Seteleie?

Noen flere med babyer som sitter med stumpen ned? Her har lillesøster sittet med rumpa ned i nesten 2mnd.. Jeg kjente ekstremt godt da hun snudde seg i seteleie. Hun virker å trives godt stående rett opp og ned (altså med føttene ned) og veksler kun på å sitte med rumpa ned og "stå"! Jordmor antyder at om hun ikke snur seg iløpet av de neste 3ukene ca så henviser hun meg til sykehuset for Evt ytre vending.. Noen andre her som har begynt å tenke på "valget" setefødsel vs keisersnitt?!

Fikk beskjed av jm om å stå breibeint og lene meg fram over et bord og/eller å stå/krype litt på alle fire for å forsøke å få lillemor til å snu seg. Er bare i uke 32, så hun kan jo fortsatt snu seg :)
Men tanken på setefødsel skremmer meg litt. Har hørt noen historier om det... Så om hun ikke vil snu seg, holder jeg nok en knapp på ks...
Men vil snakke mere med jm om fordeler og ulemper med begge deler før jeg evt bestemmer meg :)

Har en liten en som har turnet fra hodet til sete/tverrleie til hodet og nå tverrleie igjen bare utløpet av de siste 4 ukene. Håper han ender opp på hodet, men har jo gjort meg mine tanker om valget ved seteleie.

Jeg har vel endt opp med at jeg ville valgt ks. litt pga frykt for komplikasjoner, akutt ks osv men også pga jeg er redd for å få en dårlig fødselopplevelse slik at jeg ikke tør å få flere barn. Ender ofte opp med at hodet må tas med tang har jeg hørt.

Men skal føde på Haukeland og der er de jo veldig gira på setefødsel. Men når storesøster var 4200 gram 1 dag før oul termin så tror jeg at det er glemmesak at lillebror blir noe særlig mindre!

Forrige gang lå mini i seteleie veldig lenge, husker jeg var veldig stressa.. Men han snudde seg til hodeleie helt på slutten.. Gjorde også en del øvelser fra sykehuset om å stå på alle fire med bekkenet mest mulig opp å lene meg frem.. Vet ikke om det var det som var utslaget, men han snudde seg hverfall..
Denne gangen venter jeg tvillinger, den nederste har også liggi i seteleie lenge, og akkurat snudd seg nå i uke 34.. Veldig usikker på hva jeg hadde valgt personlig.. Hadde helt mot keisersnitt fordi jeg er redd det skjer uansett. Men keisersnitt er også d siste jeg ville hatt. Får satse på at den snur seg snart, fortsatt plass til det :)

Nå sniker jeg fælt, men ville bare si at jeg fødte i seteleie i september, og det gikk strålende:) Hadde så fin fødselsopplevelse at jeg gleder meg til neste gang! Lå i sete fra uke 28, prøvde vending i uke 37 men hun ville ikke rikke seg. Bare send meg en melding dersom du vil vite mer:)

Nå sniker jeg fælt, men ville bare si at jeg fødte i seteleie i september, og det gikk strålende:) Hadde så fin fødselsopplevelse at jeg gleder meg til neste gang! Lå i sete fra uke 28, prøvde vending i uke 37 men hun ville ikke rikke seg. Bare send meg en melding dersom du vil vite mer:)

Signerer denne! Fødte nr 1 i seteleie og hadde drømmefødsel :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Ja jeg håper og krysser fingre for at hun snur seg snart selv! Om hun slutter å "stå" med føttene ned, og at hun ender i en soleklar setefødsel- trooor jeg at jeg blir å velge KS! Kun fordi prosent hastekeisersnitt ved setefødsler er såpass høy.. Er litt ekkelt å lese at Norge er et av de få landene som fortsatt anbefaler setefødsler selv om klemskader og komplikasjoner forekommer oftere ved en setefødsel.. Men sykehuset her (Tromsø) blir nok å anbefale setefødsel, og en del av meg ønsker å prøve- da det KAN bli en kjempefin fødsel.. 1 fødsel tok 42 timer og endte nesten i hastekeisersnitt da han sto fast i bekkenet mitt... Var en grusom fødselsopplevelse og jeg unner ingen en slik fødsel! Fødsel nr 2 var en "drømmefødsel" i forhold! Tok "bare" 8 timer og jeg jeg følte jeg var mye mer "med" og hadde mer kontroll selv om den var mye mer intens! Skal ikke ha flere barn etter denne frøkna, og kjenner at en setefødsel eller et hastekeisersnitt skremmer meg mye mer enn et planlagt et!

