Shoppetråd

Dette blir mitt første barn, og har ikke peiling på hva jeg må ha (bortsett fra de store tingene som bilsete, seng, vogn). Supert med en tråd som denne :happy:
 
Har fått kjøpt bæresjal, babybjørn vippestol og bilstolpose brukt på finn! Godt med gode kjøp! Prøver å finne ut hvilken babystol jeg skal ha, må få testet noen i bilen så jeg ser h ilden som får rett helling, siden ikke alle babystoler passer i alle biler :)
 
Har allerede veldig mye så blir nok mye gjenbruk. Får jeg jente denne gangen, kommer jeg nok til å bli fristet til å kjøpe litt søte klær. Til storebror har jeg arvet veldig mye eller kjøpt brukt.
 
Har begynt å skrive en liste jeg nå, foreløpig ser den sånn ut:

  • Vogn
  • Bilsete
  • Bilstolpose
  • Stellebord
  • Seng
  • Sengekant/beskyttelseskant
  • Madrass, dyne og sengesett
  • Vippestol
  • Babynest
  • Gulpekluter
Gleder meg sånn! :)
 
Har det meste fra første, men trenger:
-seng (fremtidig storesøster bruker fortsatt sin)
-vippestol (ga bort den forrige pga flytting, men satser på finne en på Finn)
-pumpe, siden jeg ikke vil at at skal bli flaskenekter denne gangen og:angelic: men også denne tenker jeg kjøpe på Finn.
- sikler litt på ergobaby embrace, selv om jeg har en caboo:angelic:
 
Har det meste fra første, men trenger:
-seng (fremtidig storesøster bruker fortsatt sin)
-vippestol (ga bort den forrige pga flytting, men satser på finne en på Finn)
-pumpe, siden jeg ikke vil at at skal bli flaskenekter denne gangen og:angelic: men også denne tenker jeg kjøpe på Finn.
- sikler litt på ergobaby embrace, selv om jeg har en caboo:angelic:
Hadde ergobaby embrace til mini og va kjempe fornøgd! Lett å ha med seg og den låg alltid under vogna når me trilla sio mini avogtil nekta å ligga i vogn ein heil tur:happy090
 
Ikke så mye nytt vi trenger til nummer to, da vi har alt fra første:) Men anbefaler så sterkt å skaffe en babybilstol som man kan ta med inn og ut av bilen! Det gjorde livet såå lett og behagelig hvertfall første 6mnd. Er så godt å slippe å vekke mini for å dra inn på butikken, kjøpesenter, på besøk etc. Vi har også understell til setet som også er fantastisk kjekt om man feks skal på kjøpesenter:) Stolen vi har er maxi cosi pebble pro, men finnes flere lignende som også er supre!
 
Nå skal jeg være så grei å legge ut en liste som har versert masse i bergensområdet i mange år, som jeg ikke aner hvem som egentlig laget! Vi fikk den av venner da jeg gikk gravid med førstefødte, en komplett liste over ting en kanskje trenger (mye er veldig «valgfritt»), som en kanskje ikke vet om når en skal få sin første..

Babyutstyr - handleliste




Ut på tur


• Barnevogn

• Stelleveske

• Dyne til vogna 65x80 cm

• Sengetrekk til vogndyna

• Laken til vognmadrassen

• ”Tisselaken” til vognmadrassen

• Lammeullsskinn

• Regntrekk

• Bilsete

• Evt køyrepose til bilsetet


Soving


• Sprinkelseng

• Madrass til sprinkelseng (60x120 cm)

• Evt overmadrass

• ”Tisselaken”

• Laken

• Dyne 80x100

• Dynetrekk 80x100

• Sprinkelvern (obs!!! Dette anbefales ikke lenger pga. krybbedød!)

