Seteleie

Lillemy23

Andre møte med forumet
Babyen sitter i seteleie.. noen ganger tverrleie, men ikke hode ned.. har fått time til vendingsforsøk på sykehuset på fredag, da er jeg 35+6. Må innrømme jeg gruer meg litt, er redd de ikke skal klare å snu han og det ender i keisersnitt (setefødsel er nok ikke aktuelt med min kropp), men også veldig spent på hele prosessen og om det eventuelt starter en fødsel. Har noen erfaring med dette? :nailbiting: Forklar gjerne hvordan hele prosessen fungerte for deg i så fall:happy:

Forrige graviditet satt han i seteleie. Jeg hadde svangerskapsforgiftning og de måtte sette i gang fødselen fordi blodtrykksmedisinene hadde sluttet å virke. Da var jeg allerede innlagt på sykehuset og var i uke 35. Jeg ønsket å prøve vendingsforsøk fordi jeg ville unngå keisersnitt. Jeg måtte være fastende. Fikk riehemmende medisin intravenøst en liten stund før fordi de vil unngå at snuingen skulle trigge rier. Så kom jeg på et rom, det var en overlege, en LiS, en medisinstudent og en jordmor med ultralydapparat. De 2 legene prøvde med all sin makt å snu babyen. De brukte gele og virkelig brukte muskelkraft, sånn at de var røde i ansiktet, svettet og skalv. Den ene flyttet hodet samtidig som den andre flyttet rumpa tror jeg. Det var ekstremt ubehagelig. Min oppgave var å prøve å være så avslappet som mulig og puste meg rolig gjennom det. Jeg måtte bare stålsette meg og tenkte at dette var en del av fødselen. De fulgte nøye med på hvordan baby hadde det underveis med hjerterytme osv. De prøvde først en retning, fikk han på tvers, men så satt han seg tilbake igjen før de fikk snudd han helt. Så prøvde de å snu han i motsatt retning, lyktes ikke, også et siste forsøk den andre retningen igjen. Så 3 forsøk og det er det maksimale. De sa det er sånn 50/50 om de får det til. Jeg syntes det var kjekt at jeg hadde prøvd det, men det var veldig ubehagelig. Mannen min syntes til og med det var veldig ubehagelig å se på. Var helt rød og kjentes mørbanket ut på magen etterpå. Det ble keisersnitt siden han var prematur og navlestrengen lå godt plantet nederst. Setefødsel ville vært for risikabelt. Keisersnitt var en fin opplevelse for min del og jeg hadde omtrent ingen smerter etterpå. Jeg angrer ikke på snuforsøket, men vil aldri gjøre det igjen.

Tusen takk for nøye forklaring :Heartred Og godt å høre du hadde en god opplevelse av keisersnitt! Hvilken uke var du i da de forsøkte å vende?
Jeg fikk telefon fra sykehuset igjen nå om at de ønsker å vente til uke 38 med å prøve å snu han, og jeg kjenner jeg både blir frustrert og sint av det! Da er han jo så stor at sjansen for at det mislykkes er enda større, og jeg vil tro det er enda videre også senere.. fhi anbefaler rundt uke 36 for størst mulig sjans for å lykkes! Nå var jeg også forberedt på det..

Tusen takk for nøye forklaring :Heartred Og godt å høre du hadde en god opplevelse av keisersnitt! Hvilken uke var du i da de forsøkte å vende?
Jeg fikk telefon fra sykehuset igjen nå om at de ønsker å vente til uke 38 med å prøve å snu han, og jeg kjenner jeg både blir frustrert og sint av det! Da er han jo så stor at sjansen for at det mislykkes er enda større, og jeg vil tro det er enda videre også senere.. fhi anbefaler rundt uke 36 for størst mulig sjans for å lykkes! Nå var jeg også forberedt på det..
Så kjedelig med kontrabeskjed:(
Skjønner godt at du ble skuffet. Er jo en mentalforberedelse også. Får du hørt med dem hvorfor de velger å vente?:Heartpink

:(Så kjedelig med kontrabeskjed:(
Skjønner godt at du ble skuffet. Er jo en mentalforberedelse også. Får du hørt med dem hvorfor de velger å vente?:Heartpink
Jaa, man bruker en del energi på å mentalt forberede seg, så blir skuffet selv om man gruer seg.. Jeg ringte å fikk snakket mer med dem, og det var fordi dem mente han fortsatt kunne snu seg selv, og at dem ikke snudde så tidlig som uke 36 - måtte vente til uke 37 da dem nå. Så skal dit neste uke for nok en ultralyd og ny vurdering på vendingsforsøk noen dager senere..

Jaa, man bruker en del energi på å mentalt forberede seg, så blir skuffet selv om man gruer seg.. Jeg ringte å fikk snakket mer med dem, og det var fordi dem mente han fortsatt kunne snu seg selv, og at dem ikke snudde så tidlig som uke 36 - måtte vente til uke 37 da dem nå. Så skal dit neste uke for nok en ultralyd og ny vurdering på vendingsforsøk noen dager senere..
Skjønner. Krysser fingrene for at baby snur seg selv innen den tid :Heartpink

Back
Topp