Sette av penger til barna??

ORIGINAL: kreativmamma

Dere som har egne sparekontoer til barna - pass på at beløpet ikke kan overstige 75.000 kr (trooor jeg) før overformynderiet kommer inn og tar over kontrollen over pengene fram til barna er myndige.

Her startet vi med egen sparekonto til Sondre, men nå har vi byttet bank og da valgte vi å opprette en ekstra sparekonto i mitt navn, som egentlig er Sondre sin. Vi sparer et lite beløp hver måned, i tillegg til at vi setter inn bursdagspenger o.l der.

Ja, det stemmer vel det.
Her står kontoen i navnet til mamman min for det var hun som opprettet den, så nå skatter hun av den også hihi.

Jeg har fast trekk til Oliver sin konto på kr 200 pr mnd.
Også setter han inn bursdagspenger og sparepenger der.
Så han får lov å kjøpe seg en leke etter vi har vært i banken å tømt sparebøssa[:D]

Kommer til og sette av 200 i mnd til en høyrentekonto og sette inn bursdagspenger osv [:)]

slik vi gjor det med Sofie var at vi oppretta konto i terra sparefond aksje.. og der blir det satt inn 4oo kr hver mnd.. nå har det blitt sinnsygt store summer der inne, og så slenge hun skal ha den i over 18 år så svarte det seg sinnsygt[;)] Ellers så har vi en vanlig sparekonto som det føyg sinnsygt mye penger inn i begynnelsen.. men så måtte vi roe oss ned litt for det kommer andre unger også så det må jo bli likkt til alle..

Her har vi planer om å sette av barnetrygden hver mnd, + dåp, bursdag og konfirmasjonspenger osv. Og da skal de pengene brukes på lappen/bil og hus/leilighetskjøp når de blir eldre. Vil gi de en grei start på voksenlivet, som både mannen og jeg selv ikke fikk.

Per dags dato har vi hatt det trangt med penger, så har ikke fått satt av til gutten, men fra og med april får vi gjort det :)

ORIGINAL: merete_80

Tydelig at vi er de kjipe - for vi sparer ikke til barna.

Det har jo ikke med å være kjipe å gjøre vel... Er jo ikke alle som har mulighet til å spare til barna. Vi sparer kun fordi vi har råd til det, ellers hadde barnetrygden osv gått til andre ting!

Vi har opprettet en konto i guttungens navn hvor vi har satt inn dåpsgaver, bursdagsgaver og penger som kommer fra sparegrisen. I tillegg har vi en annen konto i mitt navn hvor vi setter inn 450 kr pr måned (tanken var at det skal være ca. 1/2 parten av barnetrygden). Kommer til å justere opp beløpet når lillesøster kommer til verden, men har ikke helt bestemt oss for hvor mye det blir ennå. Pengene som står her skal vi dele likt mellom søskenene og er tenkt som en startkapital til feks kjøp av bolig. Lillesøster skal også få en egen konto tilsvarende som storebror har selvfølgelig [:)]

Vi sparer barnetrygden til sønnen vår og det kommer vi også til å gjøre når jenta kommer..vi har en avtale med banken om at vi har gratis livsforsikring til barna hvis vi sparer barnetrygden..Tror de fleste bankene har et slikt tilbud [;)]. Vi sparer også sparebøssepengene og pengegaver på samme konto, men vi har kontoen i vårt navn siden overformynderiet kommer inn når det er 70 000 kr på kontoen og når den dagen kommer at de skal søke skole og kanskje må søke stipend kan de ikke ha så mye penger på sparekonto for da får de ikke stipend[&:]

Sa akkurat til samboer at jeg gjerne ville sette av en fast sum i mnd når babyen blir født, (300-400 kr), men så sa han at han hadde 3 fond på ca 25 000 kr hver som stod klar og som var ment som sparing. Siden han begynnte å jobbe hadde han lagt av litt  og opprettet 3 ulike, til 3 ulike barn:) Smeltet når han sa det!!

Back
Topp