Sheriproct (igjen?)

GonnaBee

Elsker forumet
Mailykke <3
Kjøpte en tube sheriproct på apoteket i går. Jeg spurte damen (regner med hun var farmasøyt???) om hva som demper hevelsene mest, og hun anbefalte den pga kortisonet. Det var IKKE vanskelig å se at jeg er gravid (35 uker).

Da jeg kom hjem tenkte jeg jeg skulle være flink og lese på pakningsvedlegget, og der står det altså: rådfør deg med farmasøyt eller lege før bruk under graviditet. Og teksten indikerer også at plagene skal være såpass store at bruken veier opp for risikoen barnet evnt blir utsatt for.

Det kommer ikke helt tydelig frem hva slags risiko det er snakk om. Hva kan skje?

Jeg er ikke så innmari plaget, men har spesielt én utposning som henger utenfor endetarmsåpningen og er ganske i veien når jeg er på do, samtidig som jeg er sår.

Rakk ikke å ringe til legen i dag :( Søkte på sheriproct på nettet, men finner ingen konsekvente svar. Noen har fått klarsignal, andre ikke. Søkte her inne, og det er mest vanlige brukere som har svart. Så hva vil farmasøyten si?
 
:)Hei. Beklager sent svar, men påsken kom mellom spørsmålene våre:)

Skjønner at det kan være vanskelig å få noe helt konkret svar på dette spørsmålet, men slik er det desverre med det meste av legemiddelbruk under graviditeten. Grunnen til dette er jo at det finnes for lite studier, og da er det lettere å fraråde bruk.
Men det store spørsmålet er jo om du kan bruke en kortison-innholdig hemmoroidekrem under graviditeten, det er jo kortisonet i denne salven som er diskusjonen. Det frarådes bruk av Scheriproct under de 3 første månedene av graviditeten, grunnet studier på kortison-TABLETTER som viste en liten økning i leppe- og ganespalte hos nyfødte. Tabletter tas jo mere opp i kroppen enn en lokal rektalsalve, men i og med at det er for få studier på rektalsalven, anbefaler man heller ikke bruk av den i de 3 første månedene.

Når det gjelder senere bruk i graviditeten (etter 1.trimester), har RELIS (regional legemiddelinformasjon) konkludert at bruk av Scheriproct i 2. og 3.trimester ikke burde utgjøre noen risiko for fosteret. Dette har de begrunnet med at Scheriproct inneholder en lav dose kortison og at lite blir tatt opp i kroppen sammenlignet med tabletter. Hvis ikke du føler at behovet er sterkt, hadde jeg heller anbefalt deg å benytte Alcos Anal salve. Den inneholder ikke kortison, men har en lett sammentrekkende effekt på den utposede blodåren, i tillegg til at den er kløstillende. Et tips er å bruke litt tid på å massere hemmoroiden med en finger og dytte den inn etter påføring. Du får i tillegg en forsterket kløstillende effekt om du oppbevarer den i kjøleskap. Om du sliter med hard mage, som ofte er årsaken til hemmoroider, kan du jo ta litt Duphalac daglig for å forebygge. Fås reseptfritt på apoteket.
:)
Håper du ble litt klokere av dette, og lykke til videre.

Mvh Farmasøyt Dagrun
 
Back
Topp