Sier dere...

ORIGINAL: Nene85

Vet at det ikke er mandarin, men kaller dem det alikevel *knis*
samme her

Jeg sier Klementin. Det er jo det det er[:D]

ORIGINAL: prinsessemamma87

Klementin..
Mandarin er en undersort av klementin, men her i Norge selges alt som klementiner.
Det er mange sorter klementiner, og noen er best på forskjellige årstider. dog hender det at et faktisk er mandarin som blir tatt inn, men da er det utenom de vanlige klementinsesongene.

det med skallet har med modenhet å gjøre.. jo mer ru skallet er, dess bedre..

Mange omtaler klementiner som mandariner. Det er ikke riktig. For å avlive myten en gang for alle: De små søte sitrusfruktene vi kjøper vinterstid er klementiner - ikke mandariner.
I 1902 klarte presten Pierre Clément fra Algerie å krysse mandarinen med en annen sitrusfrukt, nemlig pomerans. Dermed så klementinen dagens lys. Om grunnen var at Clément var lei steinene i mandarinene, vites ikke, men denne herlige sitrusfrukten - som ankom Norge først i 1963 - har iallefall blitt veldig populær her til lands.

Klementinen har orange skall og fruktkjøtt. Smaken er intensiv, søt og oppfriskende. Fruktkjøttet er veldig saftig og frukten er lett å skrelle. De er nesten steinfrie. Finner du steiner i en klementin, så tyder det på at treet har vokst nær et sitrontre, og blitt bestøvet av det.

Vi importerer klementiner fra Spania og Marokko fra november til mars. Rundt 20.000 tonn finner veien til Norge, og det aller meste av dette rundt juletider.

Mandarinen var den aller første av de små sitrusfruktene som vi ble kjent med og de små sitrusfruktenes "mor". Den importeres så å si ikke lenger til Norge fordi den inneholder for mange steiner for den norske gane. Vi velger heller de nye steinfattige sortene - som klementin.

Vi spiser ca. 5 kg pr. person i året av denne søte lille sitrusfrukten - mesteparten i desember.
Kilde: frukt.no

ORIGINAL: KrepsenPrøverIgjen

ORIGINAL: Prinsessea

Trodde virkelig at det var noe som klementin og en annet type het mandarin

Jojo, du har da begge typene.. Men Norge har ikke tatt inn mandariner på 20 år!

Hmmm da har jeg lært meg noe nytt i dag også[:)] Trodde de hade begge typene på Rema ved juletider jeg..hehe

ORIGINAL: Spadame

Jeg vet det er klementiner vi har, men av en eller en annen grunn klarer jeg ikke slutte å kalle de mandariner..

ORIGINAL: Juliejr

Jeg vet at det er klementiner vi importerer til Norge, men det hender jeg sier mandariner likevell.

Altså, jeg sier begge deler [;)]

seie mandarin

ORIGINAL: Spadame

Jeg vet det er klementiner vi har, men av en eller en annen grunn klarer jeg ikke slutte å kalle de mandariner..

Samme her [:D]

Sier klementin[:)]

ORIGINAL: Rebbie

Klementin[:D]

Sier klementin, så klart.

begge deler

Ja, vi og... Bare vane fordi foreldrene mine alltid sa mandarin liksom.

Back
Topp