Sette inn to egg

Driver og ser mye på insta, folk som holder på med ivf i USA og synes veeeldig mange får inn to blastoer der og får tvillinger. Må være høy andel tvillinger der.

Ja, der er det absolutt mer av det. Og også flere som fortsatt får 3 embryo inn også. Jeg skjønner ikke at de tør. :bag:

Ja, det ble jeg også svært overrasket over. Jeg trodde egentlig at alle klinikker stoppet med "to embryo inn"-forslag med en gang kvinnen ga uttrykk for å ikke ønske det.

Ja, Europa er nok mer på bølgelengde enn USA. Og forskningen er ganske tydelig på at prosedyrene nå er så gode at den relativt lille økte sannsynligheten for graviditet ikke på noen måte overgår risikoen ved flerlingsvangerskap, så i startfasen av IVF bør jo ett embryo være standarden.
Skal ikke si vi ble presset på to embryoer på Hausken, men både legen og sykepleier var veldig på at det burde vi nå. Til og med blasto. Var selvfølgelig opp til oss. Men de var veldig på det[emoji51]

Skal ikke si vi ble presset på to embryoer på Hausken, men både legen og sykepleier var veldig på at det burde vi nå. Til og med blasto. Var selvfølgelig opp til oss. Men de var veldig på det[emoji51]

Jeg synes det er spesielt at de gjør når det er blasto, men det er vel en totalvurdering av akkurat din historikk forhåpentligvis. Jeg tror ikke de foreslår det til alle ved første forsøk hos dem (håper ikke det). Du har jo en ganske så kronglete vei. :(

Jeg synes det er spesielt at de gjør når det er blasto, men det er vel en totalvurdering av akkurat din historikk forhåpentligvis. Jeg tror ikke de foreslår det til alle ved første forsøk hos dem (håper ikke det). Du har jo en ganske så kronglete vei. :(
Nei, det tror jeg ikke de gjør. Og det har jeg ikke inntrykk av når jeg hører andre her forteller om sitt møte med dem. Jeg er bare glad for at de er villige til å strekke seg litt jeg da[emoji1303]

Det skal de i utgangspunktet ikke. Verken offentlig eller privat. Risikoen ved et eventuelt tvillingsvangerskap regnes som mye høyere enn den mulige (men ikke beviste) noe økte sjansen for graviditet ved innsett av to istedenfor ett embryo. Så det er faglig enighet i Norge om at hovedbehandling er innsett av ett embryo. Likevel finnes det jo unntak.

Da ble jeg litt klokere :D
Takk for svar :)

Veldig typisk dem!!

Men bare å spørre! Kanskje de endrer på det om det er mange som spør og spør om det[emoji23][emoji23]
Det er akkurat så man kan høre det på forskjellige svar om de kommer fra St Olavs eller ikke :p
Det skader ikke å spørre, selv om vi alle vet hva svaret blir :p

Man setter ikke inn to blastoer sånn uten videre, da de har større sannsynlighet for graviditet enn to-tredagers embryo. St. Olav er ikke den eneste klinikken som er streng på dette. Min klinikk i Spania vil ikke sette inn to blastoer på meg heller...

Man kan alltids spørre, men sannsynlig at de vil si nei når egg er blitt blastocyst.
St Olavs dyrker ikke til blasto på ferskforsøk (vanligvis hvertfall), og det er aktuelt å spørre nå på neste ferskforsøk. Blastoer på frys er frosset ned alene, så der er der ikke håp uansett.

St Olavs dyrker ikke til blasto på ferskforsøk (vanligvis hvertfall), og det er aktuelt å spørre nå på neste ferskforsøk. Blastoer på frys er frosset ned alene, så der er der ikke håp uansett.

Man får inn fersk blasto om man har uttak på torsdager[emoji1303][emoji5]

Back
Topp