Seteleie

stinemor89

Betatt av forumet
Augustmødrene 2014
Både på 28 og 32 ukers kontrollen har frøkna ligget i seteleie. Er det noe sjanse for at hun snur seg før fødsel? Eller noe jeg kan gjøre selv? Har ikke lyst til å føde i seteleie siden jeg gruer meg til fødselen allerede
 
Håper da det! :p
Har ei i seteleie sjøl jeg.. jordmor mener hun kommer til å snu seg. Er meget skeptisk til setefødsel jeg også :(
Er 34 uker i dag, og hun har ikke snudd seg enda...


Sent from my iPhone
 
Sist gang var tuppa i seteleie helt til jeg skulle på kontroll for å vurdere snuing, og da hadde hun lagt seg til fint:) ikke stress med det, sjangsen er stor for at de legger seg rett:)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Jeg skal på kontroll på torsdag av samme grunn. Lege mistenkte i seteleie i uke 34. Hun sa dog at babyen har god tid på å snu seg enda, men at det er vanlig med henvisning til UL dersom det foreligger mistanke om seteleie etter uke 36. Noen sykehus praktiserer utvendig vending av barnet, mens andre sykehus oppmuntrer til setefødsel. Det er ikke alle sykehus som ønsker å ta i mot barn i seteleie, så på de stedene blir det avtalt KS; men ofte har babyen snudd seg dagen keisersnittet skal finne sted og man kan gjennomføre vanlig vaginal fødsel. I noen tilfeller er kvinnens bekken for smalt til å klare en setefødsel og da blir det enten vending eller KS.

Kan oppdatere etter jeg har vært hos legen på torsdag. Da er jeg 36 uker på vei, og vet litt mer. :) Men ikke vær redd, babyen har absolutt tid til å snu seg - og det er det letteste for den også; det blir bedre plass osv. De som ligger i seteleie velger liksom største motstands vei ;)
 
...og forresten; her i Norge er vi visstnok eksperter på setefødsler, så det skal ikke være noe ekstra å grue seg til dersom en får klarsignal til å gjennomføre.
 
Venninna mi sin lille gutt lå i alle retninger til uke 39. Først da snudde han seg riktig retning. Går nok bra med deg også satser vi på. :) jeg selv er i uke 32. Har ikke snudd seg enda her heller.


Sent from my iPad using BV Forum
 
Ps: av alle (ca)10 i min barselgruppe sist tror jeg at jeg hadde "enkleste", "letteste" (litt morsomme ord å bruke på dette men..hehe..) fødsel av alle. Jeg fødte i sete, gikk knirkefritt :)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Min vennine var inne og fikk vending, dagen etter hadde babyen snudd seg i seteleie igjen.
Var forberedt på setefødsel, men dagen før fødsel så snudde jenta seg og kom ut med hodet først.
Min ligg fremdeles i tverrleie, men stresser ikkje med det enda, og eg er jo berre 32 uker.
 
Litt misunnelig på dere som vet leie. Har fortsatt to lange uker igjen til neste kontroll hvor jm vil sjekke det. Han har fått en favorittstilling i det siste hvor rompa eller hode (iallefall noe stort) stikker ut av magen min på høyre side med motsatt ende nede i bekkenet. Satser på det er rumpa som stikker ut av magen, men synes det er vanskelig å vite. Synes jeg kjente hikke i bekkenet i går så da burde jo hodet være der vel?
 
Var på kontroll i går, er i uke 34. Gutten min har ligger i hodeleie i flere uker nå. Gynekologen mente at det ikke hadde noe å si enda, det er for tidlig, d er først i uke 36-37 de begynner å bry seg om det ettersom babyen fremdeles kan snu seg (tviler på at det skjer i mitt tilfelle iom. at han har ligget sånn i 4 uker allerede). Men han sa at dersom babyen ikke ligger i hodeleie i uke 37 (da er man fullgått), så prøver de på ytre vending her i Rogaland i uke 37. Ytre vending kan medføre ingangsetting av fødsel, det er derfor de ikke gjør det før i uke 37. Men her prøver de iallfall å vende de før evt. setefødel eller keisersnitt vurderes.

