Du bruker en utdatert nettleser. Det kan hende den ikke viser dette eller andre nettsteder riktig. Du bør oppgradere eller bruke et alternativ nettleser.
her har de ikke målt enda:( litt snurt pga det! Spurte legen på forrige kontroll(15 uker) om han ville måle, men det gjorde han ikke "så tidlig"(?).. Sist svangerskap begynte de målingene i uke 14. Så har jeg ikke vært på kontroll etter det. Kun ordinær UL, også var jeg en liten tur hos JM på hjemstedet mitt på fredag.
Pga liten aktivitet, hun sa livmoren hadde en veldig fin størrelse, uten at jeg vet hva hun mente med det:P Så nå gleder jeg meg til neste jordmorkontroll den 15.!! ( beklager rotete innlegg, skriver fra mobil)
her har de ikke målt enda:( litt snurt pga det! Spurte legen på forrige kontroll(15 uker) om han ville måle, men det gjorde han ikke "så tidlig"(?).. Sist svangerskap begynte de målingene i uke 14. Så har jeg ikke vært på kontroll etter det. Kun ordinær UL, også var jeg en liten tur hos JM på hjemstedet mitt på fredag.
Pga liten aktivitet, hun sa livmoren hadde en veldig fin størrelse, uten at jeg vet hva hun mente med det:P Så nå gleder jeg meg til neste jordmorkontroll den 15.!! ( beklager rotete innlegg, skriver fra mobil)
Her blir det nok ikke målt før jeg er 24+3! (Og første kontroll hos jordmor...)
Sist lå jeg rett over kurven hele veien.... frøkena lå nesten bestandig med hodet oppover og ryggen ut mot min mage når det ble målt.....
Blir spennende å få målt sånn at jeg kan sammenligne...... Første frøkena veide nemlig 4110 gr 1 dage før termin!
I forrige lå jeg rett over i midten-slutten av svangerskapet. Denne gang vet jeg ikke, men skal bli spennende å se. Håper det holder seg sånn noenlunde normalt.
Symfyse-fundusmål er en måling i cm, fra ca skambenet til toppen av livmora. Er en indikasjon for vekst hos fosteret/vekst av livmor. Jordmor måler gjerne ved hver svangerskapskontroll.
Jeg er mindre denne gangen enn jeg var sist svangerskap, då lå jeg helt oppe på det grønne, litt over også. Denne gangen starta jeg under det grønne, 13 cm i uke 17, og på andre målinga har jeg komt meg inn på det grønne, 18 cm i uke 21. Spennende og se framover, synes jeg :)
Jeg har heller ikke målt ennå. Men sist lå jeg litt i underkant av kurven hele veien. Frøkena var 3445 11 dager over termin. Denne gangen føler jeg meg myyye større så blir spennende å se den 13. Er da 24+0
Jeg var 17cm i uke 18, var vell da en halv cm til 1 cm over gjennomsnittet slik jeg forstår grafen... Skal til Jordmor imorra, så er spendt på hvordan det går da! Synes jeg har fått kjempe mage de siste ukene! :)
Tusen takk for svar :-) Men betyr det at størrelsen på livmor sier noe om størrelsen på babyen? I så tilfelle....HERREGUUUUD!!!! Jordmor har ikke målt dette enda, men sist jeg var der,sa hun at jeg hadde stooor livmor/at den var høyt oppe. Hun trodde faktisk jeg var lengre på vei enn det jeg er....På ultralyden var størrelsen på babyen midt på kurven...Huff...fikk plutselig et snev av fødselsangst her;-) Tror det må bli slutt på kosespisingen fra nå av!
Det er en viss indikator, men langt ifra noe fasit! Så du trenger ikke å uroe deg. Jordmor sier ifra om det er grunn til å tro at babyen blir unormalt stor. Jeg lå langt over kurven ved forrige svangerskap, og jordmor tippet rundt 4 kg. Ut kom en "slank" baby på 3500 kg og 50 cm. UNDER gjennomsnittet for guttebabyer med andre ord! :) Denne gangen ligger jeg også over, men er ikke så engstelig for det med str på babyen som forrige gang.
Tror heller ikke du trenger å bekymre deg for stort barn på grunn av sf-mål ennå. Her er min kurve fra forrige svangerskap, EA var 3005g ved fødselen akkurat 1 uke før termin. Som vises på kurven, lå målingene over midt-linjen til tross for liten baby
Jeg har ikke fått målt SF- målet enda. Det blir ikke gjort før jeg skal på 24 ukers kontrollen hos legen. Er nå 21+3, så en stund til.
Forrige svangerskap lå SF- målet litt over normalen, men ble allikevel sendt på vekstestimering to ganger fordi lege og jordmor trodde babyen ikke la på seg. Grunnen til det var fordi jeg gikk opp få kilo i svangerskapet. Så tror SF- målet KOMBINERT med andre registreringer osv gir grunnlag for videre vurderinger utfra dette.
Og ut kom en tykk, liten pike på 3,6 kg og 50 cm kort
Her har de ikke målt ennå...
På denne tiden hadde jeg allerede mange kryss sist og var på god vei loddrett opp...
De fryktet jeg ville gå utenfor arket, hehe...
Denne gangen er jeg myyye mindre, kunne fint skjult magen lenge ennå...