T-40544750
Andre møte med forumet
Da skal jeg bli satt igang 21.03 pga svangerskapsdiabetes og ble satt på insulin…skremmende…
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Det går sikkert helt fint, men skjønner at tanken er skremmende! Er det lenge før termin?Da skal jeg bli satt igang 21.03 pga svangerskapsdiabetes og ble satt på insulin…skremmende…

Blitt satt igang 2 ganger tidligere, ikke noe jeg vil.. for det er mye mer intens enn at det skjer av seg selvDet går sikkert helt fint, men skjønner at tanken er skremmende! Er det lenge før termin?
Ser du har noen svangerskap bak deg. Hvordan har de tidligere svangerskapene dine vært? Fått påvist svangerskapsdiabetes eller blitt satt i gang i noen av de fem?
![]()
Takk, men å bli satt igang er ikke noe jeg vil, gjort det 2 ganger tidligere, og begge gangene var veldig intens og styrt fødsel, de trodde barna kom dagen etter, men gikk 1.5 time fra de satte fødselen igangDet går nok fint. Jeg fødte med igangsetting med førstemann. Det er jo flere måter de setter i gang på. Jeg var moden, og fikk ikke modningspille, men det tok likevel tid.
Det er litt kjedelig å ikke få la kroppen komme igang selv, men fødselen kan fortsatt bli veldig fin.
Lykke til!
Litt over 2 uker før.. hvor langt har du kommet?Hvor lenge før termin?
Har også fått påvist svangerskapsdiabetes og begynte på insulin denne uka. Skal på sykehuset på tirsdag. Veldig spent på hva de sier og evnt om jeg får en dato... gått 1 uke over med de 2 andre barna så er vel langt fra moden når de evnt setter i gang. Men vet jo aldri
Er 31+3Litt over 2 uker før.. hvor langt har du kommet?
Jeg hadde styrtfødsel med nummer to, hun kom av seg selv, det husker jeg som litt stressende. Jeg var svimmel en stund i etterkant, og slet med å finne roen selv om hun var kommet ut.Takk, men å bli satt igang er ikke noe jeg vil, gjort det 2 ganger tidligere, og begge gangene var veldig intens og styrt fødsel, de trodde barna kom dagen etter, men gikk 1.5 time fra de satte fødselen igang
Har de hatt vekstkontroll av barnet? En ting de aller fleste ikke vet er at man må ikke gå med på alt de sier. Jeg fikk beskjed med forrige at hvis jeg ikke fødte innen termin så måtte de sette meg i gang, jeg sa nei det kommer ikke på tale. Han som hadde terminkontrollen min dagen før termin sa at han var enig i at det var trygt å vente selv om rettningslinjene deres sa at jeg måtte settes i gang. Nå startet fødselen den dagen, hadde maserier uten noe modning hele dagen, hadde ikke noe effekt av riene før dagen etter som var termin og sønnen min ble født samme dag (på termin).Takk, men å bli satt igang er ikke noe jeg vil, gjort det 2 ganger tidligere, og begge gangene var veldig intens og styrt fødsel, de trodde barna kom dagen etter, men gikk 1.5 time fra de satte fødselen igang
Har de hatt vekstkontroll av barnet? En ting de aller fleste ikke vet er at man må ikke gå med på alt de sier. Jeg fikk beskjed med forrige at hvis jeg ikke fødte innen termin så måtte de sette meg i gang, jeg sa nei det kommer ikke på tale. Han som hadde terminkontrollen min dagen før termin sa at han var enig i at det var trygt å vente selv om rettningslinjene deres sa at jeg måtte settes i gang. Nå startet fødselen den dagen, hadde maserier uten noe modning hele dagen, hadde ikke noe effekt av riene før dagen etter som var termin og sønnen min ble født samme dag (på termin).
