Seteleie - Fødsel

Februar21

Andre møte med forumet
Hei,

tanker og erfaringer i forhold til seteleie;
noen som har født barn i seteleie? Eller valgte dere keisersnitt?
evt. fungerte det for deg å snu barnet litt før termin?

Ble på UL i dag 29+6 gjort oppmerksom på hva som kunne bli konsekvensen dersom han ikke snudde seg i løpet av de neste par ukene ble litt stresset, selvom jeg har skjønt at sjansen for at han snur seg innen uke 36-37 er stor

Sniker
Min lå i sete i uke 32 sist, men hodeleie i uke 34 og til fødsel :)

Som du sikkert fikk beskjed om i dag kan mye skje på 2 måneder, og de kan også forsøke ytre vending av babyen om du nærmer deg termin uten at babyen har snudd seg. Skulle det være aktuelt nå, ville jeg først prøvd ytre vending og deretter vaginal setefødsel, siden jeg har født vaginalt (hodeleie) før og derfor tenker at bekkenet er litt mer utvida.

Hei,

tanker og erfaringer i forhold til seteleie;
noen som har født barn i seteleie? Eller valgte dere keisersnitt?
evt. fungerte det for deg å snu barnet litt før termin?

Ble på UL i dag 29+6 gjort oppmerksom på hva som kunne bli konsekvensen dersom han ikke snudde seg i løpet av de neste par ukene ble litt stresset, selvom jeg har skjønt at sjansen for at han snur seg innen uke 36-37 er stor
Jeg har ikke egen erfaring, men to gode venninner som begge fødte seteleie. Hun første var helt uforberedt, ungen hadde snudd seg med hodet opp i "siste sekund" og det ble en veldig dårlig opplevelse også av andre årsaker. Min andre venninne fikk tidlig vite om seteleie og valgte vaginal fødsel etter å ha snakket med en venninne som bare hadde positiv erfaring med det. Det gikk veldig bra med min andre venninne. Selv hadde jeg ungen riktig vei men hadde en forferdelig lang og vond fødsel (igangsetting, epidural, drypp, sugekopp etter 5 t med full åpning), så det er så mye mer enn hvilken vei babyen ligger som vil ha innvirkning på hvordan fødsel blir. Det er veldig vanskelig å spå hvordan en enkeltfødsel blir basert på statistikk. I mitt tilfelle så hadde jeg den "perfekte fødekroppen" i følge jordmødrene...

Sniker

Jeg fødte å seteleie i fjor. Leie ble oppdaget i uke 36 og vi prøvde en ytre vending i uke 37. Det var vondt, men overkommelig ved å puste seg gjennom det. Han satt dog bom fast så forsøket ble som mislykket å regne.

Fikk valget mellom ks og vaginalt, valgte vaginalt og ble klarert etter røntgen av bekken og vekstestimering av baby. Selve fødselen gikk veldig fint, jeg var førstegangs og sitter igjen med en veldig fin opplevelse. Ble godt ivaretatt hele veien :)

Jeg har ikke egen erfaring, men to gode venninner som begge fødte seteleie. Hun første var helt uforberedt, ungen hadde snudd seg med hodet opp i "siste sekund" og det ble en veldig dårlig opplevelse også av andre årsaker. Min andre venninne fikk tidlig vite om seteleie og valgte vaginal fødsel etter å ha snakket med en venninne som bare hadde positiv erfaring med det. Det gikk veldig bra med min andre venninne. Selv hadde jeg ungen riktig vei men hadde en forferdelig lang og vond fødsel (igangsetting, epidural, drypp, sugekopp etter 5 t med full åpning), så det er så mye mer enn hvilken vei babyen ligger som vil ha innvirkning på hvordan fødsel blir. Det er veldig vanskelig å spå hvordan en enkeltfødsel blir basert på statistikk. I mitt tilfelle så hadde jeg den "perfekte fødekroppen" i følge jordmødrene...

okei, takk for svar! Da føles det hvertfall ikke som verdens undergang dersom det blir resultatet, ble litt svett når jordmor nevnte planlagt keisersnitt da jeg så absolutt ikke vil ha det tusen takk for svar!❤️

Sniker

Jeg fødte å seteleie i fjor. Leie ble oppdaget i uke 36 og vi prøvde en ytre vending i uke 37. Det var vondt, men overkommelig ved å puste seg gjennom det. Han satt dog bom fast så forsøket ble som mislykket å regne.

