ORIGINAL: FABU12
Selv om jeg vet at mange eldre ikke har det greit i norske instutisjoner eller med den hjelpen de får hjemme, så glemmer mange at mange har det utrolig fint! På det sykehjemmet jeg har jobbet på (Kommuneeid) så hadde vi god tid til beboerene våre. Var godt bemannede, og hadde tid til å stelle beboerne godt om morgenen og kvelden (sette opp hår, neglelakk, bodylotion), lese aviser høyt, spille noen slag rummy eller bridge, og de hadde vin til maten (maten som var veldig god forresten) og de kunne høre musikk eller sitte i biblioteket å lese med oss eller alene. De kunne legge seg når de ville, sitte oppe med nattevakten hvis de ikke fikk sove, og de som likte å sove lenge - ja de fikk det! Mange var utrolig takknemlige for at fikk være med oss, mange var enker/enkemenn og syns det var slitsomt og enomt i eget hjem.
Ville bare få sagt det, for det er så lett å glemme ting som er bra.
Så eldreomsorgen i landet er bra fordi den er det der DU jobber?
La meg fortelle deg om min farmor da, hu er enke og sitter alene i en eldrebolig noen timer herifra.
Hu hadde en mislykket hofteoperasjon for en del år siden, og pga at hu sliter med hjertet og er gammel tør de ikke å "reparere" ved en ny operasjon. Hjemmesykepleien der ute løser problemet med medisiner, medisiner og medisiner. De kommer ikke når de skal, har flere ganger glemt henne, jeg har bedt de ta henne med til legen for en demenstest 2 ganger på et halvt år nå, og det er fremdeles ikke gjort.
Pga hofteplagene og at hu har sittet stille i så mange år sliter hu med å komme seg ut, så alt livet består av er å sitte i en stol hjemme alene foran tv og ukeblad. Hu har selvfølgelig tilbud om å ta drosje til dagsenteret på sykehjemmet, men beina er så stive nå at hu får store smerter ved å sitte i bil.
Sist jeg besøkte hu så var alle dørene og vinduene igjen, glovarm og dårlig luft i leiligheten og alle gardinene var trekt igjen. Hvorfor? Fordi hu har begynt å se for seg til som ikke er reelt. Hu ser nabomannen henge kona si i naustet, hu ser han utenfor til seg selv med øks, han har visstnok voldtatt henne osv osv. Jeg har tatt opp dette flere ganger, og jeg blir ikke tatt seriøst. De sier hu fantaserer å snakker det bort!
Jeg rydder kjøleskapet hennes for ihjelmugla mat HVER gang jeg er der, sur melk, brød som er like tørt som knekkebrød. De bestiller mat til henne på butikken og den blir bringt, men hu kan ikke få regning på maten, den må betales. Hu kan ikke å bruke et bankkort og kommer seg ikke til banken for å ta ut kontanter. Hva skal hun betale maten med? Skal hu ikke få spise andre måltider enn middagen hu får fra sykehjemmet?
Det var så skittent der sist at jeg måtte skifte klær på ungen min når vi dro derifra fordi hu hadde fått krabba i noen minutter[:'(]
Siste gangene hu har vært innlagt på sykehus så har vi heller ikke fått beskjed[:@]
Når jeg var der i fjor sommer skulle vi ta henne med oss ut, men hu ville vente på middagen kl.14.
Når klokka var 14.30 ringte hu for å spørre hvor de var, for hun skulle ut. Fikk beskjed om at det var forsinkelser, men de kom snart. Kl.15.30 ringte hu igjen å fikk en sur beskjed om at de var på vei, og at hu skulle slutte å mase. Kl.17.00 laget jeg mat til henne, og vi dro kl.18.00 og det var fremdeles ikke kommet noen. Snakka med hu på tlf og da kom det noen kl.20.00!!! De hadde faen meg glemt henne! Og det er ikke første gangen!
JEG må funke som mora hennes, jeg er den eneste som bryr meg!
Er bare jeg og faren min som lever, og vi går ikke overens. Pga han så har jeg i tillegg lite jeg skulle ha sagt fordi jeg ikke er nærmeste pårørende og de får ikke snakke med meg om farmor.
Jeg er reiser 2 timer hver vei med en unge som hater å kjøre langt med bil en gang i mnd å rydder kjøleskap, får henne med meg ut så hu får se omverdenen, på gravstedene rundt omkring, handler inn mat og fryser ned (tar tid å skjære opp og porsjonere opp brød for en mnd), tar ut penger så hu har til matmannen fra butikken, besøker henne så hu får se mennesker, har laget eget fotoalbum til henne med bilder av Amalie (printer ut bilder fra hver gang vi er der + ting som har skjedd her hjemme imellom tiden), skriver i egen bok om hva vi har gjort og snakket om når jeg har vært der så hu husker det osv osv.
Jeg håper faen meg de blir behandla på samme måte de behandler henne selv når de blir eldre[:@][:'(][:@]
Ja til bedre eldreomsorg!!