fysiske skader/funksjonshemninger på barnet.

skal du argumentere, så gjør deg saklig!
denne var drøy og treffer riktignok hardt,
poengter deg på andre måter!

Sign.

Jeg tenker sånn at hvis du absolutt vil ha barnet ditt liggende, så bør du velge britaz babysafe sleeper. Den er testet, kommet bra ut, og er noe helt annet enn bag med nett. Den kan også klikkes på vogn.

Bag med nett er ikke bra, uansett hvordan man vrir og vender på det, med mindre alternativet er å ha barnet løst i bilen.
Derfor er det bra at Britax har kommet med et alternativ. [:)]

ORIGINAL: Junimamma1

Til forsvar for nett i bil så når tante var lien bebi og det ikke var normalt å sikre barn i bil. Noe bestemor syntes lite om og brukte nett til og feste bagen til vogna med i bil. Og tilfeldigvis en gang de var ute på kjøretur havnet de i en kolisjon der utfallet bel at bilen havnet på taket. Og oppi bagen lå tante like hel uten en skramme på seg. Hva om en bilen havner på hode og en bebi sitter i en bil stol? Er det da sikkert at den lille er like hel da???
Og om dere ennå¨mener dette ikke er forsvarlig så nei vel!

Dette er grunnen til t jeg vil ha nett de første mnd.

Ps. den gang da var bilene ikke like sikre som nå!

Unnskyld meg, du kan ikke mene dette helt seriøst?

Hjelpes..........................................................

Nå har jeg blitt headhuntet til denne tråden så da får jeg vel skrive noe her [;)]

Så lenge barnet ikke har noen helsemssig årsak som tilsier at de må ligge bør man styre unna bagnett. Det er ikke sikkert.

Trygg Trafikk er klare i sine anbefalinger, bakovervendt babysete er det absolutt sikreste alternativet.

Grunnen til dette er at ved en kollisjon vil barnets hode, nakke og rygg bli bremset opp mot stolens rygg. Dette fører til at kraften ved en kollisjon vil fordeles over en større flate enn den gjør ved bruk av boxette eller sikkerhetsnett.

En vanlig myte om bakovervendt babysete er at det er skadelig for ryggen til barnet å sitte der for lenge.
Dette medfører ikke riktighet, det er ikke påvist noen ryggskader fordi et barn har liggesittet i en bakovervendt bilstol. På spørsmålet "Får ikke små barn ryggskader av å sitte i en babystol?" på nettsiden til Trygg Trafikk bekrefter overlege Tor Einar Calisch ved barneintensiv avd. på Ullevål sykehus at spedbarn ikke tar skade av å sitte i setet over lengre tid.Det kan være en fordel å ta pauser ca. annenhver time slik at barnet får strukket litt på seg. Sover barnet trenger man ikke å vekke det for å ta en pause. Lytt til signalene barnet sender, barnet sier som regel i fra når det føler seg utilpass.

Jeg håper alle dere som vurderer denne sikringsmåten vil lese hva Trygg Trafikk har av informasjon om den sikringstypen:

http://www.tryggtrafikk.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=2828

Og før for mange blir overbevist om at forovervendte seter er så bra(bare fordi noen er fornøyd med bruken, vet ikke om man hadde vært like fornøyd om man hadde fått testet setet i det virkelig liv) så anbefaler jeg ALLE til å se denne testen som viser hvor stor forskjellen på bakovervendt vs. forovervendt er. Denne burde vært vist på alle helsestasjoner:
http://blip.tv/file/815221

Sørg for å prøve setene i bilen før dere handler så slipper man seter som blir alt for bratte og barn som henger med hodet.

Edit: Ser noen var kjappere enn meg med linker her men det skader vel ikke å få det to ganger. Jeg sitter å multitasker så jeg har skrevet på dette innlegget en stund he he.

ORIGINAL: Mamasan

må bare svare på det siste: noen funksjonshemminger eller f.eks hoftefeil som gjør at barnet må ha pute gjør at bilstol ikke er fysisk mulig å bruke. da blir bag med nett den nest beste løsningen og dermed den eneste aktuelle, i tillegg til at man kan vurdere å ikke kjøre i det hele tatt selvfølgelig...

Det stemmer ikke vet om flere som har hatt barn med Freikaspute i bilsete, en må bare lete litt for å finne et som passer.

ORIGINAL: Sisilie28
kan ikke du lage en ny side med denne informasjonen [;)]

Skal prøve å få slettet denne tråden.

Men viktig att det som står her til sist nå kommer frem [:)]

Du får ikke slettet en tråd som ikke er din her på Babyverden.

Skjønner ikke helt hvorfor du ikke skal kunne stå inne for det du skriver men..

Jeg har startet en allerede, du er hjertelig velkommen til å delta.

Back
Topp