Shoppestopp

Kommer til å kutte ned enda mer på shoppingen under graviditeten, ikke at jeg handler så mye fra før. Men for eks kun kjøpe nye nødvendige sko og jakker - ikke noe klær, som jeg ikke får bruk for før etter fødselen. Aner jo ikke om jeg blir å passe inn i de klærne isåfall, så ser ingen poeng i å kjøpe nye gensere, topper, bukser, shorts ol. Kun gravidklær isåfall, og kun noe jeg vet jeg blir å passe etter fødsel.

Heller investere i elektronikk som smartklokke, Ipad til arbeid (skriving, politisk arbeid mm), turutstyr (da hele livet vårt er basert på friluftsliv). Så for meg betyr shoppestop, kun nødvendige ting jeg hadde måtte ordnet uansett.

Kjøper du da undertøy i mat butikken?
Nei, i snitt har vi alt for mye klær, så er ikke noe problem et år uten å kjøpe klær for de fleste av oss. I snitt har nordmenn 359 klesplagg, men jeg har betraktelig mindre. Har vært på tanken om å ha kun 33 plagg per sesong (utenom undertøy og sokker) og tror jeg ikke er så langt unna det. Skulle det bli krise er det mulig å få kjøpt truser og sokker på matbutikken. Har ikke hatt mer enn perioder med helt shoppestopp 4-5 mnd. Av gangen, men hadde gått fint et års tid uten handling av klær for min del. Handler ikke så mye i utgangspunktet, men har opplevd det som nyttig og tankevekkende å testa ut shoppestopp. Fikk tenkt over hva jeg tenger å kjøpe og hva man kun kjøper på inpuls og bør la være, merka det også på lommeboka

Last edited:
Nei, i snitt har vi alt for mye klær, så er ikke noe problem et år uten å kjøpe klær for de fleste av oss. I snitt har nordmenn 359 klesplagg, men jeg har betraktelig mindre. Har vært på tanken om å ha kun 33 plagg per sesong (utenom undertøy og sokker) og tror jeg ikke er så langt unna det. Skulle det bli krise er det mulig å få kjøpt truser og sokker på matbutikken. Har ikke hatt mer enn perioder med helt shoppestopp 4-5 mnd. Av gangen, men hadde gått fint et års tid uten handling av klær for min del. Handler ikke så mye i utgangspunktet, men har opplevd det som nyttig og tankevekkende å testa ut shoppestopp. Fikk tenkt over hva jeg tenger å kjøpe og hva man kun kjøper på inpuls og bør la være, merka det også på lommeboka

bare lurte siden jeg ikke hadde klart meg et helt år uten nytt undertøy, men har ikke skuffen full av sokker og truser. Hadde fint klart å ikke kjøpe noe annet av tøy, dvs kjøper vel egentlig kun tøy 1-2 ganger i året i dag så er nesten der allerede.

Jeg leker med tanken om shoppestopp i januar. Helst hele 2020, men jeg starter med januar. Jeg kommer til å kjøpe ting som er nødvendig; jeg skal pusse opp et rom i huset og får en ny baby i sommer, men håper på å redusere shoppingen betraktelig.

Så da lurer jeg på; er det noen som har gjennomført shoppestopp over lengre tid? Hva var vanskelig? Har dere noen tips?:)

Har ikke shoppet ting vi ikke absolutt helt nødvendig har trengt de siste årene om det er slik du tenker med å kun kjøpe det mest nødvendige;-)

Har kun kjøpt det vi har måttet ha, feks hullette for små kler etc har blitt byttet ut men har feks ikke handlet klær utenom helt stor nødvendighet etc

Back
Topp