Seteleie

Maxsima

Første møte med forumet
Snart i uke 36 og babyen ligger fortsatt i seteleie. Er første barn og kjenner meg engstelig. Verken lyst på keisersnitt eller seteleiefødsel. Har lest litt på nett,men blir ikke klokere om man får velge dette selv?

Tror man får velge selv, men kanskje ulik praksis på de ulike sykehusene? Svigermor har født to i sete og tre i vanlig, hun syns ikke det var så mye verre, så jeg ville nok prøvd :) men de tar vel en vekstestimering nærmere termin, så blir det lettere å bestemme seg? Lykke til, uansett :) min første kom forresten ut med armene oppe i ansiktet, men jeg merket ikke noe til det, ikke revnet jeg heller.

Vet dere eller noen hva praksisen er ved Sørlandet sykehus?

Sent from my iPhone using BV Forum

Ta en telefon og hør med dem :)

Ei venninne av meg fødte en stor gutt i sete, og alt gikk fint med dem så det er mulig ;)

Jeg fikk valget om å ta røntgen av bekken for å se om det gikk med setefødsel, prøve å snu henne (kan ende i hasteks) eller planlagt ks :)

Så godt å høre at du fikk velge. Skal inn i morgen, så jeg får vel vite mer da. Hva valgte du?

Jeg valgte planlagt. Følte meg liksom tryggest på det. :) det går nok fint. Du får nok valget du også. Lykke til ihvertfall :)

Tror ikke de tvinger gjennom en vaginal setefødsel hvis du ikke er komfortabel med det. Jeg hadde det på samme måte i uke 36 m forrigemann. Da bestilte fastlegen ultralyd og røntgen(?) av bekken på sykehuset. Han trodde jeg fikk velge selv siden jeg hadde født en stor gutt før. Men- gladnyheten er at han snudde seg uka etter! Rart for merka ikke noe til det heller..har en fødselslegekamerat som kjente det! Lykke til! Håper baby snur seg hos deg og:)

Altså kjente på magen at han lå m hodet ned- ikke at han snudde seg;)

Jeg hadde seteleie på nummer en. Og du har ganske mye du skulle sagt når det kommer til fødselen. Jeg vil anbefale på det sterkeste å gå for et planlagt KS. Det gikk så fint og er ingenting å grue seg til. Seteleie kan være en særdeles tøff fødsel og du KAN risikere at barnet blir sittende fast med hodet.... Det kan medføre til haste KS, hjerneskader som følge av oksygenmangel og gudene vet hvilke andre komplikasjoner..Min lege sa til meg at det mest medisinske forsvarlige valget i den situasjonen var KS. Et vendeforsøk kan også ende i et haste KS, men er du innstilt på vaginale fødsel, så er det jo verdt forsøket... Uansett vil jeg bare si at et planlagt KS er ingenting å grue seg for i hvertfall. Lykke til :)

Jeg snakket med JM om det, og hun sa at man alltid får valget om man vil prøve seg eller om man vil ha KS.
Var redd for at min ikke skulle snu seg, og hun anbefalte meg å føde vaginalt, men det har med å gjøre at jeg har hatt to vanlige, vaginale fødsler før, så da er det jo litt annerledes.

Men lykke til uansett, så håper jeg baby snur seg :)

Min baby lå i seteleie, snudde seg da jeg var litt over 36 uker. Hadde fått tips om å stå mye på knærne, med albuene i gulvet og rumpa opp, når jeg merket at hun var spesielt aktiv. Dette fordi den stillingen åpner opp bekkenet og gjør det enklere å snu seg. Vet ikke om det var det som gjorde utslaget, men hun snudde seg i hvert fall. Lykke til, uansett! :)

Min lå først med hodet langt nedi bekkenet, fikk ikke tatt ordentlig hodemål.
I uke 36 hadde h*n snudd seg og lå i seteleie.
I uke 37 hadde h*n snudd seg igjen og lå igjen med hodet langt nedi bekkenet,
fikk ikke tatt ordentlig hodemål da heller pga. bekkenet stengte for.
Alle er sett ved ul.
Håper din også snur seg.

Så bra at du fant ut av det :)

Lillebroren min kom med planlagt ks, jeg satt på venterommet og leste tegneserier. Tror det er betryggende å vite at alt er så planlagt :) Det kommer nok til å gå så fint!

Så bra! Om man tror at babyen ikke kommer til å snu seg, må jeg si valget ditt var klokt, mtp de risikoene som følger en setefødsel. Lykke til, dette kommer til å gå veldig fint, jeg lover ;)

Jeg hadde også gått for planlagt keisersnitt fremfor setefødsel.

Back
Topp