Seteleie uke 37

I89

Flørter med forumet
Hei Var til UL i dag og det viser seg at babyen ligger i seteleie. Er 37+1 uker på vei. Fikk beskjed om at han sendte henvisning til Haugesund sykehus, der de skulle prøve å vende barnet. Er det noen som har erfaring med vending? Merker at jeg er svært bekymret for at noe skal skje med barnet. Vet noen om det er vanskelig å få keisersnitt ved setefødsel? Ønsker bare å få babyen trygt ut uten komplikasjoner..
 
Eg har ikkje erfaring med seteleie sjølv.
men veit at noken sjukehus velger å prøve å snu barnet og noken sjukehu har gått vekk ifra det. det er vist ganske vondt... ikkje for å skremme deg, men som at du er forbredt liksom..
ei veninne som fødte i seteleie hadde denne erfaringen:
de tok rtg av bekkenet for å se om det var stort nok, så planla de fødselen (ho blei satt i gang) da fikk ho epidural fra første stund og de klipte en del (klippinga var også planlagt) men derfor godt bedøvd.

Eg veit at nokej fødesteder lar mor velge om ho vil ha KS eller setefødsel.. vanskelig valg å ta tenker eg.. men vanlig fødsel er jo vistnok alltid bedre for både mor og barn sies det..
håper du får bedre svar når du skal på sjukehuset!
Oppdater oss da
 
Da håper jeg det går fint, eller at babyen bestemmer seg for å snu seg før du trenger vending!

Her er link til en video med øvelser du kan prøve å gjøre for å snu babyen, og det er helt ufarlig i hvert fall

http://www.youtube.com/watch?v=m7MTaMflkf8
 
Var til sykehuset idag og tok ny UL. Babyen ligger fortsatt i seteleie med rumpa godt plantet i bekkenet mitt. Vi var ca en time i samtale med en overlege, som fortalte at det ble setefødsel på meg dersom bekkenet mitt var stort nok. Jeg sa at jeg helst foretrakk KS, men han mente at setefødsel var absolutt det beste for både meg og barnet. Skal dermed på ny time ut i neste uke for å måle bekkenet. Så skal jeg til samtale hos den samme overlegen igjen ca en uke før termin, der vi skal planlegge fødselen. Men vet noen av dere om det er større sjanse for at noe skal være galt med barnet siden det ligger i seteleie? Var overlegen som sa at det kunne være tilfelle.. Men de fleste setefødslene han hadde vært med på var barnet helt friskt. Har prøvd å søke litt etter dette, men finner ingenting på nettet. Er det noen som har erfaring med setefødsel? Hadde vært kjekt om noen hadde en historie å dele med meg:)
 


I89 skrev:
Var til sykehuset idag og tok ny UL. Babyen ligger fortsatt i seteleie med rumpa godt plantet i bekkenet mitt. Vi var ca en time i samtale med en overlege, som fortalte at det ble setefødsel på meg dersom bekkenet mitt var stort nok. Jeg sa at jeg helst foretrakk KS, men han mente at setefødsel var absolutt det beste for både meg og barnet. Skal dermed på ny time ut i neste uke for å måle bekkenet. Så skal jeg til samtale hos den samme overlegen igjen ca en uke før termin, der vi skal planlegge fødselen. Men vet noen av dere om det er større sjanse for at noe skal være galt med barnet siden det ligger i seteleie? Var overlegen som sa at det kunne være tilfelle.. Men de fleste setefødslene han hadde vært med på var barnet helt friskt. Har prøvd å søke litt etter dette, men finner ingenting på nettet. Er det noen som har erfaring med setefødsel? Hadde vært kjekt om noen hadde en historie å dele med meg:)


Vet ikke noe om dette, men syntes det hørtes litt sent ut å begynne planleggingen av fødselen en uke før termin!? Da kan det jo ha startet av seg selv uten forberedelse.....
 
Jeg er uke 36 på tirsdag, min ligger også i sete. skal inn til kontroll i uke 37+4 for å se hvordan han ligger da.

Jeg føder ikke i sete, sånn er det bare med den saken.

Det jeg har lest er at de oftere har hofteproblemer om de ligger i sete. Om det er fordi de ligger i sete, eller om de allerede har hofteproblemer, og derfor mer behagelig i sete, det vet jeg ikke.

Jeg leste at det ikke var spesielt større fare for hofteproblemer, men at de kunne se en viss forekomst.
 
Sniker litt på februar jeg siden mars er så dødt. :p

Jeg har fått beskjed om at jeg kan velge selv om jeg vil føde i sete eller ha KS dersom småen ennå ligger i seteleie til fødsel.
 
Jeg skulle også tenke over hva jeg ønsket hvis han ligger i sete neste gang, men aller helst ville de nok ha meg til fødsel. Men det er jo bare tre prosent av alle som ender i sete, og av alle de som de prøver å vende, er det ca 50 prosent de ikke får til å snu....
 
Hvordan har det gått?
Jeg er nå uke 36 + 1, og babyen ligger med rompa ned, og har nok ligget slik en stund. Er nå innlagt på sykehus fordi livmorhalsen kun er 10mm, og lillegutt er litt for liten til å bli født vanlig. Bestemmer han seg for å komme nå blir det keisersnitt. Dersom han blir inne litt til, og vokser seg over 2,5kg vil de ta røngten av bekken, måle hodestr på babyen og deretter bestemme om det blir ks eller vanlig fødsel. Jeg ønsker selv å føde vanlig, om det er trygt og sikkert - men har nå googlet litt og finner da selvfølgelig kun skrekkhistoriene. Om noen har erfaringer er det fint med svar:)
 
Jeg var på kontroll idag, uke 37+5. Han ligger godt med rumpa ned. Hun spurte hva jeg ville. Jeg har lest mye før timen idag, og bestemt meg for at jeg ikke vil føde i sete og heller ikke vende han. Dette er mye på grunn av mye dramatikk i min første fødsel. Jeg vil ikke oppleve en kjip opplevelse igjen. Hun satt fast og det hele var i grunn ganske ille.

Så det blir ks 7-10 dager før termin, og hvis han snur seg av seg selv, så blir det fødsel. Da er jeg såpass overtroisk at jeg tenker at alt har en mening!
 
Back
Topp