Her har frøkna ligget i seteleie siden i hvertfall uke 30! Nå er jeg i uke 35 og er veldig spent på ul den 7 april for å se om hun har snudd seg :) de har målt henne litt stor også, så de følger med på det med ul annenhver uke, og er hun over 4 kg så får jeg ikke føde i seteleie :/ Jeg kommer ikke til å tørre å prøve vending, da jeg leste om en hvor livmoren sprakk når de gjorde det:nailbiting::nailbiting:

Ja jeg håper og krysser fingre for at hun snur seg snart selv! Om hun slutter å "stå" med føttene ned, og at hun ender i en soleklar setefødsel- trooor jeg at jeg blir å velge KS! Kun fordi prosent hastekeisersnitt ved setefødsler er såpass høy.. Er litt ekkelt å lese at Norge er et av de få landene som fortsatt anbefaler setefødsler selv om klemskader og komplikasjoner forekommer oftere ved en setefødsel.. Men sykehuset her (Tromsø) blir nok å anbefale setefødsel, og en del av meg ønsker å prøve- da det KAN bli en kjempefin fødsel.. 1 fødsel tok 42 timer og endte nesten i hastekeisersnitt da han sto fast i bekkenet mitt... Var en grusom fødselsopplevelse og jeg unner ingen en slik fødsel! Fødsel nr 2 var en "drømmefødsel" i forhold! Tok "bare" 8 timer og jeg jeg følte jeg var mye mer "med" og hadde mer kontroll selv om den var mye mer intens! Skal ikke ha flere barn etter denne frøkna, og kjenner at en setefødsel eller et hastekeisersnitt skremmer meg mye mer enn et planlagt et!
Ser litt ulikt på det vi to da;) Jeg tenker mer at grunnen til at setefødsel gjennomføres og anbefales hvis alt ligger til rette for det er fordi kompetansen er så høy. Jeg følte at de hadde full kontroll hele veien, og tanken på at noe skulle gå galt slo meg aldri under fødselen. Men man må selvfølgelig velge det man er mest komfortabel med selv, det verste er jo hvis man nærmest blir tvunget til noe man ikke ønsker selv.
Her har frøkna ligget i seteleie siden i hvertfall uke 30! Nå er jeg i uke 35 og er veldig spent på ul den 7 april for å se om hun har snudd seg :) de har målt henne litt stor også, så de følger med på det med ul annenhver uke, og er hun over 4 kg så får jeg ikke føde i seteleie :/ Jeg kommer ikke til å tørre å prøve vending, da jeg leste om en hvor livmoren sprakk når de gjorde det:nailbiting::nailbiting:
Jeg var på vending og kan med hånden på hjertet si at det ikke var noe dramatisk overhodet. Det verste du gjør er jo å lese skrekkhistorier på nett. Husk at de som skriver ofte er de som har opplevd noe dramatisk fordi de har behov for å snakke om det, mens alle de som det har gått bra med ikke sier noe.

Tror min gutt begynner å finne det komfortabelt med hodet ned, heldigvis :) Jeg ville absolutt valgt setefødsel fremfor keisersnitt. Hadde en normal fødsel sist og er veldig redd for å gå glipp av den opplevelsen igjen, selv om den potensielt kan bli noe hardere med seteleie. Grunnen til at jeg likevel er nervøs for om han snur seg er at jeg må reise ganske langt for å få lov å føde baby i seteleie så det må jo planlegges nøye og reise i god tid før fødsel. De utfører heller ikke ytre vending på mitt fødested så jeg skal være veldig lettet om jordmor sier på neste kontroll at han har festet seg med hodet ned!

Min ligger i seteleie og har gjort det i mange uker nå. Er 35+3 på vei nå. Kjenner litt på følelsen av at jeg er engstelig han ikke snur seg. Har litt fødeangst, dette er første barnet og en evt setefødsel skremmer meg virkelig da jeg i utgangspunktet er veldig redd for en vanlig fødsel fra før.. så er spent på de neste ukene nå. Er jo bare 5 uker igjen og utifra det jeg vet har han i magen allerede ligget i sete siden uke 28 ca...

Min ligger i tverrleie, men er kun uke 32, så har god tid til å legge seg rett vei :)

Back
Topp