setefødsel

EdonaBigMama

Forumet er livet
Siden første UL i uke 16, så har jeg vært livredd for at det blir setefødsel fordi legen sa at hun lå med rumpa ned. Og på hver UL etter det, så har hun liggi med rumpa ned...alle sier at hun snur seg sikkert riktig vei, men hvis jeg skal dømme etter sparkene, så føles det som hun ligger med hodet opp mot meg, og bena nede...

noen her som har hatt setefødsel og vil fortelle åssen det var?

Er kun 4-5 % som ikke snur seg før de kommer ut, så sjansen er god enda..

Jenta mi var en av dem som ikke snudde seg, men faktisk festa rompa i uke 37. Da var det null sjans igjen.

Jeg var livredd for å måtte ta et keisersnitt, så krysser alt jeg hadde for at jeg kunne få føde vanlig.

Var på vekstestimering i uke 31, da var den veldig liten for alderen så måtte inn 14 dager etter. Vokst veldig lite, så var inne en gang i uken fram til jeg fødte i uke 39. Så jeg fikk prata masse med både barneleger(som er de som forløser barnet) og gynekologene.

Jeg var veldig godkjent for fødsel, jeg hadde bredt bekken og ungen ville ikke være stort mer enn 3 kg.

Jeg hadde en fantastisk fødsel, og kommer til å velge vanlig måte om nestemann også velger å sette seg.

Eneste jeg syns var kjipt var epiduralen. Da jeg fikk den, stoppa riene mine opp og først da vannet gikk 4 timer senere begynte ting å skje igjen.

Hun brukte vel cirka 2 timer på sin vei ned og ut. Det var denne tiden som var vond.

Dessverre gikk det litt vel fort på slutten. Ved sjekk fikk jeg beskjed om at hun ikke var langt nok nede enda, 5 min etterpå ringer de besatt på barnelegen for pressriene var godt i gang. Det førte til at jeg fikk en ganske heavy rift, men det var i en muskel uten nerver. Hatt null vondt i ettertid og på kontroll ser det ut til at det har grodd helt fint.

August lå i sete på absolutt alle ultralydene, og han snudde seg aldri selv da han var så liten at han kunne...

Babyer kan snu seg når som helst, jeg ville ikke tenkt på det før jeg hadde vært en 37-38 uker hvis jeg var deg.....

De sjekket meg 5 min før operasjon for å sjekke om han hadde snudd seg. Så det kan visst skje![:)]

Fødte ei jente i seteleie for akkurat ett år siden i dag.. [:D]
Hele fødselen gikk som en drøm..! Jeg hadde gjort det igjen når som helst.. [:)]
Det gikk raskt og greit, og måtte nesten ikke sy i det hele tatt.. 4-5 sting..

hadde setefødsel sist gang  og d var ikke anderledes fra normal fødsel, bortsett fra at d er mangel flere til stede å du får epural uansett hva du vil eller ikke [:)]

uff, jeg vil ikke ha epidural [:(][:(][:(][:(][:(]
håper hun snur seg!!!

kan jeg be om UL når jeg er 37 uker på vei eller gidder de ikke det, siden det ikke er spesielle omstendigheter?

Seteleie her også..
Skulle ha vanlig fødsel men pga forskjellige ting så ble det hasteks til slutt..

Jeg har tvillinger- og tvilling 2 var setefødsel. Jeg merket helt ærlig ikke store forskjellen- men det var litt skummelt. MEN legen vet hva de gjør og jeg stolte på dem... det er alt man kan gjøre[:)]

ORIGINAL: Regan

August lå i sete på absolutt alle ultralydene, og han snudde seg aldri selv da han var så liten at han kunne...

Babyer kan snu seg når som helst, jeg ville ikke tenkt på det før jeg hadde vært en 37-38 uker hvis jeg var deg.....

De sjekket meg 5 min før operasjon for å sjekke om han hadde snudd seg. Så det kan visst skje![:)]

venninna mi fikk nettopp tvillinger der tvilling 1 snudde seg i uke 38- så alt er mulig[:)]

ORIGINAL: EdonaLarsen

Siden første UL i uke 16, så har jeg vært livredd for at det blir setefødsel fordi legen sa at hun lå med rumpa ned. Og på hver UL etter det, så har hun liggi med rumpa ned...alle sier at hun snur seg sikkert riktig vei, men hvis jeg skal dømme etter sparkene, så føles det som hun ligger med hodet opp mot meg, og bena nede...

noen her som har hatt setefødsel og vil fortelle åssen det var?

eg hadde stefødsel no.. e det noe du lurer på kan du bare sende pm..

Jenta mi lå også i seteleie hele svangerskapet, og jeg var innstilt på å prøve å føde vaginalt.

Men så ble jeg tipset om vendingsakupunktur (av en jordmor på fødeavdelingen)
I uke 37 var jeg hos akupunktøren, fikk én nål i hver lilletå, slappa av i 15 min, tok ut nålene og reiste hjem.
Dagen etterpå snudde jenta seg.
Det kan selvfølgelig være at hun hadde snudd seg selv om jeg ikke hadde fått akupunktur.
Men jeg synes uansett det var en grei måte å bruke 500 kr på.

