Seteleie

Klarfornestemann

Forelsket i forumet
Marsboerne2017
Sensommerbarna 2019
Min lille ligger i seteleie, er uke 32 i dag! Han har ligget sånn i alle uker, og har en vond følelse av at han ikke vil snu seg! Noen i samme situasjon eller med erfaring på området?
Blir man sendt til UL/vekstestestimering/kontroller før uke 36, eller har man is i magen frem til det? :)
Prøver man å snu manuelt fortsatt?
Eventuelt blir man satt i gang tidligere for å forhindre stor baby ved setefødsel?
Får man keisersnitt før termin for å unngå ar fødselen setter i gang selv dersom man skal ha ks?
Vet jeg kan spørre lege/jm om dette, men er en uke til neste kontroll så litt nysgjerrig på deres erfaringer :) Mange spørsmål på en gang ser jeg :p
 
Er snart uke 38 min er i seteleie
Vanlig kontrol ang sete er i uke 36, jeg ble sendt til ct for å måle bekkenet .
Og nå venter ny ul og samtale med gynekolog hva blir neste. Har hørt enkelte tilbyr å snu baby, keisersnitt eller føde vanlig. Alt varierer fra sykehuset og leger. Blir det vanlig setefødsel så er det mer leger, sykepleiere til stede
Så mye kan jeg om :)
 
Leste en artikkel i Sykepleien for en tid tilbake i forhold til seteleie og fødsel. De viste blant annet en video med en dukke som en jordmorstudent hadde filmet i forbindelse med en oppgave. Var veldig interessant og lærerikt å lese. Nå skal det sies at jeg er sykepleier selv, men som gravid følte jeg det var interessant.

Jeg svarer egentlig ikke på et eneste spørsmål her, men ville bare komme med et lite innspill som kan gjøre at setefødsel ikke virker like "skremmende" :)
 
Sniker fra desember her! Jeg har akkurat født i seteleie! Men d kom litt overraskende på oss alle sammen, for jordmor trodde hun lå med hodet ned og festet på de siste kontrollene (skjønner at d er vanskelig å vite sikkert, no hard feelings :p ). Så d ble aldri forsøkt noe utvendig vending eller noe sånnt da. Hadde jeg visst d på forhånd hadde jeg nok prøvd akupunktur, har hatt god erfaring med d for andre ting!
D var først da de sjekket åpning på sykehuset at de syntes d var noe som ikke stemte, så de sjekket med ultralyd og så hvordan hun lå. Å da målte de samtidig snuppa, også ble jeg sendt på røntgen hvor de målte bekkenet. Jeg var ganske redd for setefødsel, så jeg spurte legen pent om jeg ikke kunne få ks istede, men de oppfordret på d sterkeste å prøve, d er bedre for mor og barn og alt d der... nå var jeg førstegangs da, så har jo ingenting å sammenligne med, men syntes at perioden frem til full åpning var vondere enn da hun skulle presses ut! Altså misforstå meg rett, hele opplevelsen var heftig og brutal! Men jeg er glad jeg ikke fikk ks, for selv om jeg hadde en del vonde sting etterpå, har kroppen kommet seg raskt!
 
Min lille ligger i seteleie, er uke 32 i dag! Han har ligget sånn i alle uker, og har en vond følelse av at han ikke vil snu seg! Noen i samme situasjon eller med erfaring på området?
Blir man sendt til UL/vekstestestimering/kontroller før uke 36, eller har man is i magen frem til det? :)
Prøver man å snu manuelt fortsatt?
Eventuelt blir man satt i gang tidligere for å forhindre stor baby ved setefødsel?
Får man keisersnitt før termin for å unngå ar fødselen setter i gang selv dersom man skal ha ks?
Vet jeg kan spørre lege/jm om dette, men er en uke til neste kontroll så litt nysgjerrig på deres erfaringer :) Mange spørsmål på en gang ser jeg :p
Frøkna her sitter i skredderstilling, og vi blir ikke henvist til sykehuset før i uke 36 for utvendig snuing og videre vurdering om hu ikke snur seg sjøl :) Ifølge min jm blir man ikke satt igang før pga seteleie, siden det er fullt mulig og føde vaginalt, og det i utgangspunktet er lite hensiktsmessig og sette igang når man ikke er moden (for og spare krefter og energi om man velger å føde vaginalt). Men sånn jeg skjønte det, så er ikke seteleie noe grunnlag for og bli satt igang/ks før termin :) Men 32 uker er jo ingenting, fortsatt mange uker og snu seg på enda [emoji1][emoji1]
 
Sniker fra januar! Gutten min lå i sete i uke 32. Jeg skal på ny ul nå i uke 36+6 for å se om han fortsatt ligger i seteleie. Legen mente at de ikke vil forsøke å snu baby da dette kan forårsake komplikasjoner. Jeg har født før, så de vet da at bekkenet mitt er stort nok til å kunne føde vaginalt. Hvis du er førstegangsfødwnde så tar de røntgen av bekkenet ditt. Babyen min ble estimert til å være ca 3600 g ved fødsel.
 
