SF mål.

Helenpia

Forumet er livet
Dere som har vært på kontroll hos lege eller jordmor.
Målte de SF målet??
Jeg var hos lege på første kontroll i går, og da var SF målet 13 cm :D

Nei, ikke noe sånt enda. Trodde ikke de målte sf-målet så tidlig? Målte ikke før i uke 21 sist svangerskap heller. Dessuten hadde nok ikke sf-målet blitt så stort hos meg siden livmorkanten såvidt er over symfysen...

jeg var for 14 dager siden til jordmor. å da målte hun. da var jeg 11+3 eller noe..men husker ikke målene. men var som d skulle være :)

Har ikke målt noe enda. Har legetime i uke 17, så det blir vel da. Forrige gang ble det målt første gang i uke 16. Når jeg måler selv nå får jeg 11-12 cm, men det er litt vanskelig å få det til helt rett alene :)

Flangre skrev:
Har ikke målt noe enda. Har legetime i uke 17, så det blir vel da. Forrige gang ble det målt første gang i uke 16. Når jeg måler selv nå får jeg 11-12 cm, men det er litt vanskelig å få det til helt rett alene :)

Jeg skjønner ikke hvor høyt livmoren har kommet på dere jeg? 10-13 cm hadde blitt opp til navlen på meg.... hvor høyt oppe har dere livmoren nå da? Klarer ikke kjenne den jeg, men da jeg var hos legen for ei drøy uke siden kunne han såvidt kjenne livmoren over symfysen. Og da er jo ikke det mange centimetrene?

Tok ikke noe SF mål når jeg var på første kontroll - men så var jeg bare 9 uker på vei da 

Klatremus Lillemann skrev:

Flangre skrev:

Jeg skjønner ikke hvor høyt livmoren har kommet på dere jeg? 10-13 cm hadde blitt opp til navlen på meg.... hvor høyt oppe har dere livmoren nå da? Klarer ikke kjenne den jeg, men da jeg var hos legen for ei drøy uke siden kunne han såvidt kjenne livmoren over symfysen. Og da er jo ikke det mange centimetrene?

Hos meg er toppen på livmoren ett par cm over trusekanten (hipster). Fra symfysen er det 20 cm opp til navlen min når jeg ligger. Når livmoren vokser opp av bekkenet, så "spretter" den vel plutselig opp litt? Min krøp sakte oppover fra 8-isj til 11 uker, men så plutselig merket vi at den var en del høyere enn tidligere.

Flangre skrev:

Flangre skrev:

Hos meg er toppen på livmoren ett par cm over trusekanten (hipster). Fra symfysen er det 20 cm opp til navlen min når jeg ligger. Når livmoren vokser opp av bekkenet, så "spretter" den vel plutselig opp litt? Min krøp sakte oppover fra 8-isj til 11 uker, men så plutselig merket vi at den var en del høyere enn tidligere.

Flangre skrev:

Flangre skrev:

Jeg har jo ikke målt da, så vet ikke hvor langt det er mellom symfysen og navlen. Kikket i papirene fra sist gang, og da var målet 21 cm i uke 21. Og så så jeg at normalen rundt uke 12-13 var ca 10-11 cm. Så da stemmer det nok på dere ja. Men siden jeg ikke klarer å kjenne livmortoppen selv så er det håpløst å gjette seg til noe. Men synes det virker som om det vokser sent denne gangen.. Litt rart i grunnen. Får håpe alt er normalt.

Er ca 15-16 cm fra navlen til symfysen (hvis jeg klarte å finne symfysen da..) Jeg er kort da, så sikkert derfor... Jaja, får bare vente og se. Hvis det ikke blir noen forandring på et par uker så får jeg ta en ny tur til legen og sjekke det ut...

Mitt var 15 cm i uke 11. Så legen ble liitt bekymret kan man si, mtp utviklingen.. Med Lucas lå jeg aldri i nærheten av den røde streken, lå til og med et godt stykke OVER det grønne normalt-feltet.. Men så var han stor, jeg hadde mye fostervann og har kort overkropp. Blir spennende å se om jeg kan komme meg innenfor normalen denne gangen.

Legen kjente bare på magen min og fant kanten hvor det sluttet å være hardt.Det var rett under navlen, og så lå nedre del i trusekanten.

Jeg var på kontroll når jeg var 11+1 og han ville ikke sjekke en gang, får det hadde ikke noe å si så tidlig...

Muligens ett dumt spørsmål, men hva menes med Symfyse mål og hvordan måles det? Var på min første kontroll nå på mandag, og hørte ikke noe snakk om dette. Var hos lege. Jeg er førstegangs som dere kanskje skjønner ut i fra spørsmålet :-P

molefonken skrev:
Muligens ett dumt spørsmål, men hva menes med Symfyse mål og hvordan måles det? Var på min første kontroll nå på mandag, og hørte ikke noe snakk om dette. Var hos lege. Jeg er førstegangs som dere kanskje skjønner ut i fra spørsmålet :-P

Symfysemålet måler hvordan livmoren vokser. Ettersom magen blir større øker symfysemålet lett sagt. De legger målebåndet på symfysen (der bekkenleddet møtes foran på venusberget), så måler de da videre over magen og finner toppen av livmoren. De cm de da får, er symfysrmålet som de da prikker av på skjemaet på helsekortet. Der er det en kurve som viser hvordan utviklingen er. De målte meg først i uke 21 sist svangerskap, så er langt fra alle som sjekker så tidlig som det ser ut til at noen her har fått gjort.

Min lege gidder ikke tenke på å måle SF mål enda engang, så jeg tror ikke det er noe å tenke på så tidlig. Hos mange, og særlig førstegangs er jo livmora knapt nok tittet opp over symfysen i uke 12. Fikk mannen min (som er lege) til å måle idag, og han fikk 10 cm på meg.

Molefonken: Symfyse-fundus målet måles ved senere kontroller hos lege eller jordmor. Og det er lengden fra skambenet og opp til toppen av livmoren. Det krysses av på skjemaet som er på helsekortet. Etterhvert så vil dette vise at livmoren og dermed barnet vokser som det skal :)

Back
Topp