Så jeg vil virkelig anbefale seg å prøve vendingsakupunktur (moxa-akupunktur) iallefall

men hva om de finner ut av hun ligger i seteleie når jeg ankommer sykehuset? når fødselen begynner
om jeg drar til jordmor, og hun kjenner at barnet ligger i seteleie, får jeg oppfølging da eller hvor langt på vei må jeg være for å få oppfølging?

åssen kan noen nåler i lilletåa få en unge i magen til å snu seg? [&:]

men hva om de finner ut av hun ligger i seteleie når jeg ankommer sykehuset? når fødselen begynner
om jeg drar til jordmor, og hun kjenner at barnet ligger i seteleie, får jeg oppfølging da eller hvor langt på vei må jeg være for å få oppfølging?

åssen kan noen nåler i lilletåa få en unge i magen til å snu seg? [&:]

Ikke for å skremme deg, men både gynekologen, jordmora og de diverse som kjente på magen min på sykehuset mente ungen hadde snudd seg hver gang. Nei sa, jeg.. Hodet er fortsatt her oppe. Men de var ikke enige før de så det på UL.. Nå hadde jeg en stapeis som lå langt inne i magen. Kjente henne ikke godt utenpå før de siste ukene..

uff, jeg vet ikke hva jeg skal gjøre[:(] jeg vil ikke ha epidural [:(] tror jeg skal til jordmor neste uke, om hun kjenner at hun ligger i seteleie, jeg får ikke oppfølging da? siden jeg bare er 32 uker

Oliver snudde seg i uke 37 eller noe. ( Veeldig sent, planla å sette opp time for ks fordi han lå i sete)
Dagen etter snudde han seg. ( Tro meg, DET merket jeg... hehe) Så helt sprøtt ut på magen... [&:][:D]

jeg skal føde i seteleie nå snart. Kjekt å lese om flotte opplevelser her. Har forberedt meg så godt jeg kan og har fått spurt alle mulige spm til leger og jordmødre, så føler absolutt at jeg er i trygge hender. Fødsel er vel heftig uansett, tenker at det er flott å bli passet ekstra på [;)]

Jeg fødte i sete for litt over et år siden - DRØMMEFØDSEL! Ble utrolig godt tatt vare på gjennom hele fødselen, hadde med dyktige leger og de mest erfarne jordmødrene. De stellet og dullet med meg og skrøt hele tiden over hvor flink jeg var. Skikkelig oppmuntrende[:)] Jeg gruet meg også veldig for epidural, men det var virkelig ingenting å grue seg for altså. Kjente overhode ingenting!

uff, jeg vet ikke hva jeg skal gjøre[:(] jeg vil ikke ha epidural [:(] tror jeg skal til jordmor neste uke, om hun kjenner at hun ligger i seteleie, jeg får ikke oppfølging da? siden jeg bare er 32 uker

Hvorfor vil du ikke ha epidural?
Jeg hadde normal fødsel sist, jeg ville heller ikke ha epidural, men etter flere timer med tette rier og ingen forandring, fekk jeg epidural, tok vannet mitt, satt meg på drypp og 3 timer etterpå var hu ute.
JM sa til meg at hu trodde ikke jeg hadde komt til å klart trykkinga på slutten hadde jeg ikke tatt epiduralen, så noen ganger er det faktisk for det beste.. Både for deg og ungen..

For jeg har alltid hatt store smerter med hoftene mine, og da jeg tok den sprøyta, så ble det 1000 ganger verre. Trengte ikke mere smerte for å si det sånn... Anestesilegen var uhøflig, det var vondt å få den inn og hoftene mine verket som faen. Etter 3 timer, så virket ikke epiduralen lenger. Jeg hadde ingen god opplevelse + jeg har skikkelig sprøyteskrekk [:-]

hvor langt må jeg være på vei for å få oppfølging hvis hun ligger i seteleie? ingen som kan svare på det? [:-]

For jeg har alltid hatt store smerter med hoftene mine, og da jeg tok den sprøyta, så ble det 1000 ganger verre. Trengte ikke mere smerte for å si det sånn... Anestesilegen var uhøflig, det var vondt å få den inn og hoftene mine verket som faen. Etter 3 timer, så virket ikke epiduralen lenger. Jeg hadde ingen god opplevelse + jeg har skikkelig sprøyteskrekk [:-]

hvor langt må jeg være på vei for å få oppfølging hvis hun ligger i seteleie? ingen som kan svare på det? [:-]

I trondheim må man være kommet til uke 37 for å komme inn på sykehuset. Der så de på UL hvordan hun lå, så tok de vekstestimering. Dagen etterpå kom jeg fastende (terror mot gravide ), så målte de hjerteaktivitet, så på UL, prøvde å snu henne (misslykket), så ble bekkenet målt. Da var jeg klarert for setefødsel..

Jeg ble spurt om hva jeg ville gjøre når de så at hun lå i seteleie, sa jeg ville gjøre det beste for barnet. Da sa hun at å føde vaginalt var det absolutt beste for både meg og barn.

Back
Topp