Jeg fødte i seteleie i uke 38 i mitt forige svangerskap. De tok ct-røntgen av bekkenet i uke 36-37 ca, husker ikke helt. Det ble ikke forsøkt snuing, det ble aldri nevnt som et alternativ. Siden det ble oppdaget vekstavvik i uke 34 var jeg på ul hver uke, babyen sluttet og vokse å jeg ble satt igang i uke 38, fødselen gikk som en drøm, babyen var 2500 g :) Jeg har ingenting og sammenligne med da det er min eneste fødsel men er sjeleglad jeg ikke valgte ks. Fikk noen sting etter et lite klipp når hodet skulle ut og var i kjempe fin form etter fødselen.
 
.
 
Last edited by a moderator:
Min lille ligger i seteleie, er uke 32 i dag! Han har ligget sånn i alle uker, og har en vond følelse av at han ikke vil snu seg! Noen i samme situasjon eller med erfaring på området?
Blir man sendt til UL/vekstestestimering/kontroller før uke 36, eller har man is i magen frem til det? :)
Prøver man å snu manuelt fortsatt?
Eventuelt blir man satt i gang tidligere for å forhindre stor baby ved setefødsel?
Får man keisersnitt før termin for å unngå ar fødselen setter i gang selv dersom man skal ha ks?
Vet jeg kan spørre lege/jm om dette, men er en uke til neste kontroll så litt nysgjerrig på deres erfaringer :) Mange spørsmål på en gang ser jeg :p
Jeg var på ul i dag. Som deg hadde jeg seteleie i uke 32. Jeg var sikker på at han fortsatt lå i seteleie, men ul viste at han har lagt seg med hodet ned! Ikke ta sorgene på forskudd, de fleste snur seg innen uke 37!
 
Her er det også seteleie, han har nok ligget (sittet) sånn lenge.. jordmor har tatt feil to ganger og ment at hodet er ned, men det har vist seg at det må være rumpa hun har kjent. Veldig spent nå på om han snur seg.. håper virkelig det. Merker jeg blir litt stressa av dette, har lite lyst på setefødsel (førstegangsfødene) og er veldig redd for ks. Ble selv født med rumpa først og det sies det kan være arvelig, så kanskje jeg får igjen for det nå;) men jeg var liten, bare 2,3 kg, kom 3 uker for tidlig og med navlestrengen 4 ganger rundt halsen..! Ble tatt med tang.
 
Her er det også seteleie, han har nok ligget (sittet) sånn lenge.. jordmor har tatt feil to ganger og ment at hodet er ned, men det har vist seg at det må være rumpa hun har kjent. Veldig spent nå på om han snur seg.. håper virkelig det. Merker jeg blir litt stressa av dette, har lite lyst på setefødsel (førstegangsfødene) og er veldig redd for ks. Ble selv født med rumpa først og det sies det kan være arvelig, så kanskje jeg får igjen for det nå;) men jeg var liten, bare 2,3 kg, kom 3 uker for tidlig og med navlestrengen 4 ganger rundt halsen..! Ble tatt med tang.
Her tok de feil også og ment hodet er nede, men babyen har sittet siden oktober i nesten samme posisjon. Førstegangs fødende jeg og, har sett og lest mye i det siste om setefødsel og virker skremmende. KS er jeg redd for også men går for den da den er mindre risiko for baby. Men er livredd.. Skal ikke være lett dette her.
 
Æsj. Vet ikke om det er sånn at alle får velge mellom ks eller vaginal (hvis mulig) eller om man MÅ/blir pushet til å prøve vaginal først... skumle greier. Skulle så ønske det ble en helt "vanlig" fødsel, med hodet først.
 
