Settes i gang før termin pga corona ?

Spirevipps

Forelsket i forumet
Æsj, kjenner jeg ikke vil føde i mai, når smittetoppen er ventet da... tenker ett scenario med sprengt kapasitet på sykehus ...

Termin 25.5
:wideyed::wideyed::wideyed::wideyed:

Det er ingen ønskesituasjon nei.. men jeg tror nok en fødende kvinne vil bli prioritert uansett ;) Jeg velger å ikke bekymre meg, og bare ta det som det kommer...

Jeg bekymrer meg for dårligere sikkerhet hvis personalmangel.. og om viruset svever i lufta er sykehuset fullt av smitte :-/

Det er ingen ønskesituasjon nei.. men jeg tror nok en fødende kvinne vil bli prioritert uansett ;) Jeg velger å ikke bekymre meg, og bare ta det som det kommer...

Ut ifra info fra jordmor idag og ei jeg kjenner som fikk baby på tirsdag, så høres det virkelig ikke sånn ut....

Hva sa jordmor? Ei venninne av meg hadde en veldig fin og trygg fødselsopplevelse på tirsdag, på Kongsvinger sykehus. Hun følte seg ivaretatt og trygg, til tross for de økte smitteforebyggende tiltakene ved sykehuset. (Mannen fikk ikke være med på barsel, og måtte reise 1t etter fødsel.) Men ellers følte hun at de tok seg god tid til henne på alle måter:happy:

Hva sa jordmor? Ei venninne av meg hadde en veldig fin og trygg fødselsopplevelse på tirsdag, på Kongsvinger sykehus. Hun følte seg ivaretatt og trygg, til tross for de økte smitteforebyggende tiltakene ved sykehuset. (Mannen fikk ikke være med på barsel, og måtte reise 1t etter fødsel.) Men ellers følte hun at de tok seg god tid til henne på alle måter:happy:

hun var veldig tydelig på at retningslinjene nå var at de ikke skulle ta hensyn til fødendes psyke.. utrygge fødende måtte det bsre blir selv om
Det kom til å føre til mange svangerskapsdepresjoner...
At pappaen bare fikk være med på aktiv fødsel.. for min del var de 12 timene før aktiv fødsel mye verre enn de under to timene med aktiv fødsel.. det at det var umenneskelig for en fødende å være alene med smertene fram til aktiv fødsel skulle ikke prioriteres..

Blir det samme som sist så må faktisk mannen vente i 12 (!!!!!) timer i bilen .....

Hun jeg kjenner ble tvunget til hjemreise to dager etter KS nå, selv om hun knapt klarte å gå...

hun var veldig tydelig på at retningslinjene nå var at de ikke skulle ta hensyn til fødendes psyke.. utrygge fødende måtte det bsre blir selv om
Det kom til å føre til mange svangerskapsdepresjoner...
At pappaen bare fikk være med på aktiv fødsel.. for min del var de 12 timene før aktiv fødsel mye verre enn de under to timene med aktiv fødsel.. det at det var umenneskelig for en fødende å være alene med smertene fram til aktiv fødsel skulle ikke prioriteres..

Blir det samme som sist så må faktisk mannen vente i 12 (!!!!!) timer i bilen .....

Hun jeg kjenner ble tvunget til hjemreise to dager etter KS nå, selv om hun knapt klarte å gå...

Dette er virkelig ille :(

Dette er virkelig ille :(

ja det er helt sykt spør du meg... er virkelig bare å stålsette seg. De gjør nok det som bør gjøres for barnet, men mor er siste prioritet virker det som... her ligger snuppa i tverrleie og jeg håper virkelig hun snur seg med hodet ned for da drar vi hjem 6 timer etter fødsel

Det er ikke hva de sier her.
I dag fikk vi en felles tekstmelding fra jordmor, som ville bare minne oss på at de var i full drift og minne oss på å følge med på nettsiden til helsestasjonen for å holde oss oppdatert på retningslinjer. Og at vi vil bli tatt godt vare på.
Det var også samme beskjed jeg fikk på jordmortimen.
Føler meg trygg og ivaretatt.
Jeg synes den påstanden til jordmoren nevnt over, høres litt merkelig ut..
Mitt inntrykk er at det er en lei situasjon for alle, men alle ansatte jobber for å ta vare på sin anvarsgruppe. Og alles helse blir tatt vare på etter beste evne og mulighet/ressurser.