Setefødsel skal som regel gå greit, men man vil jo helst unngå det. Hvis babyen er litt stor ( det er derfor keisersnitt vurderes) så kan det medføre hofteleddsdysplasi eller hva det heter.

Du har enda god tid på at babyen kan snu seg iallfall :)
 
Jeg tror min holder på å snu seg. Men hun får det ikke til virker det som :(


Sent from my iPhone
 
Er litt redd for om jeg har trangt bekken.. førstemann satt fast så jeg fikk han ikke ut, endte med at de måtte ta han med tang og det ble ganske heftig fødsel for å si det sånn. gruer meg allerede til fødsel. Hverfall når hun ligger i seteleie nå. Men de har vel full kontroll på sykehuset :)
 
Begge svigerinnene mine hadde barn i seteleie. Hun ene tok keisersnitt, mens hun andre fødte på den måten. Hun som fødte sa det ikke var så vondt, men babyen sleit litt med magen en stund etter fødselen, men ungen hadde kolikk, det trenger ikke ha noe med at han ble født i seteleie.

Men de pleier vel å snu seg, de kan jo snu seg helt opp til fødselen. Uansett så vil JM/Lege prøve å snu babyen når det nærmer seg termin og han/hun fremdeles ligger i seteleie.
 
Jeg er 32+2 å min e ikke ned med hode ennå..Han er oooveralt! Skal riktignok ha ks så har ikke så mye å si for min del..men hadde Vært godt om han la seg med hode ned så d kanskje ble litt mer behagelig å gå med han i magen :p skal på kontroll på fredag så spent på om han har snudd seg da :)

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app
 
Hvis det er mer behagelig når de ligger med hodet ned ligger definitivt min ikke med hode ned..:p den siste uka har han vært en pest og plage:p
 
Etter en tur til sykehus i går kveld med litt blødninger og veldig vonde sammentrekninger fikk jeg bekreftet på ultralyd at frøkna ligger med hodet ned. Så da håper jeg hun ligger slik frem til fødselen. Sammentrekningene har gitt seg og blødningene, de visste ikke helt hvor blødningene kom fra. Og sammentrekningene kunne kansje være prematur lignende rier. Er 32+5, håper jeg får ruge i hvertfall 5 uker til før hun bestemmer seg for å komme :p Ellers har det vært lite søvn i natt pga ubehagelige kynnere som kommer bare jeg tar på magen, snur meg i sengen eller hvis frøkna sparker mye, eller jeg går. Men de er heldigvis ikke vonde som i går :)
 
MIn ligg å i seteleie, så om hainn fortsatt gjør det i uke 36,så vil dæm prøv å snu....vess ikke,så blir det ks på mæ :) E visstnok nån yoga øvelser man kainn gjør for å få baby t å snu sæ.....
 
Mi ligger i tverrleie. Snudde seg fra hode til tverrleie i uke 34 ( er i 35 nå). Skal på ul i uke 36, å hvis hun ikke har snudd seg tilbake skal det vel diskuteres hva som skal gjøres da:)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Skal på UL på tirsdag fordi hun ligger i seteleie. Legen trodde ikke hun kom til å snu seg i det hele tatt nå. Jeg skal IKKE ha utvendig vending, så da blir det enten setefødsel eller KS. Alt ettersom om bekkenet mitt er stort nok. Vil gjerne føde på gamlemåten om jeg kan :)
 
Skal på UL på tirsdag fordi hun ligger i seteleie. Legen trodde ikke hun kom til å snu seg i det hele tatt nå. Jeg skal IKKE ha utvendig vending, så da blir det enten setefødsel eller KS. Alt ettersom om bekkenet mitt er stort nok. Vil gjerne føde på gamlemåten om jeg kan :)

Hadde heller ikke gått for utvendig vending :) håper bare snuppa fortsetter å ligge med hodet ned!


Sent from my iPhone
 
Back
Topp