setefødsel

ORIGINAL: EdonaLarsen

uff, jeg vet ikke hva jeg skal gjøre[:(] jeg vil ikke ha epidural [:(] tror jeg skal til jordmor neste uke, om hun kjenner at hun ligger i seteleie, jeg får ikke oppfølging da? siden jeg bare er 32 uker

Har fortsatt god plass til og snu seg. Og om den ikke skulle snu seg, trenger ikke fødselen bli en fæl opplevelse.

Ved en setefødsel er hodet fortsatt den største delen som skal ut, så om man har bredt nok bekken går det helt fint.

Hvis babyen fortsatt ligger i seteleie når det nærmer seg fødsel, blir man tatt innmari godt vare på. Jeg følte meg trygg hele veien.

Jeg hadde IKKE født et setebarn vaginalt. AV hensyn til barnet og av hensyn til meg selv.

ORIGINAL: ActionPaction

Jeg hadde IKKE født et setebarn vaginalt. AV hensyn til barnet og av hensyn til meg selv.

hvorfor ikke?

hvorfor ikke?

lurer jeg også på[8|]

hvorfor ikke?

Studier viser at det er større sannsynlighet for fødselsskade på barnet. F.eks: I høst viste et norsk studie at det er større sjanse for celebral parese ved vaginal forløsning av setebarn, enn ved ks.

Jeg er også av den oppfatning at det er større sjanse for skade på mor.

Selv om mange leger velger å kun trekke frem argumenter for vaginal forløsning, er det også mange leger og jm som er veldig kritisk til å gi slike anbefalinger. Særlig til førstegangsfødende

Legene og jordmora mi sier "ikke hør på de fæle historiene, det er best for babyen om den blir født vaginalt". Det er jo også fordi væsken i lungene blir presset ut av ungen ved vanlig fødsel, og det gjør det ikke ved ks...

ikke vet jeg, men tror nok vaginalt er best. det er jo den naturlige måten...
men vondere er det nok!

Legene og jordmora mi sier "ikke hør på de fæle historiene, det er best for babyen om den blir født vaginalt". Det er jo også fordi væsken i lungene blir presset ut av ungen ved vanlig fødsel, og det gjør det ikke ved ks...

ikke vet jeg, men tror nok vaginalt er best. det er jo den naturlige måten...
men vondere er det nok!

alle fødsler er forskjellige enten det er setefødsel eller ikke. jeg vet mange som har hatt begge deler, der setefødselen faktisk har vært den "beste".

selv ble det ks på meg pga for smalt bekken.

som flere over her sier, så skjer det nok ingenting om de finner ut at hun ligger i sete nå.
jeg var på ul/røntgen av hofter og veksestimering i uke 37+3.
jeg kjente at hun snudde seg i seteleie i uke 36+4.
skulle tilbake til sykehuset i uke 38+2 for å få svar på røntgenmål, samt å finne ut hva som som skulle skje, men vannet gikk i uke 38+1.
da jeg kom på sykehuset sa jeg det som det var, de tok ny ul, for å bekrefte at hun fortsatt lå i sete, hentet røntgenmål, som jo viste seg at var for små. de startet ks akkurat 2 timer etter at vannet gikk.

lykke til[:)]

takk [:)]

uff, jeg vil ikke ha epidural [:(][:(][:(][:(][:(]
håper hun snur seg!!!

kan jeg be om UL når jeg er 37 uker på vei eller gidder de ikke det, siden det ikke er spesielle omstendigheter?

hehe,det sier du nå[;)]  Jeg skulle også føde uten smertestillende,men jeg skjønte vel når riene starta at jeg ikke viste hva jeg prata om. Brølte etter epidural en time etter jeg ble lagt inn. Nå skal jeg ikke skremme deg altså .hehe.
Men jeg skal love deg at om du får epidural når riene er på sitt verste så er det som å komme til himmelen:)
Å det er ikke vondt å sette den,tror du får lokalbedøvelse[;)]
Men kanskje du klarer deg uten også:)
Tror du kan få UL om de ikke kjenner hvilken vei hun ligger,men de fleste leger tror jeg kjenner det utenpå:) Håper hun snur seg! Lykke til[:)]

fikk lokalbedøvelse med førstemann, hjalp ikke dritt! og han lurte meg! jeg fikk lokalbedøvelsen, og spurte"var det alt??[:D]", og legen bare jada. så kom den helvetes sprøyta i ryggen! det var sååå vondt!

jeg skal ha lystgass i første runde, jeg kommer helt sikkert til å skrike etter epidural [;)]
skal føde på bærum. må jeg si på forhånd at jeg skal ha epi eller kan jeg si det der og da?

Back
Topp