Sette inn to egg

Bringebærpudding

Gift med forumet
Julikulene 2020
er det noen her som har satt inn to egg? Erfaringer, fordeler og ulemper tas imot med stor takk! :) og hvorfor fikk dere sette inn to?

Tenkt til å forhøre meg om muligheten for dette ved neste forsøk i august :)

Jeg fikk to to-dagers embryo satt inn ved fryseforsøk på Riksen. Fordi de hadde fryst dem ned sammen, så da må man enten kaste det ene eller sette inn begge når begge overlever tining. Jeg vet ikke hvorfor de fryser dem sammen, mulig at det er noe med kvaliteten, men de sa ingenting om det til meg. Utover det fikk vi beskjed på Ullevål (da vi prøvde på førstemann) at vi var for unge og for tidlig i gamet til å få to inn på ferskforsøk (det var bare en informasjon, vi spurte ikke etter det.)

På Fertilitetssenteret (privat) spurte jeg litt om det selv nå ved søskenforsøk, og da fikk jeg beskjed om at det kun ble gjort når deres helhetsvurdering av parets prøvehistorikk, embryokvalitet og kvinnens helse tilsa at de ønsket å vurdere det. (Kvinnens helse handlet om et eventuelt tvillingsvangerskap). Vi fikk ikke noe tilbud om to inn, men så ble embryoene dyrket til blasto og da ville de heller ikke ha gjort det (men uansett ikke i vår situasjon, så tidlig i jakten på søsken.)

Nå som vi har hatt tre negative innsett på ett år (to frys, ett fersk, tilsammen 4 embryo) så vil vi høre om å få to inn i Porsgrunn siden det sannsynligvis blir to-dagers innsett. Jeg har forstått at det i Porsgrunn avhenger mye av hvilken lege man møter på da.

Fordeler:
- Kan muligens øke sjansen for graviditet

Ulemper:
- Øker risiko for risikosvangerskap (tvillinger)
- Kan i verste fall redusere sjansen for graviditet (ett embryo av dårlig kvalitet kan ødelegge for er embryo av god kvalitet)

Jeg ønsker det for å se om det kan øke sjansen for at ett embryo fester seg.

Jeg fikk to to-dagers embryo satt inn ved fryseforsøk på Riksen. Fordi de hadde fryst dem ned sammen, så da må man enten kaste det ene eller sette inn begge når begge overlever tining. Jeg vet ikke hvorfor de fryser dem sammen, mulig at det er noe med kvaliteten, men de sa ingenting om det til meg. Utover det fikk vi beskjed på Ullevål (da vi prøvde på førstemann) at vi var for unge og for tidlig i gamet til å få to inn på ferskforsøk (det var bare en informasjon, vi spurte ikke etter det.)

På Fertilitetssenteret (privat) spurte jeg litt om det selv nå ved søskenforsøk, og da fikk jeg beskjed om at det kun ble gjort når deres helhetsvurdering av parets prøvehistorikk, embryokvalitet og kvinnens helse tilsa at de ønsket å vurdere det. (Kvinnens helse handlet om et eventuelt tvillingsvangerskap). Vi fikk ikke noe tilbud om to inn, men så ble embryoene dyrket til blasto og da ville de heller ikke ha gjort det (men uansett ikke i vår situasjon, så tidlig i jakten på søsken.)

Nå som vi har hatt tre negative innsett på ett år (to frys, ett fersk, tilsammen 4 embryo) så vil vi høre om å få to inn i Porsgrunn siden det sannsynligvis blir to-dagers innsett. Jeg har forstått at det i Porsgrunn avhenger mye av hvilken lege man møter på da.