Fikk valget mellom ks og vaginalt, valgte vaginalt og ble klarert etter røntgen av bekken og vekstestimering av baby. Selve fødselen gikk veldig fint, jeg var førstegangs og sitter igjen med en veldig fin opplevelse. Ble godt ivaretatt hele veien :)

dette var positiv lesing! Håper han snur seg, men velger alle alternativ fremfor keisersnitt om mulig ☺️ Syns det føles mer skremmende med keisersnitt, særlig basert på hva du og hun andre her skriver om evt seteleie! ☺️

Sniker og valgte planlagt ks og hadde en fin opplevelse av det, viktig du tenker hva som er rett for deg

dette var positiv lesing! Håper han snur seg, men velger alle alternativ fremfor keisersnitt om mulig ☺️ Syns det føles mer skremmende med keisersnitt, særlig basert på hva du og hun andre her skriver om evt seteleie! ☺️

Det ble oppdaget seteleie hos min første i 2017 og jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver her. Jeg ville unngå pks for en hver pris og prøvde alle mulige løsninger.

Vendingsforsøket var smertefull hos meg og totalt misslykket, så jeg tror ikke jeg vil gå igjennom det om det viser seg at min mars baby er i seteleie. Samtidig så sa jeg jo at det hadde vært verdt det dersom det hadde fungert.

Jeg fikk målt bekkenet og vektestimat av baby, de var ikke villige til å ta risikoen, det måtte bli pks.

Jeg var knust og fikk ett sammenbrudd på sykehuset når jeg fikk denne beskjeden.

Når dagen kom så var det en veldig fin opplevelse, selv om det ikke ble som jeg ønsket. Likevel så synes jeg at det er veldig rart å ha ett barn og ikke vite hvordan en rie kjennes ut, men det er jo noe en slår seg til ro med etterhvert.

Så poenget er vel at selv om det er det siste du ønsker så kan det bli en fin opplevelse like vel :happy: bare vær veldig åpen om hvordan du ønsker det etterpå. Jeg fikk babyen opp til meg litt før de tok han med seg og så var han med meg hele tiden etter jeg var sydd igjen.

Det ble oppdaget seteleie hos min første i 2017 og jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver her. Jeg ville unngå pks for en hver pris og prøvde alle mulige løsninger.

Vendingsforsøket var smertefull hos meg og totalt misslykket, så jeg tror ikke jeg vil gå igjennom det om det viser seg at min mars baby er i seteleie. Samtidig så sa jeg jo at det hadde vært verdt det dersom det hadde fungert.

Jeg fikk målt bekkenet og vektestimat av baby, de var ikke villige til å ta risikoen, det måtte bli pks.

Jeg var knust og fikk ett sammenbrudd på sykehuset når jeg fikk denne beskjeden.

Når dagen kom så var det en veldig fin opplevelse, selv om det ikke ble som jeg ønsket. Likevel så synes jeg at det er veldig rart å ha ett barn og ikke vite hvordan en rie kjennes ut, men det er jo noe en slår seg til ro med etterhvert.

Så poenget er vel at selv om det er det siste du ønsker så kan det bli en fin opplevelse like vel :happy: bare vær veldig åpen om hvordan du ønsker det etterpå. Jeg fikk babyen opp til meg litt før de tok han med seg og så var han med meg hele tiden etter jeg var sydd igjen.

hei, takk for at du deler ❤️

Kan tenke meg at forsøkt vending kan være ukomfortabelt både for mor og barn og er selv veldig liten i kroppen så er redd vaginalt ikke vil være et alternativ ved sete.

får som du sier forsøke å være åpen på at slutt resultatet er det viktigste. Å prøve å ikke bli for skuffet dersom det ikke blir som jeg selv håper.

