Sikring av barn i bil.. jente 8år

Airbag på definitivt slås av om det skal stå et bakovervendt sete der. Om airbagen går av blir jo setet utsatt for en enorm smell som vil slenge barnet mot beltene med en enorm kraft, ser for meg det er like stor fare for nakkebrudd der som om man har barnet forovervendt.

Men du har nok rett i at det ikke er noen fasit i forhold til hvilket barn man velger å plassere hvor i bilen. Uansett ser det ut som airbagen slal av samme hvilket barn som sitter foran.

Jeg skrev jo at den måtte av ved babystol, men om det skal av når 8 åringen sitter der er jeg ikke like sikker på.

Jeg skrev jo at den måtte av ved babystol, men om det skal av når 8 åringen sitter der er jeg ikke like sikker på.

Ah, kanskje bare gravidhjernen som lurte meg, for jeg så ikke ordet "av" selv om jeg leste flere ganger mens jeg svarte for å sjekke at jeg svarte rett. Ser det er flere som har kommet med dokumentasjon på at airbag ikke bør brukes før 10-12 år, og jeg leste selv på trygg trafikk at den var beregnet på voksne, men der stod det ikke noe mer enn at man måtte være over 140 cm.

Jeg leste en artikkel (som jeg selvfølgelig ikke finner igjen) at det er tryggere for babystolen å stå lent mot dashbordet med airbag av enn mot et sete på foran. Og hvis eldste ikke er med så må man huske å koble til airbagen igjen hvis noen andre skal sitte der. Det finnes ingen entydig og absolutt fasit i denne situasjonen, jeg hadde nok heller tatt kontakt med trygg trafikk på Facebook eller lignende istedenfor en haug med mammaer som bare synser men som ikke faktisk vet hva som er best. Jeg kommer med mine tanker basert på det jeg har lest og vet, men andre har annen informasjon. Jeg vet jo ikke hvilken bil det er snakk om osv så det blir jo bare gjetting/synsing fra min side.

Ja enig i det.

Jeg bare tenker at et eldre barn tåler å sitte nærmere en kollisjon enn et spedbarn. Men mulig den bakovervendte stolen beskytter mye ja.

Hvis jeg har forstått deg riktig så venter du ditt 3 barn veldig snart? Og du har 2 større barn og du lurer på hvor du skal plassere barna for å få med alle 3 i bilen sikret best mulig. Hvis det er slik som jeg har oppfattet det, så hadde jeg valgt å fortsette å har de to største i baksetet sikret i sine bilstolen, så ville jeg satt babyen forran i babystol med airbag av.

Forstått det riktig ;) babystolen er med isofix da,så derfor jeg tenkte å ha den baki.

Back
Topp