Sikring av barn i bil.. jente 8år

Mamma til 3 :)

Forelsket i forumet
Hei :) har ei datter som er litt over 140cm.. (142) uansett hvor man leser på nett, sies det at man må være minst 140 cm for å sitte i forsetet med airbag. Men det jeg lurer på er:
Er det tryggest med eller uten airbag for henne nå? Man KAN ha,men er det LUREST? Hun sitter for øyeblikket i baksetet med beltestol.

Hun skal få flytte framover om ca 1 mnd tid.. (også med beltestolen)

Leste også at det er like sikkert i forsetet som baksetet :) alltid trodd det bare var tryggest i baksetet.. :)

Hvorfor ikke bare beholde henne bak?
Hvorfor må hun flyttes i fremsetet?

Jeg ville ikke satt barn på 8 foran, hverken med eller uten airbag. Jeg synes de er for små til å tåle den kraften airbagen kommer ut med.
Hadde ikke tatt sjansen uansett hva som står.

Jeg ville fortsette med baksetet. Vesla mi er på samme størrelse og alder som di. Hun sitter enda på pute, for jeg syns beltet sitter bedre da. Men med mindre bilen er fylt av mindre barn så skal hun bare fortsette å sitte bak enda en stund. Skulle man frontkollidere i høy hastighet for eksempel, så liker jeg tanken på at hun sitter fysisk lengre unna smellen.

Last edited:
Når lillemor kommer er det ikke plass til alle i baksetet.. stolene til de 2 største tar opp mye plass :)

Største ungene sitter nesten aldri i bil etter de begynte på skolen. Tar skolebuss dit, går til butikk osv. Er bare 1 dag i uka på trening alle må bli med i bil.
Så lenge de har funnet ut med forskning at det er like trygt fram som bak, ser jeg ikke helt problemet. Hun blir mest å være framme de få gangene uansett vil jeg tro.

Spørsmålet mitt var ikke om hun skal sitte bak eller fram! Men airbag eller ikke når hun gjør det :)

Jeg ville fortsette med baksetet. Vesla mi er på samme størrelse og alder som di. Hun sitter enda på pute, for jeg syns beltet sitter bedre da. Men med mindre bilen er fyll av mindre barn så skal hun bare fortsette å sitte bake enda en stund. Skulle man frontkollidere i høy hastighet for eksempel, så liker jeg tanken på at hun sitter fysisk lengre unna smellen.

Blir fremdeles å ha beltestolen sin:)

Jeg mener jeg har lest at airbag er beregnet for voksne folk, og minimum 10 år...? Så jeg ville vel hatt den av.

Vi har helt ny bil og her sitter frøkna på snart 9 ,144 høy i forsetet uten pute.... selene er senket for å kunne passe henne.

Nei!
Barn bør være over 12 år! I tillegg til minst 140 høy.

http://sikringavbarnibil.blogspot.no/2009/08/video-se-hvorfor-barn-under-12-ar-aldri.html?m=1

Ang at det er like trygt foran som bak gjelder bare nye biler! Det har noe med konstruksjonen å gjøre. På gamle biler så presses motoren inn i kupeen ved kollisjon.

Men denne artikkelen er forholdsvis ny. Bak er nok uansett best.
http://www.familieverden.no/Helse/Sikkerhet-og-forstehjelp/-Barn-skal-ikke-sitte-i-forsetet/

Forsto det på linken at man bare ikke skal være med airbag. Så da blir den iallefall av. :) Men hva menes med nye biler? Fra 2016/17? Funnet noe om det? :) hva som er grensa jeg tenker på..

Hvis jeg har forstått deg riktig så venter du ditt 3 barn veldig snart? Og du har 2 større barn og du lurer på hvor du skal plassere barna for å få med alle 3 i bilen sikret best mulig. Hvis det er slik som jeg har oppfattet det, så hadde jeg valgt å fortsette å har de to største i baksetet sikret i sine bilstolen, så ville jeg satt babyen forran i babystol med airbag av.

Nei!
Barn bør være over 12 år! I tillegg til minst 140 høy.

http://sikringavbarnibil.blogspot.no/2009/08/video-se-hvorfor-barn-under-12-ar-aldri.html?m=1

Ang at det er like trygt foran som bak gjelder bare nye biler! Det har noe med konstruksjonen å gjøre. På gamle biler så presses motoren inn i kupeen ved kollisjon.

Men denne artikkelen er forholdsvis ny. Bak er nok uansett best.
http://www.familieverden.no/Helse/Sikkerhet-og-forstehjelp/-Barn-skal-ikke-sitte-i-forsetet/
Henger meg på her .

Hvis jeg har forstått deg riktig så venter du ditt 3 barn veldig snart? Og du har 2 større barn og du lurer på hvor du skal plassere barna for å få med alle 3 i bilen sikret best mulig. Hvis det er slik som jeg har oppfattet det, så hadde jeg valgt å fortsette å har de to største i baksetet sikret i sine bilstolen, så ville jeg satt babyen forran i babystol med airbag av.

Tryggest med eldste foran uten airbag tror jeg :)

Tryggest med eldste foran uten airbag tror jeg :)

Jeg leste en artikkel (som jeg selvfølgelig ikke finner igjen) at det er tryggere for babystolen å stå lent mot dashbordet med airbag av enn mot et sete på foran. Og hvis eldste ikke er med så må man huske å koble til airbagen igjen hvis noen andre skal sitte der. Det finnes ingen entydig og absolutt fasit i denne situasjonen, jeg hadde nok heller tatt kontakt med trygg trafikk på Facebook eller lignende istedenfor en haug med mammaer som bare synser men som ikke faktisk vet hva som er best. Jeg kommer med mine tanker basert på det jeg har lest og vet, men andre har annen informasjon. Jeg vet jo ikke hvilken bil det er snakk om osv så det blir jo bare gjetting/synsing fra min side.

Jeg leste en artikkel (som jeg selvfølgelig ikke finner igjen) at det er tryggere for babystolen å stå lent mot dashbordet med airbag av enn mot et sete på foran. Og hvis eldste ikke er med så må man huske å koble til airbagen igjen hvis noen andre skal sitte der. Det finnes ingen entydig og absolutt fasit i denne situasjonen, jeg hadde nok heller tatt kontakt med trygg trafikk på Facebook eller lignende istedenfor en haug med mammaer som bare synser men som ikke faktisk vet hva som er best. Jeg kommer med mine tanker basert på det jeg har lest og vet, men andre har annen informasjon. Jeg vet jo ikke hvilken bil det er snakk om osv så det blir jo bare gjetting/synsing fra min side.

Airbag på definitivt slås av om det skal stå et bakovervendt sete der. Om airbagen går av blir jo setet utsatt for en enorm smell som vil slenge barnet mot beltene med en enorm kraft, ser for meg det er like stor fare for nakkebrudd der som om man har barnet forovervendt.

Men du har nok rett i at det ikke er noen fasit i forhold til hvilket barn man velger å plassere hvor i bilen. Uansett ser det ut som airbagen slal av samme hvilket barn som sitter foran.

Back
Topp