Kan «kjenne meg igjen» i det du sier angående rier, for smerter til tross så vil jeg veldig gjerne føde mitt eget barn ☺️ Får vente i spenning og håpe vi begge får muligheten til å oppleve en vaginal fødsel

Sniker

Jeg fikk baby med pks dagen over termin i juli grunnet seteleie. Det ble oppdaget i uke 36 (tror jeg), og etter det ble det en del ekstra kontroller med samtale og måling av bekken. Jeg ønsker å føde vaginalt, og hadde muligheten til det.. men, jeg var ikke komfortabel med å gå over termin. Derfor satte vi pks dagen over. For meg var det godt å ha den deadlinen å forholde seg til, samtidig som jeg var veldig på at jeg ønsket vaginal fødsel. Det ble aldri gjort vendingsforsøk, da jeg var veldig klar på at det ikke var aktuelt. Legen virket ikke direkte positiv heller.

Når dette er sagt hadde jeg et veldig fint keisersnitt. Jeg var helt tilstede under hele seansen, uten blodtrykksfall ol. Baby fikk være med meg hele tiden, og jeg var kjapt på beina igjen. Det jeg ble rådet til av min jordmor var å ikke gjennomføre en setefødsel hvis jeg ikke var 100% innstilt på det! Rådet mitt videre må være at ks ikke er verdens undergang og at det også kan være en veldig fin opplevelse, så ikke vær direkte redd for det. Jeg har et veldig stort ønske om å føde vaginalt, og håper veldig på at neste baby legger seg med hodet ned. Må forresten få sagt at jeg antakelig hadde vært mer innstilt på vaginal fødsel hvis jeg hadde født før. Lykke til!

Sniker.

jeg fødte min første i seteleie vaginalt. Hadde et mislykket vendingsforsøk 37+1. Bekken ble målt og fikk klarsignal til å prøve vanlig. På St.Olavs oppfordret de på det sterkeste å forsøke vaginal fødsel om forholdene lå til rette for det. Fødselen startet 37+5 og ble kjempefin- jeg fikk utrolig nok ikke en skramme. Rett på barselhotellet og hjem dagen etter. Så håper du ikke bare får servert skrekkhistoriene ❤️ Har også en venninne med lik erfaring som meg.

Min lå i seteleie sist. Babyen hadde ligget slik hele tiden så var aldri noe snakk om vendingsforsøk. Jeg var innstilt på vaginal fødsel (har også en venninne med veldig god erfaring med dette) så tok pelvimetri, men den viste for trange mål. Rakk derimot aldri planlegge keisersnitt for neste dag i uke 37+4 startet fødselen spontant! Det gikk veldig fort frem og innen jeg lå på operasjonsbordet var det nesten full åpning. Heftig opplegg, men alt i alt er jeg glad for at barnet selv fikk bestemme når det ville fødes og at jeg slapp å grue meg til et planlagt keisersnitt :) Jeg hadde ingen komplikasjoner og kom meg fort etterpå. Nå ligger baby også foreløpig i seteleie så er spent på om denne vil snu seg i tide :joyful:

Jeg fødte første i seteleie. Det ble oppdaga på overtidskontrollen og vending ble forsøkt uten hell. Ble derfor mål av bekken som heldigvis var romslig og igangsatt dagen etter 41+3. Legene styrte det meste, og jeg synes det var helt greit. Tok 5 timer fra første merkbare rie til hun var ute. Hadde en fin fødsel og villa valgt det igjen:)

Min lå i seteleie sist. Babyen hadde ligget slik hele tiden så var aldri noe snakk om vendingsforsøk. Jeg var innstilt på vaginal fødsel (har også en venninne med veldig god erfaring med dette) så tok pelvimetri, men den viste for trange mål. Rakk derimot aldri planlegge keisersnitt for neste dag i uke 37+4 startet fødselen spontant! Det gikk veldig fort frem og innen jeg lå på operasjonsbordet var det nesten full åpning. Heftig opplegg, men alt i alt er jeg glad for at barnet selv fikk bestemme når det ville fødes og at jeg slapp å grue meg til et planlagt keisersnitt :) Jeg hadde ingen komplikasjoner og kom meg fort etterpå. Nå ligger baby også foreløpig i seteleie så er spent på om denne vil snu seg i tide :joyful:
Fødte du vaginalt likevel eller ble det keisersnitt uansett?

Back
Topp