SFO

Mrs. Lynch

Heldig mamma!
Juli13-jentene
Vår eldste sønn begynner i første klasse til høsten. Vi har mulighet til å droppe SFO. Men så er jeg litt i tvil, for er så redd han skal falle utenfor på det sosiale. Litt SFO kanskje?
Tanker om dette?

De anbefaler vel sfo for det sosiale. "Alle" går jo der. Hadde vurdert å droppe det om han helst ville det selv. Men lurt å prøve litt først ksnskje? Så spørs det jo også hvor mange hsn kjenner fra før, om det er andre venner som ikke går på sfo, mulighet til å hs med venner hjem osv.

Vi har valgt litt SFO, 2 ganger i uken.
Og jeg må si det er litt godt for oss også, da rekker vi legen, æren før vi henter :) Så får 6 åringen litt av det sosiale også :D

Vi ble også anbefalt sfo pga. det sosiale, så vi søkte henne inn. To uker etter skolestart ville hun ikke gå der. Hun syntes det var nok med skolen, så vi tok henne ut. Vi har ikke merket noen problemer sosialt pga. det. :)

Jeg skal ikke ha sfo til min jente som begynner i første :) så lenge jeg har mulighet, så skal hun ikke gå der!

Spørst på barnet, tenker jeg. Om det er sosialt med kamerater på ettermiddagen og de er med på andre aktiviteter, så er det vel ikke nødvendig.

Seksåringen her går fullt uten at behovet er der siden jeg er student som leser mye hjemme, men her stortrives hun. Vil sjeldent bli hentet før det stenger. Dette er en ny skole for jenta, og da flere i klassen kjente hverandre fra før, syns jeg det var litt viktig med tanke på det sosiale. Blir ikke tid til samme leken på skolen. Nå har jenta med hjem venner fra Sfo, og omvendt. Her er det nødvendig. 49/50 førsteklassinger går på Sfo her.

Her gikk han 25% i første klasse og vi var glade for det siden han ikke begynte sammen med noen fra bhg. Vi bestilte det egentlig mtp at det var kun det vi trengte fordi vi har fleksible jobbet og den ene kan begynne sent når den andre slutter tidlig og omvendt. Så det ble bare 1-2 timer om dagen. Men så ble jeg gravid og hjemmeværende. Med hypermeisis så var den lille sfotiden gull verdt, det samme når vi hadde kolikkbaby. Da kunne vi sjonglere sfotiden når det passet oss og endte opp med færre dager men lengre tid pr dag, fordi da kom han ordentlig inn i lek med de ande når han først var der. Ikke at han bare lekte en halvtime, spiste og så ble hentet. Så hvis det kun er for det sosiale anbefaler jeg å ha han det noen timer en dag han har kort skoledag og heller ikke SFO i det hele tatt andre dager.

Vår eldste sønn begynner i første klasse til høsten. Vi har mulighet til å droppe SFO. Men så er jeg litt i tvil, for er så redd han skal falle utenfor på det sosiale. Litt SFO kanskje?
Tanker om dette?

Vi valgte å ha halv plass til jenta vår. Hu har fått masse kontakt med barn i sin klasse men også i andre klasser. Og jeg er glad vi tok det valget i allefall. Har jobba på skole/sfo selv og såg da at de barna som hadde sfo var mer sammensveiset enn de som ikke hadde.

Back
Topp