Fordeler:
- Kan muligens øke sjansen for graviditet

Ulemper:
- Øker risiko for risikosvangerskap (tvillinger)
- Kan i verste fall redusere sjansen for graviditet (ett embryo av dårlig kvalitet kan ødelegge for er embryo av god kvalitet)

Jeg ønsker det for å se om det kan øke sjansen for at ett embryo fester seg.
Takk for utfyllende svar! Går til Porsgrunn selv. Skal ha ferskforsøk nå etter ett avbrutt og to innsett (ett fersking ett frys). Er 25 år, mannen 38 . Er vel for ung og tidlig i gamet, men har ikke respondert så godt Som de så for seg innledningsvis, så er lov å håpe. Jeg ønsker i utgangspunktet ikke tvillinger, men ønsker å øke sjansen for graviditet, så :)

Jeg fikk sette inn to på Riksen. Hadde hatt to forsøk tidligere som resulterte i kjemisk graviditet så var nok en kombinasjon av alder (nær grensen for ivf) og at vi hadde prøvd før. Ble lovet på forsamtalen å få sette inn to hvis det var to (får ut få egg), så var uavhengig av kvalitet hos meg. Ble gravid med to, men den ene falt tidlig ifra og er nå i uke 24+6 med en baby.

Ulempen er jo at du kan få risikosvangerskap med tvillinger, men langt de fleste som setter inn to og blir gravide, får ett barn, sa de til meg på Riksen. Har også lest at et dårlig embryo kan ødelegge festeprisessen for et godt embryo. En fordel er at hvis to fester seg, blir hormonproduksjonen høyere og det kan hjelpe til med å opprettholde svangerskapet. To inn øker sjansen for graviditet litt, men ikke veldig mye.

Lykke til!

Takk for utfyllende svar! Går til Porsgrunn selv. Skal ha ferskforsøk nå etter ett avbrutt og to innsett (ett fersking ett frys). Er 25 år, mannen 38 . Er vel for ung og tidlig i gamet, men har ikke respondert så godt Som de så for seg innledningsvis, så er lov å håpe. Jeg ønsker i utgangspunktet ikke tvillinger, men ønsker å øke sjansen for graviditet, så :)

Kommer nok da veldig an på legen du møter. :)

Vi skal be om å få sette inn to. Ikke helt sikker på hvordan, for det er vel leger som bestemmer det og vi snakker jo nesten utelukkende med sykepleiere, men vi finner vel ut av det :)

Jeg spurte på St.Olavs før vi gikk i gang med hele prosessen! Jeg fikk til svar at det var noe de vurderte ved siste ferskforsøk dersom man ikke hadde lyktes, og at det er noe de i utgangspunktet ikke ønsker å gjøre pga risikosvangerskap! Der dyrker de alle egg til blasto før de fryser og de fryser et og et egg, og jeg fikk også til svar at de uansett ikke setter inn to blastoer!

Jeg skal spørre om dette på Hausken nå om uttak blir sånn at det ikke blir blasto (pga helg eller noe). Håper jeg får det etter alle forsøkene vi har hatt.

Du kan jo høre hvertfall[emoji4]

Jeg har fått tilbud om å sette inn to egg ved flere anledninger, har alltid takket nei da.. Har pcos og er vanskelig å stimulere, får veldig lett ohss. Alle forsøkene, bortsett fra ett (det som jeg er gravid med nå) har vært negative. Mulig det har spilt en rolle. Ellers er vi begge relativt unge, under 30.
Du kan får bare spørre hva de tenker :)

Vi satt inn to 3 dagers embryo siste forsøk i Porsgrunn. Dette var fersk forsøk, og jeg hadde vært igjennom 2 egguttak tidligere uten innsett så det var nok kanskje grunnen? Når Porsgrunn ringte den morgenen som vi skulle inn til innsett så sa de at de hadde ett embryo til innsett og resten hadde frafallet. Sjokket var stort da vi kom inn å dr E sa at det var to embryo de hadde til oss!! Dere vil vel ha begge to? Sa han å smilte. Så jeg fikk egentlig ikke tenkt meg om før jeg hadde to embryo i meg! Jeg angrer IKKE! Jeg ville gjort deg igjen... for det resulterte jo i graviditet! Noe jeg aldri hadde sett for meg at kom til å skje[emoji85]

27+3 i dag med ett 3 dagers ICSI egg [emoji1320]

Men de er ikke villige til å sette inn 2 egg på første forsøk?

