Seteleie! Noen som har erfaringer?

lillelise

Elsker forumet
er det noen som har opplevd seteleie? og en snuoprasjon?
Vil dere dele erfaringer med meg? hvordan foregår det osv?

dytt!!

Jeg hadde baby i seteleie som ble oppdaget 8 dager over termin.. De forsøkte snuing uten suksess. Jeg fikk bricanyl i.v som er en medisin som skal få livmora til å slappe av (andre bivirkninger er hodepine, skjelvinger og hjertebank) så sto to leger over meg og forsøkte å presse/styre babyen ut av bekkenet og rundt... Men det gikk ikke, han spratt tilbake.. Etterpå tok de ul og så måtte jeg ligge med ctg registrering (belte over magen som registrere babyens hjerteslag) og sparketest (en dings jeg holdt i hånda og skulle trykke på hver gang babyen sparket) i en 30 min. Ettersom jeg vill føde vaginalt ble det så tatt ct for å sjekke om bekkenet var stort nok - det var det så da ble jeg sent hjem for å vente på at fødselen skulle starte.... Fødselen startet 3 dager senere og endte med hastekeisersnitt pga liten framgang i fødselen.

hvordan er din opplevelse av snuinga? gjør det ondt eller?

Seteleie her! Sykehuset ville ikj snu ungen, så de ville at e sko føde vaginalt.. Da trykketrangen endelig kom, satt ungen bom fast.. (hadde ikj kommet ned i bekkenet engang.. satt på hoftekammen) og det endte i hastesnitt..  

Fikk beskjed om at sistemann lå i seteleie i uke 38, men til fødselen startet hadde han heldigvis snudd seg med hodet ned. Husker ikkje helt når han snudde seg,men var litt av ett "leven" inni der[;)]

ORIGINAL: lillelise

hvordan er din opplevelse av snuinga? gjør det ondt eller?

Det var en intens opplevelse, og ja det gjorde vondt, men kun mens det sto på... Og det varte ikke lenge, bare et par minutter før de ga seg.. Helt levelig og ikke noe jeg ville vært redd for å gjøre igjen..

hadde seteleie nå sist og gjorde ingenting med d annet en at de tok Ul noen uker før termin og ga meg info om at fødselen statestik messig ville gå like fint for forje gang og at jeg kunne forberede meg p at jeg kunne oppleve den som brutal siden de må lirke barnet ut etter beina så ikke hode henger fast eller med tanke på nakken.

for meg er keisersnitt uaktuelt så jeg gikk for vanlig fødsel og jeg merket ikke noe forskjell verekn på tiden eller smerte men d var jo litt mer brutalt en vanlig fødsel forhold til barnet som da m snus vrikes eller hva d er nr d kommer ut og så hadde jeg 2 sykepleiere 2 leger og en jordmor, vanlig er 2 leger (pga vrikkingen) og en jordmor pga fødsel mottakelsen etter på.

de andre var bare der for show hehe

jeg har ingen traumer men hadde heler ingen forventninger eller bekrymringer som preget meg

lykke til :)

d er bedre få svar fra lege enn her inne for her komme ikke statestikken fram korrekt og du blir gjerne avskremt av noe som er helt urealitisk

hadde litt åpning i to dager før de sann ut at førstemann satt i seteleie. blei da ks og seks timer etter var eg mamma! var ikke noe spørsmål om seteleie eller snuing.. men kanskje fordi fødselen var litt i gang og han var festa med runpa?

ORIGINAL: 2Himalaga

hadde seteleie nå sist og gjorde ingenting med d annet en at de tok Ul noen uker før termin og ga meg info om at fødselen statestik messig ville gå like fint for forje gang og at jeg kunne forberede meg p at jeg kunne oppleve den som brutal siden de må lirke barnet ut etter beina så ikke hode henger fast eller med tanke på nakken.

for meg er keisersnitt uaktuelt så jeg gikk for vanlig fødsel og jeg merket ikke noe forskjell verekn på tiden eller smerte men d var jo litt mer brutalt en vanlig fødsel forhold til barnet som da m snus vrikes eller hva d er nr d kommer ut og så hadde jeg 2 sykepleiere 2 leger og en jordmor, vanlig er 2 leger (pga vrikkingen) og en jordmor pga fødsel mottakelsen etter på.

de andre var bare der for show hehe

jeg har ingen traumer men hadde heler ingen forventninger eller bekrymringer som preget meg

lykke til :)

d er bedre få svar fra lege enn her inne for her komme ikke statestikken fram korrekt og du blir gjerne avskremt av noe som er helt urealitisk

Joda, men nå var det bare for å få litt info og erfaringer. Alle vet at leger svarer forskjellig og har forskjellige meninger om hva som er nødvendig og ikke er nødvendig.. Dessuten svarer jo de bare fagmessig, jeg ville vite om hvordan dere opplevde dette...

Mi låg i seteleie frå ca veke 26 .. sikkert før da og, men da var då eg kjente da, kjente da godt og ... ikkje hadde ho planar om å snu seg heller ...
Reiste på sjukehuset for å prøva å snu i veke 37 ...
Detta gjekk veldig bra .. fort gjort og gjor ikkje vondt, berre ubehageleg ..
Eine jordmora var med og gjor alt klart te legen kom. Fekk da stoffet som gjer at livmora slapper av og da vart ringt opp til operasjonsalen/akutt, visst all pressinga på magen gjor at da enda i keisersnitt...
Legen brukte 5 min på å snu jento.. men ho låg på ein måte som var veldig lett å snu ... Låg å slappa av ei stund etterpå, for å sjå at ting ikkje starta av alle pressinga på magen ...
Reiste heim og jento vart liggande rett ... og kom 3 dagar over termin ... [:)]

Back
Topp