Sikkerhetsbelte i bil

GulleGuttNov2020

Betatt av forumet
Novemberlykke 2020
Gikk til innkjøp av et belte/pute for å unngå at setebeltet i bilen trykker mot magen og drar beltet nedover mellom bena i tilfelle kollisjon.

Sånn umiddelbart følte jeg at jeg satt i en barnestol, men hva gjør man ikke for at den lille skal være trygg.

Noen andre som bruker slikt? Usikker på om jeg er så enig i at den er særlig trygg, den delen som stikker opp mellom bena er ganske hard og jeg ser for meg at i en skikkelig kollisjon så vil integriteten i selve setebeltet bli svekket. De forsøker jo å selge alt mellom himmel og jord til oss gravide, vanskelig å vite om man skal stole på «fagfolket» eller sin egen skepsis? :banghead:
 
Det er ikke bevist eller funnet grunnlag for å si at den type pute for gravide er noe sikrere enn å bare legge beltet over hofta som normalt. Den kan gi bedre komfort men det er det :)
 
Gravidbelte er nok mest for comfort, tror ikke det er bevist at det er noe sikrere i bil.

Brukte det litt i første svangerskap, men syns fort det ble bare pes og styr, så ble brukt lite. Nå fikk ikke jeg kjempestor mage heller da men. Har ikke brukt det nå, å ikke i svangerskap nr 2 heller.
 
Jeg var kjempestor forrige gang, og klarte ikke bruke den gravidsaken til bilbeltet så jeg ga opp og sendte min videre til noen andre :) Her ble det bare styr å prøve å komme seg inn i bilen, så dytta bare beltet under magen og hadde det over hoftene som vanlig.
 
*sniker* : har aldri helt skjønt problemstillingen med "gravidebelte"? Er det bare jeg som aldri har hatt et sikkerhetsbelte over magen i mitt liv? :p Hoftebeltet skal ligge over hoftene, vi er jo ikke gravide på hoftene? :p Og selve brystbeltet går opp på siden av magen og legger seg under/mellom puppene - ligger greit der. Om man ønsker det lengre opp kan man stille det inn i de fleste biler.
 
Jeg har besafe sin. Den er helt myk hele greia, men man merker jo at man har en stropp mellom beina som på en barnestol.
Jeg bruker den da kanten på beltet gnager på undersiden av magen og det er vondt. Vet ikke om det er noe utvidet sikkerhet i å bruke den, men det er jo litt komfort i hvert fall.

Brukte den hele tiden med første, var ikke så nøye med andre da magen bar slik at jeg ikke fikk beltekanten gnagende og belte lå riktig.
 
Det er ikke bevist at gravidbeltet utgjør noen større sikkerhet for babymagen i en kollisjon. Derimot kan gravidbeltet utgjøre en større fare for mor i en kollisjon DERSOM gravidbeltet drar selve setebeltet ned mellom beina dine eller sånt. Fordi det betyr at setebeltet sitter løsere enn det skal rundt hoftene, og du vil få mer rom for bevegelse i en kollisjon. Det er derfor svært viktig at gravidbeltet ikke drar i selve setebeltet.
 
Jeg var med i en kollisjon med første, hadde ikke gravidbelte. Hadde lest på forhånd at det ikke var mer sikkert, så derfor jeg ikke brukte.. ble spurt flere ganger av ambulanse og helsepersonell om jeg brukte det.. Gikk heldigvis bra med både meg og lille selv om bilen var vrak! Bruker gravidbelte nå.
 
Jeg var med i en kollisjon med første, hadde ikke gravidbelte. Hadde lest på forhånd at det ikke var mer sikkert, så derfor jeg ikke brukte.. ble spurt flere ganger av ambulanse og helsepersonell om jeg brukte det.. Gikk heldigvis bra med både meg og lille selv om bilen var vrak! Bruker gravidbelte nå.
Det gir ingen ekstra sikkerhet, det kan faktisk være verre å bruke mtp at beltet ikke er skikkelig inntil kroppen din. Tryggeste er å bruke et halvt minutt ekstra på å plassere beltet der det egentlig skal ligge, altså over hoften.
 
Det gir ingen ekstra sikkerhet, det kan faktisk være verre å bruke mtp at beltet ikke er skikkelig inntil kroppen din. Tryggeste er å bruke et halvt minutt ekstra på å plassere beltet der det egentlig skal ligge, altså over hoften.

Jeg synes det er best bruke gravidbelte, da er jeg sikker på at det holder seg under magen.
 
Jeg synes det er best bruke gravidbelte, da er jeg sikker på at det holder seg under magen.
Problemet er jo at du er ikke sikker på at beltet blir der under et kræsj. Man får velge selv, men så lenge du legger beltet over hoften skal det ikkje være et problem å ikkje ha gravidbelte. Beltet skal jo ikke på magen uansett
 
Jeg bruker gravidbelte, men er jo litt styr å ta det på seg hele tiden. Men blir vel en vane sak, vil jeg tro :)
 
Back
Topp