Sikring av barn i bil

Sylvanas

Forumet er livet
Himmelbarn
Sommerfuglene 2017
Her skrives det om tabber ved bilsikring.
Det jeg lurer på er om barn som sitter i bilseter heller ikke må ha på seg tykke klær.
Altså, min 2åring sitter i et Britax-sete. Når selene er strammet så sitter de sånn. Setets seler vil vel ikke flytte på seg da? Eller?

"– Beltet må ligge lavt langs hoften. Ligger det over tykk jakke, vil det skli opp mot magen hvis bilen kolliderer. Magen har ikke samme styrke som hoften og da kan du få indre skader."

Vi har hatt lillemor i parkdress, uforet. Barnehagen justerer klærne hun har på seg etter været, men snart går vi jo over til vinterdress.

Tror det gjelder alle egentlig.

I beltestol synes jeg ikke jakke er noe hinder, hoftebeltet ligger jo lavere enn det. I stol med 5punktssele bruker jeg ulltøy eventuelt med skallbekledning utenpå når det er veldig kaldt. Det man ikke skal bruke er boblejakke/dress fordi den fylles med luft som klemmes i kollisjon.

I beltestol synes jeg ikke jakke er noe hinder, hoftebeltet ligger jo lavere enn det. I stol med 5punktssele bruker jeg ulltøy eventuelt med skallbekledning utenpå når det er veldig kaldt. Det man ikke skal bruke er boblejakke/dress fordi den fylles med luft som klemmes i kollisjon.

Hmmm. Da tror jeg parkdressen går greit, den er ikke boblete.

Vi prøver alltid og ikke ha på jakker eller dresser i bilen. Lar seg gjøre fordi vi har varmer til bilen.

Greit å være litt realist. Setene og sikringen i dag er mye bedre enn for ikke mange år siden. Jeg satt uten pute eller noe i bilen, og med dress eller det som passet. Her blir det kalt om vinteren innimellom, -20/30 er vanlig, da må guttungen ha både dress, ull og teppe.. Prøver å varme opp bilen og gjøre klart, men alt går jo ikke som det skal alltid..

Har aldri på dress eller jakker i bilen.( helt tynne vindjakker hender) ungene er så vant med det at de tar av seg selv hvis noen glemmer det. Har alltid ulltøy på nå da.

Her prøver jeg å heller ha på en fleezegenser/jakke hvor han får jakka på seg til/fra bilen. Ikke i setet. Selvsagt er ikke hver gang jeg føler dette, men prøver 9 av 10 ganger:)

Greit å være litt realist. Setene og sikringen i dag er mye bedre enn for ikke mange år siden. Jeg satt uten pute eller noe i bilen, og med dress eller det som passet. Her blir det kalt om vinteren innimellom, -20/30 er vanlig, da må guttungen ha både dress, ull og teppe.. Prøver å varme opp bilen og gjøre klart, men alt går jo ikke som det skal alltid..
Da sønnen min bare var 1 år og det var tyve minus hadde jeg på han dress selv om bilen blir fort varm. Me. Hadde Reima og den er ganske tynn og heller ull under - istedenfor en tykk bobledress :)

Jeg pleier å åpne opp jakker før de festes. Det gjør jeg på meg selv også når jeg har tykk jakke. Varmer så klart opp bilen først.

Back
Topp