SFO mat

MinCariño

Forumet er livet
❤️ Septemberlykke 2020 ❤️
Ene gutten min har egg allergi. Nå har SFO hatt pannekaker 2 ganger, og min gutt får da knekkebrød :( de andre koser seg med å steke på bålpanne ute. Mens han spiser knekkebrød. Og når jeg tok det opp med hun ene, så sa hun bare at det gikk jo sikkert greit at han ikke fikk, var jo bare en dag. De lagde pannekaker uten mel til han som har glutenallergi. Men min gutt kan liksom klare seg uten??!
Kjenner det irriterer meg!
Snakket med en SFO ansatt på min jobb i dag, hun mente jeg skulle ha litt forståelse for at det var jo litt ekstra jobb å lage en røre uten egg også! Men det synes ikke jeg! I barnehagen var det min gutt som ikke tålte egg, og en som ikke tålte melk. Og begge fikk middag,boller eller annet godt uten de ingrediensene på lik linje som alle de andre barna.
Selvfølgelig er det ikke noe gøyt for gutten min at de får varm kosemat og han får knekkebrød. Det er knekkebrød liksom..
Syns heller ikke at jeg skal betale fult for matpakker og så måtte ha med egen mat til han. Eller betale fult og så får han knekkebrød.
Syns min gutt har krav på samme mat som de andre jeg.
Og de andre barna kan faktisk få pannekaker og vaffler uten egg også. De dør ikke av å måtte spise de to tingene uten egg!
Gav oppskrifter til SFO lederen i dag. Hun var heldigvis mer enig med meg enn de andre.
Men er jeg helt urimelig eller?

Det hadde jeg faktisk ikke godtatt.... Kan de tilpasse til glutenfritt, kan de også tilpasse til eggefritt.
Jeg ser andre skoler fint klarer å tilrettelegge.. Et par skoler har til og med Eggefri SFO (Typ hele SFO ''avdelingen''), men han var jo også dødelig allergisk da... Men det skal, og burde la seg gjøre, helt klart!

Nei, du er ikke urimelig. Selvfølgelig lager man da bare pannekakerøre uten egg til alle.. Eller i det minste gi noe like "snopete" som pannekaker i erstatning! Stakkars barnet.

. I min datters barnehage tok de i No Egg pulver i pannekaker istedenfor egg. Skulle tro det egentlig var enklere? Barns merker ikke forskjell! Prøvd dette hjemme og, jeg merka ikke forskjell på pannekakene..

Nei, du er IKKE urimelig! Herlighet, de kan ikke bare velge hvilke allergier de gidder tilpasse for. Håper de skjerper seg!

Kjære tid, så slitsomme folk å forholde seg til! Virker som de er litt for godt innkjørt i gamle vaner, og at de sikkert har måttet forholde seg til glutenallergi i noen år nå derfor det innkjørt, men noe nytt da gitt.. Teit!

På ingen måte!
Heller de som er vrange!

Egg, gluten og melk er noe alle skal ta hensyn til. Det et barn det er snakk om.

Hilsen ho som aldri fikk kos med de andre, siden barnehagen ikke ville lage med alternativ "melk" så jeg også kunne spise.

. I min datters barnehage tok de i No Egg pulver i pannekaker istedenfor egg. Skulle tro det egentlig var enklere? Barns merker ikke forskjell! Prøvd dette hjemme og, jeg merka ikke forskjell på pannekakene..
Ja de sier det er lik smak :) men har ikke prøvd det ut på han enda. Vil prøve det på han hjemme før SFO ;)
Han har alvorlig grad av allergi. Men han slo ikke like sterkt ut på den siste allergitesten, som før. Så sykehuset mener han har potensiale til å vokse av seg allergien:) han er utstyrt med epipen tilfelle han får pustestans.

Godt å høre at jeg ikke er urimelig!
De visste om allergien før skolestart. De har fått matvare tips til hva de kan bruke av pasta og ulike ting. Og nettsider for allergikere som de kan finne oppskrifter på. Det er ikke noe som kom badust på.
Derimot syns jeg det kom badust på å hente gutten min og se alle spise varm god fiskegrateng mens han spiste to knekkebrød med hvitost! Og det var en dårlig følelse å hente gutten og se de kose seg rundt bålpanne med pannekaker og så spiste han knekkebrød med syltetøy på. Han fikk syltetøy på så det skulle bli litt kos.. Syltetøy liksom!
Lurte på om det er jeg som har glemt at det er stress å ta hensyn til allergi, siden det har vært sann siden han var 1år. Men når jeg leser deres kommentarer så skjønner jeg at det ikke er jeg som er urimelig her. Og det gjør godt :)

Ene gutten min har egg allergi. Nå har SFO hatt pannekaker 2 ganger, og min gutt får da knekkebrød :( de andre koser seg med å steke på bålpanne ute. Mens han spiser knekkebrød. Og når jeg tok det opp med hun ene, så sa hun bare at det gikk jo sikkert greit at han ikke fikk, var jo bare en dag. De lagde pannekaker uten mel til han som har glutenallergi. Men min gutt kan liksom klare seg uten??!
Kjenner det irriterer meg!
Snakket med en SFO ansatt på min jobb i dag, hun mente jeg skulle ha litt forståelse for at det var jo litt ekstra jobb å lage en røre uten egg også! Men det synes ikke jeg! I barnehagen var det min gutt som ikke tålte egg, og en som ikke tålte melk. Og begge fikk middag,boller eller annet godt uten de ingrediensene på lik linje som alle de andre barna.
Selvfølgelig er det ikke noe gøyt for gutten min at de får varm kosemat og han får knekkebrød. Det er knekkebrød liksom..
Syns heller ikke at jeg skal betale fult for matpakker og så måtte ha med egen mat til han. Eller betale fult og så får han knekkebrød.
Syns min gutt har krav på samme mat som de andre jeg.
Og de andre barna kan faktisk få pannekaker og vaffler uten egg også. De dør ikke av å måtte spise de to tingene uten egg!
Gav oppskrifter til SFO lederen i dag. Hun var heldigvis mer enig med meg enn de andre.
Men er jeg helt urimelig eller?

