sikkert et dumt spørsmål!!??? Sjømat....

winterwonder

Forelsket i forumet
Man vet jo at det er så mye man ikke skal spise når man er gravid.....men så kom jeg over ultras reklame om at dette er årstiden for skalldyr..og jeg er jo veldig glad i sjømat....så søkte jeg litt mer på sjømat..om hva man kan spise og ikke..Det stod ingen ting om å ikke kunne spise ørsters!!??? Jeg er veldig glad i krabben, men det kan man jo ikke....ikke det at jeg kommer til å prøver meg på Østers..selv om det er fristende...men trodde det liksom lå under det forbudte for gravide....

Fant dette...

Unngå imidlertid inntaket av rovfisk (f.eks. tunfisk, kveite, sverdfisk, gjedde, abor, gjørs, oljefisk (escolar) og rokke), siden disse artene har et høyere innhold av kvikksølv, og det kan påvirke utviklingen av barnets nervesystem. Unngå også østers på grunn av det høye innholdet av kadmium.

Huff, det er så mye man må passe på :( Det er nok umulig å få meg seg ALT. Selv spiste jeg blåskjell i 4 måned i svangerskapet. Fikk jo sjokk etterpå da jeg fant ut at man skulle være forsiktig med sjømat, men det ser heldigvis ut til å ha gått bra? Det er i hvert fall liv i magen enda :)
Jeg tror østers er en av de tingene man burde holde seg unna, men det er jo som med alle andre matvarer man skal holde seg unna. Det KAN skje, så spørsmålet er jo egentlig om du vil ta sjansen eller ikke.. :)

Nå er det jo ikke såååå lenge igjen å vente, da! :D Heldigvis.. Gleder meg til å spise MASSE brie ost, sjørmat, spekemat og bare stappe trynet fult av mat jeg har sikla på i 7 måneder nå :P

Østers tror jeg gravide bør være forsiktig med, uten at jeg finner så mye info om det.

Det er imidlertid masse sjømat gravide kan spise- og det anbefales å få i seg både fisk og annen sjømat under graviditeten :) Blåskjell kan fint spises, så lenge de er renset og vasket godt (som jo alltid gjelder når det kommer til blåskjell).Oppdrettsfisk og saltvannsfisk kan trygt spises, men man skal holde seg unna ferskvannsfisk over 1 kg, og tunfisk pga.høyt nivå av kvikksølv. Kreps, reker og kongekrabbe kan trygt spises, og også krabbeklør- er kun innmaten i skallet vi må være forsiktige med. Sushi kan trygt spises (men ikke tunfiskbiter). Så er egentlig ikke så mye å passe på når det gjelder fisk og sjømat :)

Gleder meg til å spise MASSE brie ost, sjørmat, spekemat og bare stappe trynet fult av mat jeg har sikla på i 7 måneder nå :P
Er såå enig!
Skal spise brie og spekemat til jeg spyr etter jeg er ferdig m graviditet og amming;) :D

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Ei lita prinsesse ventes i april 2013 <3

Er såå enig!
Skal spise brie og spekemat til jeg spyr etter jeg er ferdig m graviditet og amming;) :D

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Det er dere ikke alene om! Gleder meg stort til å spise roast biff! *sikle* og brie og cammenbert... og.... og ja.... Spekemat generelt! Bare 3 mnd igjen

Ja den brie osten har vært vanskelig å skulle holde seg borte fra. Gleder meg til å kunne spise det igjen :)

Matretter for 17 mai er ihvertfall bestemt her. Da blir det spekemat og ost og kjeks.. NAM NAM ;)

Jeg skal føde på en fredag ettermiddag eller lørdag formiddag så jeg får middag på sykehuset den lørdagen, for da er det grøt og spekemat ;)

Matretter for 17 mai er ihvertfall bestemt her. Da blir det spekemat og ost og kjeks.. NAM NAM ;)
Ooooo, liker tankegangen din;) tror d blir så vi sattser på d her også;)

Back
Topp