SF mål.?

All song

Forumet er livet
Julibarna2014
Aprillykke 2016
Lurar på nær lege/ jordmor børjar ta Sf mål?
Er i uke 21 nå. Legen min har ikkje målt en enaste gang enda? E de før tidligt eller e det en regel som sier nær tid de børjar måla?

Jeg bytta jordmor i uke 30 og da begynte hun plutselig å måle. Hun første gjorde det ikke. Men hørt at det ikke er så nøye med det. Samme med vekta også, mange mødre som har sluttet å veie, de mener det er gammeldags og uten betydning.

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Begynte i uke 20 tror jeg.

Jeg bytta jordmor i uke 30 og da begynte hun plutselig å måle. Hun første gjorde det ikke. Men hørt at det ikke er så nøye med det. Samme med vekta også, mange mødre som har sluttet å veie, de mener det er gammeldags og uten betydning.

Herregud vadå ikkje nøye. Konstigt asså. Tog en telefonsamtale till jormoren eg hade i førra svangerskap å fråga angående SF mål. Hu syns de var konstigt att legen ikkje hade gjort det enda.
Hu sa att dom dær legen e litt sløve av og till,

Legen begyntenå måle fra første gang her da var jeg 8-10 uker på vei

Herregud vadå ikkje nøye. Konstigt asså. Tog en telefonsamtale till jormoren eg hade i førra svangerskap å fråga angående SF mål. Hu syns de var konstigt att legen ikkje hade gjort det enda.
Hu sa att dom dær legen e litt sløve av og till,
Jeg sier bare hva jeg har hørt. Er mange måter å gjøre ting på. Har bare vært hos jordmor på kontroller jeg, ikke hos legen. Tror jordmor ser hvis det er noe veldig rart med magen uten å måle. Det skal jo en del avvik til før det er et problem.

Jeg sier bare hva jeg har hørt. Er mange måter å gjøre ting på. Har bare vært hos jordmor på kontroller jeg, ikke hos legen. Tror jordmor ser hvis det er noe veldig rart med magen uten å måle. Det skal jo en del avvik til før det er et problem.

Eg førstår att du sier bara det du har hørt men eg syns de var rart bara. De vet Kanske best eller de ser væl Kanske visst de skulle vara noet.

Uke 20 eller 25.

Ble tatt i uke 16 hos meg, men det er vanlig å vente til uke 24 også, har jeg lest et sted.

Her begynte jeg i uke 16 :)

På første kontroll hos jordmor i uke 20 sa hun at vi skulle vente til neste kontroll i uke 24 med å ta SF mål. Vet ikke om det er vanlig eller ei.

Jeg har også hørt at de har begynt å gå lutt bort ifra disse målene. Er vanskelig å måle riktig, og mange som bekymrer seg unødig hvis målene avviker fra gjennomsnittet. Det viktigste er jo å følge sin egen kurve!
Forrige graviditet var jeg på kontroll hos en annen enn fastlegen en av gangene, og hun målte HELT annerledes. Ble masse styr, og måtte på sykehuset og greier for at de trodde det var noe galt......

Jeg har også hørt at de har begynt å gå lutt bort ifra disse målene. Er vanskelig å måle riktig, og mange som bekymrer seg unødig hvis målene avviker fra gjennomsnittet. Det viktigste er jo å følge sin egen kurve!
Forrige graviditet var jeg på kontroll hos en annen enn fastlegen en av gangene, og hun målte HELT annerledes. Ble masse styr, og måtte på sykehuset og greier for at de trodde det var noe galt......

Har nog førstår det nu att de børjar ikke måla før senare i svangerskap. Men nær du læser hær på forum dær noen børjar måla redan i uke 15-16. Så tenker man herregud eg har ikkje fått målt noen gang enda.

Høres ut som det er veldig forskjellig... Legen min begynte å måle i uke 12, og siden det har han og jordmor målt på hver kontroll :) Men om det er nødvendig vet jeg ikke ;)

Back
Topp