Jeg spurte på St.Olavs før vi gikk i gang med hele prosessen! Jeg fikk til svar at det var noe de vurderte ved siste ferskforsøk dersom man ikke hadde lyktes, og at det er noe de i utgangspunktet ikke ønsker å gjøre pga risikosvangerskap! Der dyrker de alle egg til blasto før de fryser og de fryser et og et egg, og jeg fikk også til svar at de uansett ikke setter inn to blastoer!
Dette bare høres så ekstremt St. Olavsete ut :p

Vi skal spørre likevel. Forventer uansett et nei, men det skader jo ikke å spørre :)

Vi skal spørre likevel. Forventer uansett et nei, men det skader jo ikke å spørre :)

Veldig typisk dem!!

Men bare å spørre! Kanskje de endrer på det om det er mange som spør og spør om det[emoji23][emoji23]

Men de er ikke villige til å sette inn 2 egg på første forsøk?

Det skal de i utgangspunktet ikke. Verken offentlig eller privat. Risikoen ved et eventuelt tvillingsvangerskap regnes som mye høyere enn den mulige (men ikke beviste) noe økte sjansen for graviditet ved innsett av to istedenfor ett embryo. Så det er faglig enighet i Norge om at hovedbehandling er innsett av ett embryo. Likevel finnes det jo unntak.

Man setter ikke inn to blastoer sånn uten videre, da de har større sannsynlighet for graviditet enn to-tredagers embryo. St. Olav er ikke den eneste klinikken som er streng på dette. Min klinikk i Spania vil ikke sette inn to blastoer på meg heller...

Man kan alltids spørre, men sannsynlig at de vil si nei når egg er blitt blastocyst.

Det skal de i utgangspunktet ikke. Verken offentlig eller privat. Risikoen ved et eventuelt tvillingsvangerskap regnes som mye høyere enn den mulige (men ikke beviste) noe økte sjansen for graviditet ved innsett av to istedenfor ett embryo. Så det er faglig enighet i Norge om at hovedbehandling er innsett av ett embryo. Likevel finnes det jo unntak.

Generell faglig enighet om dette i verden. ☺️

Generell faglig enighet om dette i verden. ☺️

Ja, men ikke nødvendigvis praksis. Mange klinikker i USA som setter inn to uansett dersom kvinnen vil, og også en her inne som nesten ble presset til å sette inn to i Danmark nå i sommer. :eek:

Ja, men ikke nødvendigvis praksis. Mange klinikker i USA som setter inn to uansett dersom kvinnen vil, og også en her inne som nesten ble presset til å sette inn to i Danmark nå i sommer. :eek:
Driver og ser mye på insta, folk som holder på med ivf i USA og synes veeeldig mange får inn to blastoer der og får tvillinger. Må være høy andel tvillinger der.

Driver og ser mye på insta, folk som holder på med ivf i USA og synes veeeldig mange får inn to blastoer der og får tvillinger. Må være høy andel tvillinger der.

Mitt inntrykk er at en del klinikker i europa er mer konservative her enn i USA. Men veldig spesielt at man har opplevd dette på en klinikk i Danmark.

Mitt inntrykk er at en del klinikker i europa er mer konservative her enn i USA. Men veldig spesielt at man har opplevd dette på en klinikk i Danmark.

Ja, det ble jeg også svært overrasket over. Jeg trodde egentlig at alle klinikker stoppet med "to embryo inn"-forslag med en gang kvinnen ga uttrykk for å ikke ønske det.

Ja, Europa er nok mer på bølgelengde enn USA. Og forskningen er ganske tydelig på at prosedyrene nå er så gode at den relativt lille økte sannsynligheten for graviditet ikke på noen måte overgår risikoen ved flerlingsvangerskap, så i startfasen av IVF bør jo ett embryo være standarden.

Back
Topp