Seteleie

Er 36+4 i dag og har fødeplass på riksen. Min jordmor sa man sjekker fra uke 37 så jeg er nesten innenfor. Knøttet har ligget på samme måten en stund, kjenner "klumpene" som bør være hode og rumpe på akkurat samme steder. Er veldig spent på hva ultralyden sier for det er en klump høyt oppe på høyre siden av magen og en på venstre, så skulle jeg tippe ville jeg sagt at ungen ligger på tvers.

Hvis du synes det blir for lenge å vente så kanskje du kan spørre om å få satt av en time allerede nå? Hvis du ikke skal sjekkes igjen på din helsestasjon før uke 38 også må du få time som passer for Bærum etter det så går tiden fort fram til termin. Ellers virker du såpass rolig at du kanskje ikke trenger? Jeg har ganske panikk med tanke på enda flere folk inne på fødestuen og en del andre ting så jeg er veldig glad jeg har time raskt. o_O
Høres ut som din ligger sånn som min, en klump på vær side, men han ligger i rent seteleie da :)
 
Uff.. jeg føler meg IKKE rolig (men glad jeg klarte å lure deg;) føler tilstander som ligner hysteri og panikk innimellom.. men jeg har alltid gruet meg voldsomt til å føde (på normal måte).. så er grisestressa nå ja :-/
Men senest igår hørte jeg fra en venninne jeg ikke snakker med så ofte at hennes barn snudde seg da det bare var to uker igjen. Så det er virkelig håp helt frem til det braker løs!! Men viktig å ha en plan klar ja, i tilfelle det blir setefødsel eller ks. At man er godt forberedt ser jeg for meg er alfa omega for å få en så bra fødselsopplevelse som mulig... nå har jeg fått tid til innskrivningssamtale og omvisning tors denne uka, så da kommer jeg til å spørre litt da uansett.
 
Sniker fra april.

Jeg fødte datteren min i seteleie, og det var en utrolig fin opplevelse. Jeg var som dere veldig usikker og redd for at hun ikke skulle snu seg, men hos meg startet fødselen av seg selv med vannavgang i uke 35+6.

Jeg ble hastet på sykehuset hvor de sjekket bekkenet mitt og størrelsen hennes. Siden hun kom en måned for tidlig var hun relativt liten, så det var ikke noe problem å føde vaginalt.

Fra vannet gikk til hun kom gikk det 24 timer, og jeg ble utrolig godt ivaretatt! Andre fødende har "bare" jordmor tilstede under selve fødselen, mens vi hadde overlege, to jordmødre, gynekologspesialist og barnepleier som alle hjalp til på ulike måter. Det eneste minuset med min fødsel må jeg si var at lille brukte lang tid på å presse rumpa ned, så jeg fikk ikke lov til å presse når jeg hadde pressetrang. DET var forferdelig. Men når hun først kom, kom hun med føttene først.

Vet det er høyrisiko og at det enkelte ganger ender i ks. Men det er absolutt mulig å ha en fin setefødsel:)
 
Vært på kontroll på riksen i dag, 33+5! De sa at de snur hvis han er i seteleie etter uke 36, og at jeg får være med på å bestemme om det blir fødsel eller keisersnitt! De setter ikke igang tidligere dersom jeg skal ha setefødsel, noe jeg hadde håpet, er så lei og redd for stor baby! Skal på vekstestemering etterpå, veldig spent :D
 
Idag har jeg vært på Bærum en tur fordi bevegelsesmønsteret til babisen har forandret seg (synes jeg). Fikk en ganske grundig sjekk både av jordmor og lege.. legen var veldig tydelig på at det er mitt valg til syvende og sist, men at de kommer til å prøve å overtale meg til setefødsel dersom målene tilsier at det er ok. Babyen er visst verken liten eller stor, og legen snakket veldig varmt om at setefødsler ikke er noe vondere enn vanlige vaginale fødsler, det er bare at de er "bakvendt".. han sa også at om en ukes tid kan de evt prøve å snu han inni magen, og han sa han aldri har opplevd at noen synes det er vondt (men at han selvføldelig heller ikke kunne garantere at ikke noen damer synes det). Sa de gjør klart rom til keisersnitt når de skal prøve å snu fordi hvis babyen blir stressa må de da ta keisersnitt direkte. Han anbefalte ikke keisersnitt generelt m mindre man MÅ av flere grunner, bla muligheter for infeksjoner og at det tar lenger tid for moren å komme seg etterpå enn en vanlig fødsel. Han sa også at det ikke er noe automatikk i å prøve å snu barnet, dersom moren synes en setefødsel er ok så gjør de ingen verdens ting for å forandre på det. Han sa at FØR i tiden gjorde man det. Så sa han at hvis vannet går, går det gjerne som en foss fordi babyrumpa ikke funker som en propp på samme måte som et hode gjør, og at da må man legge seg rett ned på bakken (tuller ikke) og ringe føden, så sender de ambulanse!! Fordi at når vannet først har gått så kan en del av navnestrengen komme ut/i klem. Haha huff, hørtes såå dramatisk ut!! Han sa uansett om man er i butikken eller hjemme, legg deg rett ned når du vet det er seteleie.
 