Det der høres bare veldig rart ut, beklager..

Rart er jeg helt enig i at det er, men det var altså svaret jeg fikk fra ei fantastisk flink jordmor her vi bor! Det er på ingen måte hennes meninger, men de vurderingene som skulle gjøres da liv sto høyere enn psyke.. noe jeg såklart forstår meg jeg tenker jo også at det at mor føler seg trygg under fødsel er svært viktig for ett normalt fødselsforløp. Med de smertene jeg hadde i 12 timer før aktiv fødsel hadde jeg følt meg utrolig utrygg alene..

Og det er godt mulig vedkommende jeg snakket med har vært maks uheldig men likevel var jo det hennes opplevelse og slik skal ikke skje tenker jeg..

Det er ikke hva de sier her.
I dag fikk vi en felles tekstmelding fra jordmor, som ville bare minne oss på at de var i full drift og minne oss på å følge med på nettsiden til helsestasjonen for å holde oss oppdatert på retningslinjer. Og at vi vil bli tatt godt vare på.
Det var også samme beskjed jeg fikk på jordmortimen.
Føler meg trygg og ivaretatt.
Jeg synes den påstanden til jordmoren nevnt over, høres litt merkelig ut..
Mitt inntrykk er at det er en lei situasjon for alle, men alle ansatte jobber for å ta vare på sin anvarsgruppe. Og alles helse blir tatt vare på etter beste evne og mulighet/ressurser.

Sykehuset her skriver jo det samme - at vi skal føle oss trygge.. å kun (i beste fall) få ha med partner på aktiv fødsel er ikke nok for å gjøre meg trygg dessverre..

Jeg synes uansett det høres meget uprofesjonelt ut av en jordmor å si noe sånt..

Jeg synes uansett det høres meget uprofesjonelt ut av en jordmor å si noe sånt..
Opplever det ikke som uprofesjonelt men ærlig selv.. selv om budskapet er helt bak mål.. hun mener jo også at fødende blir tatt godt vare på og st jeg ikke skulle bekymre meg, men da jeg stilte spørsmål til hvordan denne situasjonen lett kunne føre til redde mødre hvor fødsel stopper opp, så forklarte hun altså at fysisk ved og vell skal prioriteres og sikres men at hensyn til psyke ikke skulle tas.. at de som jordmødre hadde reagert men at det ikke var noe de ikke fikk noe gjennomslag/forståelse for viktigheten av

Jeg mener at en sånn uttalelse skaper uro og bekymring hos en gravid.. Så etter min mening burde ikke en jordmor legge det frem på den måten..

Jeg mener at en sånn uttalelse skaper uro og bekymring hos en gravid.. Så etter min mening burde ikke en jordmor legge det frem på den måten..
Jeg vil heller ha ærlig jordmor enn å få totalt sjokk over hvordan ting fungerer. Mulig jordmor var såpass ærlig siden hun vet det er sånn jeg kommuniserer best..

Blir spennende å se utviklingen fremover hvertfall ...
Sånn sikkerhetsmessig tror jeg nok de vil gjøre en god jobb på føde og barsel (er jo derfor det kan Gå utover oss på andre måter). Man får ikke lov å forlate rommet sitt engang, så man er i praksis i isolasjon når man er i barsel. Jordmor her spritet alle flater jeg var i nærheten av på kontrollen idag, så tydelige endrede rutiner der :) nå sier de jo foreløpig at det er dråpe og ikke luftsmitte..

Eg velger å tru på at jordmødrene gjer det dei kan for å sikre at det vert ein trygg fødsel som mor og barn kjem best mulig i frå. Dei kan nok naturligvis ikkje vere samme støtte som partneren vår, men trur nok dei gjer sitt beste i ein håplaus situasjon. Eg klarer ikkje å forestille meg korleis eg skal komme meg gjennom fødsel uten mannen min og han ønsker heilt klart å vere med, men det er dessverre så lite me kan gjere. Det den jordmora fortalte høres ut som eit spesielt tilfelle som det forhåpentligvis er langt mellom.

Når regner man egentlig aktiv fødsel fra? Første gang hadde jeg 8 timer med 7 cm åpning.

Back
Topp