En av grunnene til at de ofte vil sette i gang om man har diabetes eller svangerskapsdiabetes er jo fordi barna ofte blir store. Med stort barn så øker jo risikoen for komplikasjoner, men det går jo opp til en viss grense før det på en måte er utenfor normalen. Har du født før så vil du kunne føde en større baby enn om det hadde vært din første fødsel.
Jeg kan råde deg til å spør hvorfor de vil sette deg i gang, spør så hvor stor risiko det for de forskjellige komplikasjonene hvis du vil vente litt til for å se om fødselen setter i gang av seg selv. Spør etter tall (ofte vil de si typ 5 ganger større sjanse, men om risikoen er 0,1% så betyr jo det at risikoen øker fra 0,1% til 0,5% det er fremdeles en sinnsykt liten sjanse. Så da kan du jo lettere vurdere selv hva som er greit/ikke greit for deg. De kan ikke tvinge deg til noe.
Det er ikke noe nytt at sykehus ofte griper inn før det egentlig er nødvendig, og bare med å gi noe litt mer tid så kunne mange inngrep vært unngått. Det er ikke snakk om full nekt, men å spør om å få litt mer tid og kontinuerlig revurdere situasjonen basert på behov.
Det er så dumt at man føler seg så liten og at rådene man får fra sykehuset virker så endelige. For ofte så er det rom for å vente litt til.Jeg fikk samme respons da jeg ble satt i gang med første. Hadde døgnmåling av blodtrykk 39+3, var det vel, og da jeg kom for å levere apparatet 39+4 ble jeg innlagt for igangsettelse. Tok en stund før ting kom i gang, men endte med styrtfødsel som ikke opplevdes så bra for meg. Da jeg prøvde å snakke om det i ettertid fikk jeg bare beskjed om at jeg «kunne jo sagt nei til igangsettelse». Gjorde opplevelsen bare enda verre. Som at jeg hadde valgt alt sammen selv og hadde meg selv å skylde på.
Så hvis man ikke ønsker igangsettelse ville jeg nok også forhørt meg om risiko ved å ikke gjøre det og hvilke muligheter man har for andre løsninger.
Det er så dumt at man føler seg så liten og at rådene man får fra sykehuset virker så endelige. For ofte så er det rom for å vente litt til.
Ja det var slik jeg også følte det. Jeg ble innlagt, sa at de ikke kunne holde meg der med tvang, men at det var på eget ansvar å dra og det var farlig osv. Hadde jeg visst det jeg vet i dag hadde jeg jo spurt om risiko og hva som er potensielt farlig utfall. Jeg kunne nok vært hjemme, den eneste grunnen var covid og at de ikke ville ha folk rekende inn og ut, men istedenfor ble jeg liggende på isolat i 2 uker fordi jeg ikke turte. Jeg hadde heller ikke med meg noe så sambo måtte pakke. Plukket jo bare med seg truser som ikke passet og sommerklær, korte t-skjorter som kun dekket halve magen… det var et mareritt faktisk. Spurte om jeg kunne dra hjem å pakke, men de bare nei. Jo jeg kunne faktisk ha dratt hjem og pakket..Ja, sant. De burde være litt klarere der. Jeg som førstegangs følte ikke det var noen mulighet for å forhandle når jeg egentlig bare kom dit for å levere fra meg et apparat, også vil de plutselig legge meg inn for å sette i gang. Det hadde ikke vært noe snakk om at det kunne være utfallet da jeg var der dagen før, så det kom brått på og føltes kritisk.
Jeg hadde ikke med meg noen ting, og bare en halvklar fødebag liggende hjemme. Så samboer måtte hjem og pakke![]()
Ja det var slik jeg også følte det. Jeg ble innlagt, sa at de ikke kunne holde meg der med tvang, men at det var på eget ansvar å dra og det var farlig osv. Hadde jeg visst det jeg vet i dag hadde jeg jo spurt om risiko og hva som er potensielt farlig utfall. Jeg kunne nok vært hjemme, den eneste grunnen var covid og at de ikke ville ha folk rekende inn og ut, men istedenfor ble jeg liggende på isolat i 2 uker fordi jeg ikke turte. Jeg hadde heller ikke med meg noe så sambo måtte pakke. Plukket jo bare med seg truser som ikke passet og sommerklær, korte t-skjorter som kun dekket halve magen… det var et mareritt faktisk. Spurte om jeg kunne dra hjem å pakke, men de bare nei. Jo jeg kunne faktisk ha dratt hjem og pakket..