• Evt sengehimmel

• Evt kurv eller vogge (dagseng)

• Babysitter/
babycall


Bad og stell


• Stellekommode el annan stelleplass

• Stellepute (Ikkje Ikea – den er altfor liten)

• Badebalje

• Bleiebøtte

• Mjuke handklede i to storleikar

• Bomullsklutar (gassbind - SparKjøp)

• Eingongsklutar (papirserviettar - Rimi)

• Bleier

• Mild babysåpe

• Stellekrem






Diverse


• Brystpumpe

• Flasker

• Smokk

• Ullteppe

• Helseteppe

• Uro

• Bæresele eller bæresjal

• Reiseseng

• Vippestol

• Treningsmatte

• Tripp Trapp-stol el tilsvarande

• Kosebamse
 
Det Frk N sier om sengekant er sant og veldig viktig. Landsforeningen for uventet krybbedød og barneleger fraråder sengekantbeskytter. Babynest bør også bare brukes under oppsyn.
 
Det Frk N sier om sengekant er sant og veldig viktig. Landsforeningen for uventet krybbedød og barneleger fraråder sengekantbeskytter. Babynest bør også bare brukes under oppsyn.

Hmm, det hadde jeg ikke fått med meg. Takk for info! :)

Måtte sjekke og dette står på nettsiden til landsforeningen for uventet barnedød:

Det er idag ikke god nok evidens for å anbefale eller fraråde bruk av babynest eller sengeslange grunnet økt risiko for krybbedød. Dette fordi det finnes lite forskning på dette. På bakgrunn av kunnskap om hva som generelt kjennetegner et trygt sovemiljø for spedbarnet og kjente risikofaktorer, kan ikke bruk av slike innretninger i barnesengen aktivt anbefales. Dette er fordi LUB har en føre-var-holdning og et hovedfokus på forebygging av barnedød. Dette sikres best mulig med minst mulig oppi barnesengen.

Så da utgår nok babynest også her :yuck:
 
Last edited:
Jeg har kjøpt for mitt 1 barn.

Vogn 0 - 4 år
Bilstol 0 - 4 år
Ull liggeunderlag med rom til 5 punktsele.
Noe klær - mye brukt fra finn samt noe nytt.
Smokker
Noen gulpekluter fra meny. Ps hos min meny er det salg for de til 10 kr.

Arvet bæresjal og dyne
 
Har kjøpt stellebord, stellematte, vogn pose (brukt), bilstol pose (brukt), dyner til vogn/kurv og seng.

Så står bilstol, sprinkelseng, Moseskurv, vogn, bæresjal og badebalje for tur.
Og alt sånn småtterier som trenger til stelle stasjonen :)
 
Jeg har kjøpt for mitt 1 barn.

Vogn 0 - 4 år
Bilstol 0 - 4 år
Ull liggeunderlag med rom til 5 punktsele.
Noe klær - mye brukt fra finn samt noe nytt.
Smokker
Noen gulpekluter fra meny. Ps hos min meny er det salg for de til 10 kr.

Arvet bæresjal og dyne

Herlighet, du er GODT i gang! Så gøy :D
 
Jeg har vel egentlig alt man trenger fra før, men jeg tenker å kjøpe:

Ammepute (det hadde jeg ikke sist).
Stellematte og stellebord
Tripp trapp stol

Vurderer å kjøpe Elvie brystpumpe og ny babycall.
 
Har det meste fra storebror, men siden vi venter jente nå så blir det nok noen søte ekstra rosa ting også. Ellers hadde vi ikke bilstolpose til førstemann som ble født på våren, så kommer nok til å kjøpe det nå.
 
Det Frk N sier om sengekant er sant og veldig viktig. Landsforeningen for uventet krybbedød og barneleger fraråder sengekantbeskytter. Babynest bør også bare brukes under oppsyn.

Aldri hørt dette før. Vet du hvorfor? Kan de løsne?
 
Aldri hørt dette før. Vet du hvorfor? Kan de løsne?

Dårlig luftsirkulasjon. Kan bli både varmt og dårlig luftutbytte.
Baby kan ogsåhavne med ansiktet mot og kveles.
Vi bruker ikke pute og dyne pga redsel for kveling, i senga er det en madrass og that’s it :)
 
Dårlig luftsirkulasjon. Kan bli både varmt og dårlig luftutbytte.
Baby kan ogsåhavne med ansiktet mot og kveles.
Vi bruker ikke pute og dyne pga redsel for kveling, i senga er det en madrass og that’s it :)

Samme her. Bruker sovepose/nattpose i stedet for dyne. Er det tråder/snor på sengekanten, kan disse også være farlige.
 
Back
Topp