Seteleie

-blomsterpiken

Forumet er livet
Juli13-jentene
VIP
Denne bebisen min lå i sete leie når eg var på ul,og dem kan snu og tørne villt frem til fødsel. Men om h*n ligger i sete hele tiden,må man føde da eller kan man få ks,eller prøver dem å snu først?? Eg har født mine 3 vaginalt i hodeleie. Nr 3 lå i sete fram til 1 uke før fødselen startet da hadde hun snudd seg.
Har litt angst for det med snuing da ei bekjent fikk sitt livs mareritt etter dem hadde snudd bebien hennes...

Jeg vet ikke 100% for har ikke vært gjennom det før, men har ei som jeg kjenner som var gravid og babyen hennes lå i seteleie, han prøvde de å snu rett før termin, men da det ikke gikk fikk hun ks pga babyen var for stor til å fødes i seteleie. Har hørt at om baby ligger i seteleie og er over 4000g så blir det ks uansett.

Jeg ville ikke bekymret meg for dette enda. Det er tidlig og de kan turne rundt omkring og snu seg utallige ganger fram mot termin nå.

Eg hadde seteleie sist, jentå låg i hodeleie fra uke 29-32, og snudde seg deretter tilbake i seteleie.
Hos meg ble ks aldri noe alternativ, for de mente at seteleie fødsel kunne være en mye bedre enn vaginal fødsel.
De ville ikke sku babyen, da de mente hun ville snu sec tilbake igjen.
Så etter 12-13 timer med rier av og på pga epiduralen (som de mener du må ha ved seteleie) ble det bestemt akutt ks, da litlå ikke klarte den siste biten ned bekkenet.
Hadde litlå lagt med hodet ned, hadde timene blitt kortet ned betraktelig og ks kunne mest sansynlig vert unngått.

Men eg tok ikke skrekken helt, og ønsker ikke å skremme dere asså ;)
ved setefødsel så er det flere som passer på deg og babyen. Hos meg var det en jordmor, en barnepleier, en assiterende lege og en overlege tilstede under pressriene.

Ønsker å føde vaginalt denne gangen, men ikke om babyen ligger i seteleie ;)

Det er nok litt forskjell fra sykehus til sykehus, og fra lege til lege. Jeg har en følelse av at de helst vil at man skal prøve vaginal fødsel først, såfremt babyen ikke er stor. En venninne av meg greide imidlertid å krangle seg til planlagt keisersnitt pga seteleie, men sykehuset var ikke veldig villige til å gå med på det.

Kommer an på sykehuset, hos venninne av meg lå babyen i seteleie en mnd før termin og der var det ikke snakk om snuing, hun fikk beskjed at om den ikke endret seg ble det ks. Den flyttet seg neste uke så tror ikke du trenger å bekymre deg allerede nå :)

Bekymrer meg ikkje,ikkkje ennda vertfall ;) Skal på ny ul på sus 21 mai.. Tar det som det kommer. Lurte bare på om man må føde da eller om man kan velge ks

Kommer an på hvor du skal føde.
Jeg fødte min eldste i seteleie på Haukeland. KS eller snuing var ikke noen alternativer der. (han er født i 2009)

Det gikk forøvig veldig bra.

Back
Topp