Hei,
Mens vi ventet på henvisning til det offentlige dro vi til Privatklinikk. Vi trodde vi ville få litt tips og råd, evt prøve noen tabletter eller noe -- før vi måtte gå over til IVF. Men de pushet oss til å sette i gang med IVF umiddelbart -- det betydde to dager senere siden jeg fikk mensen samme dag! Vi hadde bestilt tur til Italia og jeg måtte hive meg rundt for å kjøpe inn og så fly ned med alle medikamentene lagt på isbiter i håndbagasjen, oppbevare i kjøleskapet på hotellet, kjøpe nye isbiter for turen hjem, etc -- "litt" styr!!
Men det ble 8 egg av det, 5 befruktet og 3 innsett. Ingen graviditet dessverre men det er en annen historie.
Siden har vi satt livet noenlunde på vente ja. Min syklus er litt uregelmessig og jeg kan ikke alltid forutse akkurat når det blir tid til neste runde med IVF eller fryseforsøk. Vi har derfor ikke reist på lang ferie siden mars. Jeg hadde jentehelg i oktober men den ble planlagt i september, etter jeg visste at det ikke ble noen forsøk i oktober.
Vi kommer til å bestille både ferie og jobbturer neste år maks 4 uker i forveien, for å kunne tilpasse oss syklusen - med unntak av bryllupet til min bror hvor vi må stille uansett.
Så jeg tror det går an å kombinere litt. Og når dere først begynner tenker jeg det gir mening å begynne på et tidspunkt som passer dere! Det gjør ingenting på sykehuset om dere utsetter. Jeg er jo 35 år og vi føler at vi har dårlig tid, men om dere ikke føler det haster (og til og med kanskje får det til selv!) -- så bør det absolutt gå an å tilpasse forsøkene til livet og ikke omvendt. Og det er viktig å slappe av og nyte livet så godt man kan under denne prosessen!
Lykke til