P.s. Føler du deg også helt "stappa" i magen, altså at det er såå lite plass inni der nå? Jeg har sånn problemer med å få puste ordentlig når jeg legger meg ned, og lurer på om det er pga seteleie? Hodet er jo sikkert ganske stort nå, og det er jo det som er øverst og moser organene mine!? Det er skikkelig tungt og plagsomt :-/
 
P.s. Føler du deg også helt "stappa" i magen, altså at det er såå lite plass inni der nå? Jeg har sånn problemer med å få puste ordentlig når jeg legger meg ned, og lurer på om det er pga seteleie? Hodet er jo sikkert ganske stort nå, og det er jo det som er øverst og moser organene mine!? Det er skikkelig tungt og plagsomt :-/
Sniker fra januar. Føler med deg, hodet har presset så opp under det høyre ribbeinet at det kjennes ut som gnagsår, og kan være vanskelig å puste, og å sitte :(
 
Æsj. Vet ikke om det er sånn at alle får velge mellom ks eller vaginal (hvis mulig) eller om man MÅ/blir pushet til å prøve vaginal først... skumle greier. Skulle så ønske det ble en helt "vanlig" fødsel, med hodet først.
Sniker fra januar. Tror dette kommer VELDIG an på sykehus, og hvem man møter på. Første gangen (mini nå ligger også i sete) måtte jeg virkelig krangle meg til ks. De vil vel iallefall måle bekkenet (hvis du er førstegangs). Men stå på ditt, så ordner det meste seg:)
 
P.s. Føler du deg også helt "stappa" i magen, altså at det er såå lite plass inni der nå? Jeg har sånn problemer med å få puste ordentlig når jeg legger meg ned, og lurer på om det er pga seteleie? Hodet er jo sikkert ganske stort nå, og det er jo det som er øverst og moser organene mine!? Det er skikkelig tungt og plagsomt :-/
De har prøvd å skremme meg ang keisersnitt og presse litt for å føde i seteleie da Bekken er godkjent, men jeg leste mye og kjenner flere med dårlig erfaring at jeg brukte det imot og da innrømmet hun ene legen at sete er mer risiko og sånt . Og når hører at stor antall sete havner i haste keisersnitt så blir jeg skeptisk.
Men alle må gjøre hva de føler for. Jeg valgte utifra min tanke gang og hva jeg føler er mindre risiko for babyen min.

Sliter selv å ligge, for mye ubehag og press, babyen hos meg presser så på leveren og hun er på samme sted i flere mnd nå, så jeg sliter å ligge på ryggen pga det presset men også på sidene da det plager babyen og da får jeg skikkelig stykk .
 
Samme tankene jeg har for meg og knøttet. Skal undersøkes og ha samtale på tirsdag. Enig også i at man må velge det som er riktig for seg og sitt barn.
Ja en må velge selv når sånt , og føler nå har snakket med 3 forskjellige gyn om setefødsel og må si ingen av de har gitt meg konkret svar hvorfor den er bedre en ks. Unntatt at barnet får ikke min bakterieflora når blir født og hun ene nevnte at barnet har større sjanse for astma og allergi enn med vanlig fødsel. Og det har jeg også lest meg til. . Så hvis de hadde mer konkret å gå utifra kunne jeg vurdere setefødsel.
 
Har forstått det som at det også handler noe om måten barnet kommer til verden på, altså hvis barnet går igjennom en fødsel så "vet" også barnet at noe er i ferd med å skje, fødselen er igang fordi barnet er klart for denne verden og jobber seg ut i samarbeid med moren. Mens hvis man tar planlagt ks så blir det et slags "sjokk" for barnet, som ikke er forberedt eller klart for å komme ut. Og ks går vel stort sett ganske raskt? Sånn at da går barnet glipp av hele perioden med rier, og å jobbe seg ned fødselskanalen... det er liksom inne i tryggheten i magen i det ene øyeblikket og så vips ute i neste. Sånn jeg har forstått det. I tillegg er det alt det medisinske rundt det hele da... som leger vel vet best. Men de sier jo at i Norge er det svært trygt å forsøke vaginal fødsel dersom morens mål passer til det OG det er helsepersonell med ERFARING fra dette til stede. Jeg skal ikke til helsestasjonen før om 1,5 uker.. håper han snur seg innen da. Og hvis ikke blir jeg også henvist til samtale og testing på sykehuset (Bærum er det jeg skal føde). Hvor skal dere? Og hvor langt er dere på vei? Jeg er uke 36 nå.
 
Back
Topp