SF-mål?

Var på kontroll i dag 21+3 og ble målt til 16cm, det er under det grønne feltet!! Legen så ikke dette som noe å bekymre seg for!!

Men så er det betraktelig stor forskjell fra når jeg ligger på rygg eller når jeg står oppreist ;o)
Bare i løpet av de 5 første minuttene på morgenen "vokser"magen :o) Så kanskje babyen synker godt inn mot ryggen i liggende stilling..

Symfysemålet sa mer om morens "lagring" av babyen og hvordan babyen lå en om babyens størrelse!! Legens ord!!! :o)

tror jeg lå rundt 22-23 cm i uke 19, men usikker. Sist lå jeg 3-4 cm over konstant hele veien.

Jeg er så lang, og livmora tar den plassen den klarer.
oppdaterer etter kontroll til uka=)

Jeg fikk ikke synlig mage før jeg var 5 mnd på vei.
Så i uke 17 målte jeg 15 cm(under rød strek)
Og i uke 22 målte jeg plutselig 22 cm og lå over den røde streken :) 
Så nå ser jeg gravid ut :)

Er i dag i uke 24 + 2 :)

Kontroll uke 21, da var sf målet 20 cm. Altså innenfor det grønne feltet, men litt over den røde streken.

Kontroll i uke 22 var jeg 20 cm, bittelitt over den røde streken.. 
Blir spennende å følge med..

Men helt ærlig skjønner jeg ikke at det målet kan passe "alle"
- uansett om man er 150  eller 2 m høy og veier 50 - 150 kilo... *hmmm*

da er jeg tilbake fra legen - og måler i dag 26 cm. 23+2 uker.

Grunnen til at de som regel ikke måler før kontroll hos jordmor/lege i uke 24, er fordi det er som med UL i uke 17-19 - de fleste babyer vokser omkring likt frem til uke 20 og vil etter dette begynne å vokse i forskjellig grad. Om man da på kontroll i uke 24 og videre har veldig dårlige symfyse-fundus mål, f.eks. at man har veldig langt under normalen på skjemaet, så vil man bli nøyere fulgt opp på dette ved de neste kontroller. Dette fordi det hos noen som har veldig langt under gjennomsnittet på symfyse-fundus målet ofte viser seg å ha for dårlig vekst hos babyen når de da har vært på kontroll UL. Ved oppfølging noen uker senere da bør kvinnen ha spist mer og kan få "normale" målinger og man ser at babyen legger på seg ordentlig. Magen er jo forskjellig hos alle og noen kan se veldig mye større ut enn andre men ha like symfyse-fundus mål. Det er bare det at formen er forskjellig hos alle, og hos noen er det fostervannet som gjør at de er langt over streken, eller litt under gjennomsnittet.

her var målene 17cm i uke 15 og 21cm i uke 20. 

25 uker - 24 cm (1 cm over den røde streken)

26 cm nå i uke 25. Over normalen, men som ei nevnte her tidligere: dette sier mer om morens "lagring" av barnet og livmoren enn størrelsen på barnet. Min jordmor sier også det :) jeg er liten og tynn med smalt bekken, men min baby er jo ikke noe særlig mindre enn til de som er lengre og litt større så derfor blir jo målet litt høyere. Bekymrer meg ikke for kjempebaby :)

Ser av dette svangeskapets måling at jeg ligger likt som sist..... Akkurat i øvre kant av det grønne feltet..... Og som Jordmor forklarte studenten sin, kom det litt an på hvordan babyen ligger når det måles også.... Jeg bærer tydeligvis barna høyt opp, og lillesnupp lå til og med med ryggen opp ved måling på mandag!

Back
Topp