Dette skal du ikke godta. På skolen der jeg jobber går vi langt for at ALLE barna skal spise det samme, har skjedd at vi har hatt både laktose, gluten og eggeallergi på en base og i tilegg noen som skal spise halal, aldri vært er tema at de ikke skal få mat som de andre. Ta dette med rektor eller sfo sjefen, du betaler antageligvis kostpenger for plassen slik som de andre gjør. Da skal du jo "få" det samme som de andre.

Jeg vil vel påstå at det er mer stress å lage glutenfri pannekake, enn egg fri! Med glutenfritt må jo kjøkkenet og alle redskaper finkjemmes for mel liksom.

Syns ikke du er urimelig. Man må kunne forvente rettferdighet når det er snakk om barn!!

Som mat og helse lærer må jeg si at jeg synes gutten din blir dårlig behandlet. Om det nå er såååå vanskelig å tilpasse, hva med å kjøpe ferdig/evnt gi beskjed til deg sånn at han kan ha med eget?? I skolen tilpasser vi så godt vi kan, og vi har alltid en boks med kjeks/andre godsaker på lur til de med allergier dersom det uventet blir servert noe kos som ikke er allergivennlig. Han kan få bedre alternativer enn knekkebrød ja. Finnes veldig mye annet godt de kan ha liggende på lur til han. Har jobbet i skolen i 8 år og aldri hørt om at SFO ikke tilpasser seg.

Som mat og helse lærer må jeg si at jeg synes gutten din blir dårlig behandlet. Om det nå er såååå vanskelig å tilpasse, hva med å kjøpe ferdig/evnt gi beskjed til deg sånn at han kan ha med eget?? I skolen tilpasser vi så godt vi kan, og vi har alltid en boks med kjeks/andre godsaker på lur til de med allergier dersom det uventet blir servert noe kos som ikke er allergivennlig. Han kan få bedre alternativer enn knekkebrød ja. Finnes veldig mye annet godt de kan ha liggende på lur til han. Har jobbet i skolen i 8 år og aldri hørt om at SFO ikke tilpasser seg.
De spurte før skoleåret om jeg ville ta med mat til han selv. Men jeg sa at jeg stolte på at de laget mat til han uten egg. Betaler like mye matpenger for han som for broren, så da syns jeg det blir feil å måtte ha med egen mat. Og så har barnehagen klart det i alle år. Boller, middager alt har vært uten egg. Når tre ansatte med 22 stk 5 åringer får tid til å lage allergi vennlig mat. Så forventer jeg at 3 voksne med 25 barn 6-8 år også klarer det.
Jeg er mat og helse lærer selv. Og jeg har ikke lov til å lage mat som utelukker en fra å delta og fra å spise..

Har så forståelse for deg❤️ dette er vondt for gutten din, ikke minst for mammahjerte❤️
Her ville jeg satt ned bena totalt og innkalt til samtale med samtlige ansvarlige!

I min datters bhg, er det totalt forbud for nøtter. Da et barn har så alvorlig nøtteallergi at spor faktisk kan forårsake en dødelighet.
Barnehagen tar selvfølgelig hensyn til dette. Men her må vi foreldre også ta hensyn når vi skal ha med medbrakt mat til arrangementer og når vi lager matpakker.
Det faller oss helt naturlig!! Vi skal da vise hensyn og la alle føle seg inkludert❤️

Herregud så urimelig av dem!! Jeg jobber i barnehage og da vi hadde eggeallergi lagde vi aldri pannekaker med egg. Alle fikk uten egg. Det er jo ikke noe big deal det da.... Herregud... Blir så irritert på slike folk...

Du er ikke urimelig. En unge skal ikke sitte å se på at andre koser seg.

Jeg ville tatt det med SFO-lederen som du sier.
Hvis de på død og liv må ha noe som noen andre ikke tåler, så synes jeg de skal ha en "likeverdig" alternativ til de som er allergiske!
Nå lever vi i en verden der det går an å finne erstatninger for det meste, og hvis det blir vanskelig for de, så må de finne noe annet å lage. Hvis du og må stå for maten/råvarer til sønnen din selv, så burde du få redusert pris!

Har tatt det opp med SFO lederen. Hun skulle ordne på det. Hun ville prøve å lage en røre pannekaker, steke opp og ha i frysen så kunne de tine det de dagene de andre hadde pannekaker. Noen jeg syns er helt ok at de prøver. Hun beklaget for det andre og forklarte hvordan neste varm måltid på bålpannen skulle bli. Så er jeg så heldig at mine barn er ærlige når det kommer til mat, så om de skal ha spist før jeg kommer en dag så får jeg vite hva de har hatt til mat. Så finner fort ut om SFO holder det de har lovet ;) takk for all støtte og gode ord/råd. Er så godt å få bekreftet at det ikke bare er meg som reagerer slik ;)

Back
Topp