Idag har jeg vært på Bærum en tur fordi bevegelsesmønsteret til babisen har forandret seg (synes jeg). Fikk en ganske grundig sjekk både av jordmor og lege.. legen var veldig tydelig på at det er mitt valg til syvende og sist, men at de kommer til å prøve å overtale meg til setefødsel dersom målene tilsier at det er ok. Babyen er visst verken liten eller stor, og legen snakket veldig varmt om at setefødsler ikke er noe vondere enn vanlige vaginale fødsler, det er bare at de er "bakvendt".. han sa også at om en ukes tid kan de evt prøve å snu han inni magen, og han sa han aldri har opplevd at noen synes det er vondt (men at han selvføldelig heller ikke kunne garantere at ikke noen damer synes det). Sa de gjør klart rom til keisersnitt når de skal prøve å snu fordi hvis babyen blir stressa må de da ta keisersnitt direkte. Han anbefalte ikke keisersnitt generelt m mindre man MÅ av flere grunner, bla muligheter for infeksjoner og at det tar lenger tid for moren å komme seg etterpå enn en vanlig fødsel. Han sa også at det ikke er noe automatikk i å prøve å snu barnet, dersom moren synes en setefødsel er ok så gjør de ingen verdens ting for å forandre på det. Han sa at FØR i tiden gjorde man det. Så sa han at hvis vannet går, går det gjerne som en foss fordi babyrumpa ikke funker som en propp på samme måte som et hode gjør, og at da må man legge seg rett ned på bakken (tuller ikke) og ringe føden, så sender de ambulanse!! Fordi at når vannet først har gått så kan en del av navnestrengen komme ut/i klem. Haha huff, hørtes såå dramatisk ut!! Han sa uansett om man er i butikken eller hjemme, legg deg rett ned når du vet det er seteleie.

Shit, nesten så jeg er glad jeg ikke visste d var seteleie på forhånd, da hadde jeg nok blitt skikkelig stressa da vannet gikk på badet! :p jeg la meg ikke ned å ringte ambulanse, liksom...
 
Shit, nesten så jeg er glad jeg ikke visste d var seteleie på forhånd, da hadde jeg nok blitt skikkelig stressa da vannet gikk på badet! :p jeg la meg ikke ned å ringte ambulanse, liksom...


Hehehe, ingen andre jeg har snakket med hadde hørt om det heller!! Men.. åssen gikk det med deg da? Fødte du i seteleie eller ble det ks??
 
Hehehe, ingen andre jeg har snakket med hadde hørt om det heller!! Men.. åssen gikk det med deg da? Fødte du i seteleie eller ble det ks??

Jeg fødte i seteleie! Spurte pent om jeg ikke kunne ks da de fant ut hvordan hun lå, men da var vi allerede så godt i gang så de insisterte på å prøve vaginalt! Endte opp med å gjennomføre uten smertelindring eller noe, så selv om d var en heftig opplevelse er jeg glad d ble sånn til slutt. Har kommet meg raskt etterpå, raskere enn de som har tatt ks, og tror nok mange har hatt tyngre fødsler, selv om de har hatt normalt leie på bebis! :)
 
Jeg fødte i seteleie! Spurte pent om jeg ikke kunne ks da de fant ut hvordan hun lå, men da var vi allerede så godt i gang så de insisterte på å prøve vaginalt! Endte opp med å gjennomføre uten smertelindring eller noe, så selv om d var en heftig opplevelse er jeg glad d ble sånn til slutt. Har kommet meg raskt etterpå, raskere enn de som har tatt ks, og tror nok mange har hatt tyngre fødsler, selv om de har hatt normalt leie på bebis! :)

Men fødte du på termin eller tidlig, og hvor stor var babyen? Heller mot å gå for setefødsel jeg også, frister ikke det med at det tar så lang tid å komme seg etter et keisersnitt...
 
Men fødte du på termin eller tidlig, og hvor stor var babyen? Heller mot å gå for setefødsel jeg også, frister ikke det med at det tar så lang tid å komme seg etter et keisersnitt...

Jeg fødte 4 dager før, og hun var forholdsvis lita, 50 cm og 3020g. Så lenge de måler og alt ser bra ut er d d beste, tross alt! Og de passer godt på ved setefødsel, mye mannskap og jeg følte meg i allefall godt passet på!
 
Idag har jeg tatt CT av bekkenet mitt + ul av babis for å finne ut om det går med vaginal setefødsel. Han ligger altså slik fortsatt, og legen mente han har festet seg med rumpa i bekkenet så de vil ikke prøve å snu, som jeg hadde bestemt meg for.
 
Idag har jeg tatt CT av bekkenet mitt + ul av babis for å finne ut om det går med vaginal setefødsel. Han ligger altså slik fortsatt, og legen mente han har festet seg med rumpa i bekkenet så de vil ikke prøve å snu, som jeg hadde bestemt meg for.

Har du fått svar på røntgen?
Ville bare si at jeg hadde setefødsel med min første, det gikk helt fint. Har ingenting å sammenligne med men jeg kaller det en drømmefødsel. Man hører mye skrekkhistorier om setefødsel så kan være fint med litt solskinnshistorier også :) Lykke til!
 
Jaaah... jeg fødte nå i helgen jeg! Så allerede dagen etter ct og alt dette så startet det med at vannet piplet. Det tok enda et helt døgn, og det var setefødsel vi gikk for, men endte med hastekeisersnitt ("nå vil vi få han ut ila 20min!") så det var både slitsomt og litt dramatisk. Men nå har vi det bra ;)
 
Back
Topp