Seteleie, ytre vending, ks... ?! [emoji31]

tsktsk

Blir kjent med forumet
Hoi!
Var på ul igår for vekstkontroll. Lille er fortsatt litt lita, men alt fungerer likevel som det skal og hun har det bra inni her :)
Men. Hun ligger i seteleie, har gjort det på alle kontroller, så jm mente det var liten sjans for at hun snur seg.
Skal tilbake i uke 37, og timen ble satt opp på mårran og jeg fikk beskjed om å ikke spise først, i tilfelle de ville prøve å snu henne utenfra, altså en ytre vending. Noen som har erfaring med dette?? Jeg syns det høres helt groteskt ut![emoji30]
Samtidig er jo alternativet setefødsel eller ks, hvis ho ikke plutselig snur seg da. Jeg har veeldig lite lyst å ta ks, men syns setefødsel høres skummelt ut også.
Så nå googles det pro’s and con’s her, og hodet blir helt surrete.
Erfaringer? Hva ville du gjort?
 
Jeg har også mini i seteleie. Jeg har fått estimert stor baby med stort hodemål så ble frarådet setefødsel. På siste kontrollen prøvde gynekologen å trykke på magen for å flytte på baby, for å se om det gikk. Min var ikke så rikkbar så jeg har fått planlagt keisersnitt..

Sant skal sies hadde jeg prøvd seteleie om jeg hadde fått estimert liten baby med lite hodemål og mine bekkenmål hadde vært helt sikkert store nok. Jeg ble sååå skuffet da jeg fikk beskjed om at keisersnitt var tryggeste utvei, for det var det eneste jeg egentlig IKKE ville ha.. men tar ikke sjansen på å utsette lille for mer fare enn nødvendig heller, da er det bedre at det er jeg som tar risikoen :)
 
Sniker. Jeg hadde min første i seteleie og baby ble estimert til ca 4 kg så det var opp til meg om jeg ønsket KS. Jeg ville ha KS. Jeg ble da "presset" til å forsøke ytre vending, men det fungerte ikke og de ga seg raskt. Jeg måtte ikke faste før vendingsforsøket. Vendingsforsøket var ubehagelig og stresset baby, men alt gikk bra. Jeg hadde aldri troen på at det ville fungere uansett da han satt i seteleie hele svangerskapet. Jeg er uansett veldig fornøyd med mitt PKS:)
 
Min snudde seg i slutten av uke 37 så det er ikke for sent :) Hun var dog ikke festet så skal tilbake på fredag for sjekke at hun fremdeles ligger ned. Vi bestemte oss for at vi ville gå for pks dersom hun ikke snudde seg da 43% av fødslene på OUS likevel ender med snitt. Synes det var for dårlige odds i forhold til det jeg oppfatter som risiko. Er mest redd for oksygenmangel hos baby under seteforløsning.
 
Min snudde seg i slutten av uke 37 så det er ikke for sent :) Hun var dog ikke festet så skal tilbake på fredag for sjekke at hun fremdeles ligger ned. Vi bestemte oss for at vi ville gå for pks dersom hun ikke snudde seg da 43% av fødslene på OUS likevel ender med snitt. Synes det var for dårlige odds i forhold til det jeg oppfatter som risiko. Er mest redd for oksygenmangel hos baby under seteforløsning.

Hadde de samme argumentene som deg for PKS :) kjenner også 4 stk som har prøvd setefødsel og som endt i haste-KS.
 
Takk for svar alle!
Jeg skjønner godt at man velger pks, når sjansen for at det ender med snitt likevel er så stor. Er veldig spent på å høre hva de sier på sykehuset om to uker. Har hørt at de ofte velger setefødsel på StOlavs.
Det verste akkurat nå er å ikke vite nok tror jeg, får bare smøre meg med tålmodighet og håpe lille tar til fornuft [emoji28]
 
Sniker.
Hadde gått for PKS om ikke babyen snudde seg selv. Har hørt om babyer som snudde seg frem og tilbake frem til vannet gikk så fremdeles mulig at det skjer
 
Jeg har baby i seteleie og det er planlagt å prøve vaginal fødsel. Jeg har tatt CT av bekken som viser gode plassforhold, og baby er estimert til å ligge helt på normalen.

Om du ønsker ks så kan du fritt velge det, man blir gjerne da satt opp en uke før termin. For min del ønsker jeg å prøve siden alt ligger til rette for det, og man kan ha en vell så fin setefødsel som noe annet. Slik jeg forsto legen ender omtrent halvparten av setefødslene i ks, og det vil mest sannsynlig gå rolig for seg til tross for haste ks. Dette fordi de har svært lav terskel for å gjøre om planene; mor og barn kan ha det helt fint, men om ting tar tid vil de ikke strekke det ut slik man ville ved hodeleie.

Håper du får svar på alt du lurer på ved neste kontroll, anbefaler deg å skrive ned spørsmål da man fort kan glemme når man er der inne, også får du kjenne på hva som føles riktig for deg[emoji4]
 
Jeg fødte nr to i sete. Veldig fin, rask og ukomplisert fødsel. Revnet ingenting og syntes det var en mindre smertefull fødsel enn med første som kom med hodet først. Jenta var 3410g og 35 cm rundt hodet. Født ei uke over termin. Lykke til![emoji4]
 
Back
Topp