siden blandingsbarn er ulovlig å skrive her inne....

ORIGINAL: iQra

ORIGINAL: Lissyjane

ORIGINAL: iQra

Men er det egentlig nødvendig å "stemple" folk, er vi ikke alle sammen i bunn og grunn mennesker?
Det er vel ett fett om vi har mørke foreldre, lyse foreldre eller en av hver?? [;)]

Det var nok ikke meningen å stemple noen, men det har vært tråder der folk har lurt på ting vedrørende emne[:)]

Vet, jeg har sett de[;)]
Men poenget mitt er at hvorfor må vi finne et ord for å definere ett barn. et barn er ett barn uavhengig av farge..
Og uansett hva vi måtte finne på å si, så er det alltid ett eller annet menneske som vil føle seg støtt av det. Så i grunn kan vi jo si hv apokker vi vil[8D][:D]
er blondiner og brunetter feil og si da???

Har ikke disse ungene ett navn da?....Er det så mange situsjoner i det dagligdagse at en trenger å definere hudfargen deres?

ORIGINAL: Pearl81

Har ikke disse ungene ett navn da?....Er det så mange situsjoner i det dagligdagse at en trenger å definere hudfargen deres?

De fleste barn har nok ett navn :)

Men om man skulle beskrive noen, er det lett å ty til hudfarge... I stedet for "han med den grønne jakka" når det sikkert er tre andre barn med grønn jakke...

Enig i poenget ditt....

Man sier ikke heller: jeg jobber sammen med en med rødt hår og fregner....
Man sier jo f.eks."jeg jobber sammen med en som heter Guro..."

quote:

De fleste barn har nok ett navn :)

Men om man skulle beskrive noen, er det lett å ty til hudfarge... I stedet for "han med den grønne jakka" når det sikkert er tre andre barn med grønn jakke

Han med den grønne jakka OG blå lue.......

Hvis man ikke vet navnet, da? Dersom man skal beskrive et farget barn, eller en farget voksen for den saks skyld, er det ikke da lettest å nevne hudfarge først? Man sier vel ikke "h*n med brune øyne, sort hår, litt lav panne og rød genser" dersom man veldig lett kan beskrive personen ved å f.eks bruke ordet mulatt?

"Han som står ved døra der..." syns det er dårlige unskyldninger jeg da da for det om man ikke vet navnet....

ORIGINAL: gravert

Enig i poenget ditt....

men hvis jeg sier :
"jeg jobber sammen med guro".....

Og den andre spør: "hvem av de er det"??

da kan jeg svare: "hun som er mulatt med mørkt langt hår"

Han/hun er en mix.

Det sier jeg om jeg ref til bakgrunnen. Også sier jeg hvor pappan er fra.
Kunne ikke falt meg inn å kalle gutten min for sjokoladebaby. Det blir bare for teit. Ikke er han så veldig mørk heller.

ORIGINAL: Lolodi

Hvis man ikke vet navnet, da? Dersom man skal beskrive et farget barn, eller en farget voksen for den saks skyld, er det ikke da lettest å nevne hudfarge først? Man sier vel ikke "h*n med brune øyne, sort hår, litt lav panne og rød genser" dersom man veldig lett kan beskrive personen ved å f.eks bruke ordet mulatt?

Hvis man skal beskrive noen, så er det jo slik at utseende varierer veldig på såkalte mulatter og blandingsbarn.
Barnet kan ha et klassisk afrikansk utseende, lys hud med sorte krøller, gyllen hud med hvitt hår osv. (Her fikk du også noen eksempler på beskrivelse) Personskildringer kan gjøres på mange måter det.[;)]

Forøvrig kan jeg ikke huske at jeg har beskrevet et barn noen gang tidligere. I hvilken situasjon skulle det være nødvendig egentlig? Når barnet har gått seg bort på kjøpesenteret? [:)]
Det eneste jeg kan huske er at jeg har fått spørsmål om et barns hårfarge tidligere.

Nei det vil jeg ikke si[:)]

Jeg tar meg ikke nær av noen ting jeg....og er så bleik ein ola nordmann kan få blitt[:D] .....med rødt hår og fregner!!

Poenget mitt var bare at jeg personlig kommer sjelden oppi situsjoner der hvor en trenger å definere hudfargen til folk....ei heller "hvite" mennesker....bare fordi en ikke vet navn eller nasjonalitet....En kan fint med litt fantasi beskrive mennesket uten å bruke hudfarge med for eksempel klær, plassering, stilling, andre personlighetstrekk.....

ORIGINAL: Snuppo og Sneipen

ORIGINAL: gravert

Enig i poenget ditt....

men hvis jeg sier :
"jeg jobber sammen med guro".....

Og den andre spør: "hvem av de er det"??

da kan jeg svare: "hun som er mulatt med mørkt langt hår"

Skulle jeg sagt det veldig enkelt da, så hadde jeg sagt "ho mørke".
Hvis det hadde vært en blond dame blandt mange brunetter og/eller afrikanere så hadde jeg sagt "ho lyse"

Back
Topp