Nei det var liksom på grensen til der de letta litt før det stengte igjen, regjeringen hadde lettet på tiltakene, men sykehusene fikk velge selv hvor strenge de skulle være. Jeg hadde ikke corona heller, sambo hadde heller ikke, men jeg fikk ikke besøk selv om vi var samme husstand. Fikk ikke gå ut av rommet fordi de ikke ville ha folk i gangene. De siste to-tre dagene så lot de meg få besøk og vi fikk gå litt tur ute for de skjønte nok at det ikke var bra det de gjorde. Jeg lå å gråt flere ganger til dagen hver eneste dag, det var seriøst brutalt. Tror ikke de skjønner selv hvor stort brudd på menneskerettighetene det der var. Skjønner det skulle være strengt for å forhindre smitte, men når man er en husstand som bor sammen så burde vi begge kunne få komme inn.Oi, to uker på isolat.. Det var lenge. Måtte du være på isolat etter fødsel også? Min igangsettelse var før korona, heldigvis, så det gjorde nok ting en del lettere sånn sett. Vi var ute og gikk tur mens vi venta på at ting skulle starte f,eks. Koronaigangsettelser var kanskje ikke helt ideelle :/
Nei det var liksom på grensen til der de letta litt før det stengte igjen, regjeringen hadde lettet på tiltakene, men sykehusene fikk velge selv hvor strenge de skulle være. Jeg hadde ikke corona heller, sambo hadde heller ikke, men jeg fikk ikke besøk selv om vi var samme husstand. Fikk ikke gå ut av rommet fordi de ikke ville ha folk i gangene. De siste to-tre dagene så lot de meg få besøk og vi fikk gå litt tur ute for de skjønte nok at det ikke var bra det de gjorde. Jeg lå å gråt flere ganger til dagen hver eneste dag, det var seriøst brutalt. Tror ikke de skjønner selv hvor stort brudd på menneskerettighetene det der var. Skjønner det skulle være strengt for å forhindre smitte, men når man er en husstand som bor sammen så burde vi begge kunne få komme inn.
På barsel var det helt nedstengt, men på nfi fikk han heldigvis et rom, og når jeg ble skrevet ut av barsel fikk vi rom sammen på nfi. De var strenge der med spriting osv, men vi fikk lov til å være der sammen. Utrolig at de fikk lov å drive så forskjellig
Ja sant! Heldigvis går det bra i etterkant, jeg kjenner ikke så mye traumer over det sånn egentlig siden fødselen og barseltiden på en måte var toppen av kaka. Det jeg har mest traumer for er når vi fikk lillebror og han ble syk og måtte operere sitt andre levedøgn. Det er en stor trigger for meg for da visste jeg aldri om han kom til å leve eller dø fordi vi fikk ikke vite hva som var galt eller alvorligheten av det, og det å være borte fra eldste som bare var 16mnd gammel så lenge var så hjerteskjærende. Så håper virkelig denne gang at ingenting går galt!Det høres helt forferdelig ut.. De skulle tatt til fornuft litt tidligere og latt dere få komme ut. Iallfall ut av rommet. Hjelpes. Og at det er så forskjellige regler ja. Jeg og foreløpig minstemann var innlagt et par-tre dager da han var helt nyfødt. Var på isolat mens vi venta på resultater av koronatest på han, men da den kom tilbake negativ fikk vi komme på vanlig rom. Kan skjønne de ville være forsiktige med smitte, men når folk ikke er syke..